Riippumaton Jussi -juhannusfestivaali – brändin kehittäminen ja markkinointistrategian luominen
Kärppä, Adafiia; Parri, Stina; Virkkunen, Nicke (2025)
Kärppä, Adafiia
Parri, Stina
Virkkunen, Nicke
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111828482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111828482
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä arvioidaan ja kehitetään turkulaisen Riippumaton Jussi -festivaalin markkinointia sekä brändiä. Harjattulan Kartano Oy:n järjestämä kolmepäiväinen festivaali pidetään juhannuksena Turun Kakskerrassa – Harjattulan rannassa. Opinnäytetyön tavoitteena on kirkastaa festivaalin brändiä visuaalisen tuotoksen muodossa sekä luoda markkinoinnille suunnitelmallinen pohja.
Idea opinnäytetyölle lähti työn tekijöiden omasta halusta parantaa paikallisen festivaalin tunnettuutta. Lisäksi ilmeni, että festivaalin kävijämäärä ei vielä vastannut tilaajan toiveita.
Työssä hyödynnettiin neljää aineistonkeruumenetelmää: työpajaa, kyselyä, benchmarkkausta sekä havainnointia. Aineistonkeruussa pidettiin tärkeänä tiedonlähteen monipuoli- suutta sekä vaihtelevuutta. Aineistoa kerättiin organisaation sisältä, festivaalikävijöiltä, toi-silta vaihtoehtofestivaalien järjestäjiltä sekä festivaalista aiemmin tietämättömiltä henkilöiltä. Tietoperustan muodosti kirjalliset lähteet, jotka kattoivat työn kannalta keskeisimmät brändin ja markkinoinnin osa-alueet sekä tilastoja tapahtuma-alan nykytilanteesta. Aineiston perusteella selvitettiin festivaalin nykytilannetta ja suuntaa, johon markkinointia ja brändiä tulisi kehittää.
Opinnäytetyön tuotoksina syntyi visuaalinen ja havainnollistava brändikäsikirja sekä kehitysideoihin painottuva markkinointistrategia. Tuotokset on tarkoitettu yhdessä tarkasteltavaksi. Molemmat tuotokset luotiin Canva-ohjelmaa hyödyntäen.
Idea opinnäytetyölle lähti työn tekijöiden omasta halusta parantaa paikallisen festivaalin tunnettuutta. Lisäksi ilmeni, että festivaalin kävijämäärä ei vielä vastannut tilaajan toiveita.
Työssä hyödynnettiin neljää aineistonkeruumenetelmää: työpajaa, kyselyä, benchmarkkausta sekä havainnointia. Aineistonkeruussa pidettiin tärkeänä tiedonlähteen monipuoli- suutta sekä vaihtelevuutta. Aineistoa kerättiin organisaation sisältä, festivaalikävijöiltä, toi-silta vaihtoehtofestivaalien järjestäjiltä sekä festivaalista aiemmin tietämättömiltä henkilöiltä. Tietoperustan muodosti kirjalliset lähteet, jotka kattoivat työn kannalta keskeisimmät brändin ja markkinoinnin osa-alueet sekä tilastoja tapahtuma-alan nykytilanteesta. Aineiston perusteella selvitettiin festivaalin nykytilannetta ja suuntaa, johon markkinointia ja brändiä tulisi kehittää.
Opinnäytetyön tuotoksina syntyi visuaalinen ja havainnollistava brändikäsikirja sekä kehitysideoihin painottuva markkinointistrategia. Tuotokset on tarkoitettu yhdessä tarkasteltavaksi. Molemmat tuotokset luotiin Canva-ohjelmaa hyödyntäen.
