Kansallisteatterin somelainen viestintätiimi : Sosiaalisen median integrointi arkirutiineihin
Helstelä, Kirsi (2015)
Helstelä, Kirsi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504285374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504285374
Tiivistelmä
Kansallisteatterin somelainen viestintätiimi on Kansallisteatterille tehty kehittämistyö, jonka tarkoitus on kehittää Kansallisteatterin viestintää sosiaalisessa mediassa ja sujuvoittaa sosiaalisen median sisällöntuotantorutiineja Kansallisteatterin viestintätiimissä, joka jakaantuu tiedotus-, markkinointi- ja myyntitiimeihin. Säilyttääksensä elinvoimaisuutensa Kansallisteatterin on houkuteltava jatkuvasti uusia yleisöjä ja pidettävä kiinni nykyisistä katsojistaan yhä tiiviimmin. Tässä tehtävässä viestinnällä ja sosiaalisella medialla on merkittävä rooli.
Kaikkien organisaatioiden, myös kulttuurilaitosten on lisättävä aktiivista läsnäoloaan sosiaalisessa mediassa, joka on tällä hetkellä voimakkaimmin kasvava viestinnän muoto. Etenkin nuoret sukupolvet ovat siirtyneet lähes kokonaan sähköisten medioiden kuluttajiksi, ja Facebook on jo osa valtamediaa. Työn tavoitteita ovat
1. innostaa ja rohkaista viestintätiimiläisiä aktiiviseen someviestintään,
2. luoda positiivinen sometyökulttuuri,
3. irrottautua vanhentuneista ajattelumalleista,
4. juurruttaa some orgaaniseksi osaksi Kansallisteatterin viestintästrategiaa ja viestintärutiineja ja
5. tiivistää yhteistyötä tiimiläisten välillä.
Menetelminä kehittämistyössä käytettiin viestintätiimiläisten työpajoja, osallistuvaa havainnointia ja benchmarkingia. Työpajoissa käsiteltiin laajasti sosiaalista mediaa ja viestintää, unelmoitiin ja ideoitiin strategioita, tiimimalleja sekä konkreettisia kampanjoita. Havainnoinnin kohteena oli SLAVA! Kunnia. -flash mob -videon tuotantoprosessi. Kahdenkeskinen benchmarking suoritettiin Suomen Kansallisoop-peran kanssa. Saadut tulokset tukivat toisiaan, havainnollistivat ongelmakohtia käytännönläheisesti ja antoivat johdolle käyttökelpoisia työkaluja päätöksentekoa varten.
Tärkeimmiksi kehitettäviksi kohteiksi Kansallisteatterin sosiaalisen median viestinnässä nousivat proaktiivisemman ja myönteisemmän asenneilmaston luominen, rajallisten resurssien tarkoituksenmukainen jakaminen ja sosiaaliseen mediaan liittyvien työtehtävien organisointi ja selkeämpi vastuuttaminen.
Sosiaalisen median merkitys nyky-yhteiskunnassa lienee selvää kaikille, mutta miten Kansallisteatteri ratkaisee kokoaikaisen läsnäolon vaatimuksen? Entä kuinka laadukas, teatterin korkean taiteellisen profiilin kanssa linjassa oleva sisällöntuotanto järjestetään niin, että viestintähenkilöstön työmäärä säilyy kohtuullisena ja työmotivaatio korkealla? Kehittämistyön johtopäätöksinä esitetään tuloksiin pohjautuvia väitteitä ja toimenpide-ehdotuksia, joiden avulla Kansallisteatterin viestintätiimin esimiehet ja teat-terin johto voivat punnita eri vaihtoehtoja.
Työssä ehdotetaan, että Kansallisteatteri tekee viestinnästä innovatiivisen strategiatyökalun: viestintäjohtaja kannattaa ottaa mukaan johtoryhmään ja kirkastettu ydinviesti jalkauttaa koko henkilöstölle ydinviestilähettiläiden avulla. Viestintätiimin uudistaminen ja resurssien, sekä henkisten että taloudellisten, osoittaminen viestintäsisällön tuottamiseen ovat samalla merkittäviä investointeja teatterin tulevaisuuteen. Sosiaalinen media otetaan haltuun aidolla läsnäololla, heittäytymällä digitaaliseen dialogiin ja reagoimalla mahdollisuuksiin nopeasti – nyt on aika tarttua tilaisuuteen ja tehdä Kansallisteatterista Euroopan kiinnostavin teatteri myös sosiaalisessa mediassa.
Kaikkien organisaatioiden, myös kulttuurilaitosten on lisättävä aktiivista läsnäoloaan sosiaalisessa mediassa, joka on tällä hetkellä voimakkaimmin kasvava viestinnän muoto. Etenkin nuoret sukupolvet ovat siirtyneet lähes kokonaan sähköisten medioiden kuluttajiksi, ja Facebook on jo osa valtamediaa. Työn tavoitteita ovat
1. innostaa ja rohkaista viestintätiimiläisiä aktiiviseen someviestintään,
2. luoda positiivinen sometyökulttuuri,
3. irrottautua vanhentuneista ajattelumalleista,
4. juurruttaa some orgaaniseksi osaksi Kansallisteatterin viestintästrategiaa ja viestintärutiineja ja
5. tiivistää yhteistyötä tiimiläisten välillä.
Menetelminä kehittämistyössä käytettiin viestintätiimiläisten työpajoja, osallistuvaa havainnointia ja benchmarkingia. Työpajoissa käsiteltiin laajasti sosiaalista mediaa ja viestintää, unelmoitiin ja ideoitiin strategioita, tiimimalleja sekä konkreettisia kampanjoita. Havainnoinnin kohteena oli SLAVA! Kunnia. -flash mob -videon tuotantoprosessi. Kahdenkeskinen benchmarking suoritettiin Suomen Kansallisoop-peran kanssa. Saadut tulokset tukivat toisiaan, havainnollistivat ongelmakohtia käytännönläheisesti ja antoivat johdolle käyttökelpoisia työkaluja päätöksentekoa varten.
Tärkeimmiksi kehitettäviksi kohteiksi Kansallisteatterin sosiaalisen median viestinnässä nousivat proaktiivisemman ja myönteisemmän asenneilmaston luominen, rajallisten resurssien tarkoituksenmukainen jakaminen ja sosiaaliseen mediaan liittyvien työtehtävien organisointi ja selkeämpi vastuuttaminen.
Sosiaalisen median merkitys nyky-yhteiskunnassa lienee selvää kaikille, mutta miten Kansallisteatteri ratkaisee kokoaikaisen läsnäolon vaatimuksen? Entä kuinka laadukas, teatterin korkean taiteellisen profiilin kanssa linjassa oleva sisällöntuotanto järjestetään niin, että viestintähenkilöstön työmäärä säilyy kohtuullisena ja työmotivaatio korkealla? Kehittämistyön johtopäätöksinä esitetään tuloksiin pohjautuvia väitteitä ja toimenpide-ehdotuksia, joiden avulla Kansallisteatterin viestintätiimin esimiehet ja teat-terin johto voivat punnita eri vaihtoehtoja.
Työssä ehdotetaan, että Kansallisteatteri tekee viestinnästä innovatiivisen strategiatyökalun: viestintäjohtaja kannattaa ottaa mukaan johtoryhmään ja kirkastettu ydinviesti jalkauttaa koko henkilöstölle ydinviestilähettiläiden avulla. Viestintätiimin uudistaminen ja resurssien, sekä henkisten että taloudellisten, osoittaminen viestintäsisällön tuottamiseen ovat samalla merkittäviä investointeja teatterin tulevaisuuteen. Sosiaalinen media otetaan haltuun aidolla läsnäololla, heittäytymällä digitaaliseen dialogiin ja reagoimalla mahdollisuuksiin nopeasti – nyt on aika tarttua tilaisuuteen ja tehdä Kansallisteatterista Euroopan kiinnostavin teatteri myös sosiaalisessa mediassa.