"Elä se, mitä viitot - viittomisesi alkaa elää" : Nonverbaali kommunikaatio viittomakielisessä satuhetkessä tulkkauksen näkökulmasta
Jantunen, Heidi (2015)
Jantunen, Heidi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295487
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen ja toiminnallisen opinnäytetyöni tavoitteena oli lähestyä lapsille tulkkausta nonverbaalin viestinnän näkökulmasta. Järjestin satuhetken, jossa viittomakielisen perheen vanhempi sekä kaksi viiden vuoden ikäistä lasta viittoivat kolme opettavaista eläinsatua Fabulan kuvakorteista. Poimin yhdessä vanhemman kanssa satuhetken vuorovaikutuksesta nonverbaaliin kommunikaatioon kuuluvat piirteet. Luokittelin nämä piirteet kolmen kategorian alle: ympäristötekijöihin, fyysisiin tekijöihin ja kehonkieleen. Satuhetken jälkeen käymämme keskustelun pohjalta sain tietoa tilanteen kontekstista. Ilman tätä ajatustenvaihtoa en olisi tilanteen luonnetta niin hyvin ymmärtänyt.
Tutkin työssäni, kuinka vanhempi ja lapset kyseisessä tilanteessa kommunikoivat sekä sitä, mitä ei-kielellisiä seikkoja tulkkien olisi lapsille tulkkaustilanteissa hyvä huomioida. Esittelen työssäni aiheeseen liittyvää tietoperustaa kuten lapsille tulkkausta, lasten kielen kehittymistä, kommunikaation monimuotoisuutta sekä narratiivisuutta osana diskurssintutkimusta.
Käyttämäni kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimusmenetelmän vuoksi saatua tutkimustulosta ei voida yleistää. Työ esittelee kyseisessä tilanteessa ja kontekstissa ilmenneet nonverbaalin kommunikaation piirteet. Kunkin sosiaalisen tilanteen kohdalla on tärkeää pitää mielessä sen erityisluonne esimerkiksi lapsen kehityksen näkökulmasta. Tulkkaustilanteen alussa lasta tulee kohdella yksilönä ja huomioida persoonalliset tekijät, jotta lapsen ja tulkin välille syntyy luottamus. Lasten kanssa kommunikoidessa on tärkeää kiinnittää huomio kokonaisvaltaisesti sekä kielelliseen että ei-kielelliseen viestintään. Varhaiset vuorovaikutustaidot perustuvat muun muassa eleisiin ja ilmeisiin, joten katseen merkitys on tärkeä. Tulkin on mahdollista joustaa ja mukauttaa toimintaansa sekä käyttämäänsä kieltä lapsen mukaiselle tasolle. ”Elä se, mitä viitot – viittomisesi alkaa elää” toimii yhtenä hyvänä ohjenuorana tulkeille.
Opinnäytetyö on suunnattu tulkkausalalla toimiville viittomakielen tulkeille sekä tulkkiopiskelijoille. Viittomakielen tulkit ja opiskelijat saavat tietoa nonverbaalin viestinnän tärkeydestä lapsille tulkkaustilanteissa. Opinnäytetyön liitteenä olevaan vinkkilistaan on koottu, sekä lyhyesti selitetty, tärkeimmät asiat, jotka lapsille tulkkaustilanteissa tulisi huomioida. Tulkit voivat soveltaa vinkkilistaa kuhunkin tulkkaustilanteeseen sopivalla tavalla. Opinnäytetyön tilaajatahona on alalla toimiva tulkkiyritys Tulkkipalvelut Sivupersoona Oy.
Tutkin työssäni, kuinka vanhempi ja lapset kyseisessä tilanteessa kommunikoivat sekä sitä, mitä ei-kielellisiä seikkoja tulkkien olisi lapsille tulkkaustilanteissa hyvä huomioida. Esittelen työssäni aiheeseen liittyvää tietoperustaa kuten lapsille tulkkausta, lasten kielen kehittymistä, kommunikaation monimuotoisuutta sekä narratiivisuutta osana diskurssintutkimusta.
Käyttämäni kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimusmenetelmän vuoksi saatua tutkimustulosta ei voida yleistää. Työ esittelee kyseisessä tilanteessa ja kontekstissa ilmenneet nonverbaalin kommunikaation piirteet. Kunkin sosiaalisen tilanteen kohdalla on tärkeää pitää mielessä sen erityisluonne esimerkiksi lapsen kehityksen näkökulmasta. Tulkkaustilanteen alussa lasta tulee kohdella yksilönä ja huomioida persoonalliset tekijät, jotta lapsen ja tulkin välille syntyy luottamus. Lasten kanssa kommunikoidessa on tärkeää kiinnittää huomio kokonaisvaltaisesti sekä kielelliseen että ei-kielelliseen viestintään. Varhaiset vuorovaikutustaidot perustuvat muun muassa eleisiin ja ilmeisiin, joten katseen merkitys on tärkeä. Tulkin on mahdollista joustaa ja mukauttaa toimintaansa sekä käyttämäänsä kieltä lapsen mukaiselle tasolle. ”Elä se, mitä viitot – viittomisesi alkaa elää” toimii yhtenä hyvänä ohjenuorana tulkeille.
Opinnäytetyö on suunnattu tulkkausalalla toimiville viittomakielen tulkeille sekä tulkkiopiskelijoille. Viittomakielen tulkit ja opiskelijat saavat tietoa nonverbaalin viestinnän tärkeydestä lapsille tulkkaustilanteissa. Opinnäytetyön liitteenä olevaan vinkkilistaan on koottu, sekä lyhyesti selitetty, tärkeimmät asiat, jotka lapsille tulkkaustilanteissa tulisi huomioida. Tulkit voivat soveltaa vinkkilistaa kuhunkin tulkkaustilanteeseen sopivalla tavalla. Opinnäytetyön tilaajatahona on alalla toimiva tulkkiyritys Tulkkipalvelut Sivupersoona Oy.