Kirjastonuorisotyön kehittäminen Kaarinassa: Kirjastonuorisotyön käsikirja
Laaksonen, Nea (2025)
Laaksonen, Nea
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928663
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin Kaarinan kirjastonuorisotyötä ja etsittiin keinoja nuorten osallisuuden vahvistamiseen. Työn tarpeeksi tunnistettiin tarve jäsentää yhteiset periaatteet ja käytännöt käytettäväksi henkilöstön arjessa. Tavoitteena oli tuottaa selkeä ja nopeasti omaksuttava käsikirja, joka tukee nuorten kohtaamista, osallistumista ja arjen päätöksentekoa kirjastossa. Tilaajana toimi Kaarinan kulttuuri- ja kirjastopalvelut.
Työn tietoperusta rakennettiin nuorten osallisuutta, matalan kynnyksen tiloja, yhdenvertaisuutta sekä moniammatillista yhteistyötä käsittelevästä kirjallisuudesta ja alaa ohjaavista asiakirjoista. Keskeisiksi käsitteiksi määriteltiin osallisuus, yhteisöllisyys, saavutettavuus ja yhteistyö. Tietoperustaa hyödynnettiin tulosten tulkinnassa ja tuotoksen rakenteen perusteluissa.
Kehittämistyön menetelminä hyödynnettiin teemahaastattelua ja kyselyä. Aineisto kerättiin Kaarinan kirjastokontekstissa ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin periaattein. Tuloksia verrattiin kirjallisuuteen, ja tuotosta työstettiin iteratiivisesti kohti henkilöstön tarpeisiin soveltuvaa, tiivistä muotoa.
Työn tuloksena tuotettiin Kaarinan kirjastonuorisotyön käsikirja, joka kokoaa työn tehtävät, arvot ja työtavat sekä jäsentää käytännön toimintaperiaatteet kohderyhmän tavoittamiseen, henkilöstön yhteistyöhön ja viestintään. Keskeisinä johtopäätöksinä tunnistettiin tarve vahvistaa nuorten osallisuutta, lisätä tilojen joustavuutta ja selkeyttää roolitusta sekä yhteisiä toimintalinjoja. Työ tuotti uutta, käytäntöön ankkuroitua tietoa siitä, miten osallisuus voidaan kääntää toimiviksi käytännöiksi kirjastossa. Esitetty malli on sovellettavissa myös muihin kirjastoihin, mikä lisää työn merkitystä alan kehittämisessä.
Työn tietoperusta rakennettiin nuorten osallisuutta, matalan kynnyksen tiloja, yhdenvertaisuutta sekä moniammatillista yhteistyötä käsittelevästä kirjallisuudesta ja alaa ohjaavista asiakirjoista. Keskeisiksi käsitteiksi määriteltiin osallisuus, yhteisöllisyys, saavutettavuus ja yhteistyö. Tietoperustaa hyödynnettiin tulosten tulkinnassa ja tuotoksen rakenteen perusteluissa.
Kehittämistyön menetelminä hyödynnettiin teemahaastattelua ja kyselyä. Aineisto kerättiin Kaarinan kirjastokontekstissa ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin periaattein. Tuloksia verrattiin kirjallisuuteen, ja tuotosta työstettiin iteratiivisesti kohti henkilöstön tarpeisiin soveltuvaa, tiivistä muotoa.
Työn tuloksena tuotettiin Kaarinan kirjastonuorisotyön käsikirja, joka kokoaa työn tehtävät, arvot ja työtavat sekä jäsentää käytännön toimintaperiaatteet kohderyhmän tavoittamiseen, henkilöstön yhteistyöhön ja viestintään. Keskeisinä johtopäätöksinä tunnistettiin tarve vahvistaa nuorten osallisuutta, lisätä tilojen joustavuutta ja selkeyttää roolitusta sekä yhteisiä toimintalinjoja. Työ tuotti uutta, käytäntöön ankkuroitua tietoa siitä, miten osallisuus voidaan kääntää toimiviksi käytännöiksi kirjastossa. Esitetty malli on sovellettavissa myös muihin kirjastoihin, mikä lisää työn merkitystä alan kehittämisessä.
