KULTTUURI2: kulttuurikasvatussuunnitelman kehittäminen toiselle asteelle Vihdin kunnassa
Merta, Vilma (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112028852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112028852
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Vihdin kunnalle kulttuurikasvatussuunnitelma, joka laajentaa kulttuurikasvatuksen rakenteet ja käytännöt myös toisen asteen ammatilliseen koulutukseen. Työ vastaa tarpeeseen lisätä nuorten kulttuurista osallisuutta, vahvistaa kulttuuripalveluiden saavutettavuutta ja tukea lain kuntien kulttuuritoiminnasta (166/2019) mukaista yhdenvertaista oikeutta kulttuuriin.
Kehittämistyön prosessissa tutustuttiin ja vertailtiin muiden kuntien kulttuurikasvatussuunnitelmia. Laadittiin kyselyt ammattioppilaitoksen opiskelijoille sekä opettajille ja hyödynnettiin tekijän pitkää työkokemusta koulumaailmasta sekä käytännön kokemusta kulttuurikasvatusuunnitelman päivittämisestä ja jalkauttamisesta esi- ja perusopetukseen. Tuloksena syntyi suunnitelma toisen asteen kulttuurikasvatussunnitelmaksi, KULTTUURI2.
KULTTUURI2 sisältää nelitasoisen mallin, joka yhdistää maksuttomat vierailut tai työpajat, ostopalveluima tuotetut sisällöt kouluun tai vierailut, puoliksi omatoimiset vierailut, joihin kunta kustantaa esim. pääsylipun, sekä täysin omatoimiset vierailut. Suunnitelman tavoitteena on luoda pysyvä ja saavutettava malli, jonka avulla toisen asteen opiskelijoille tarjotaan mahdollisuuksia kohdata taidetta ja kulttuuria. Suunnitelma vahvistaa kulttuurikasvatuksen asemaa toisen asteen koulutuksessa, jossa kulttuurisisällöt jäävät vähäisimmiksi, verrattuna lukiokoulutukseen. Suunnitelma tavoittelee osallisuutta ja kulttuurikasvatuksen edistämistä vahvistamalla aluellista ja paikallista saatavuutta sekä lisäämällä nuorten mahdollisuuksia osallistua ja toimia omaehtoisesti. Lisäksi suunnitelma tukee kulttuuripalvelujen monipuolista käyttöä. Suunnitelma edistää myös taiteen ja kulttuurin myönteisiä vaikutuksia terveyteen ja hyvin vointiin.
Kehittämistyön prosessissa tutustuttiin ja vertailtiin muiden kuntien kulttuurikasvatussuunnitelmia. Laadittiin kyselyt ammattioppilaitoksen opiskelijoille sekä opettajille ja hyödynnettiin tekijän pitkää työkokemusta koulumaailmasta sekä käytännön kokemusta kulttuurikasvatusuunnitelman päivittämisestä ja jalkauttamisesta esi- ja perusopetukseen. Tuloksena syntyi suunnitelma toisen asteen kulttuurikasvatussunnitelmaksi, KULTTUURI2.
KULTTUURI2 sisältää nelitasoisen mallin, joka yhdistää maksuttomat vierailut tai työpajat, ostopalveluima tuotetut sisällöt kouluun tai vierailut, puoliksi omatoimiset vierailut, joihin kunta kustantaa esim. pääsylipun, sekä täysin omatoimiset vierailut. Suunnitelman tavoitteena on luoda pysyvä ja saavutettava malli, jonka avulla toisen asteen opiskelijoille tarjotaan mahdollisuuksia kohdata taidetta ja kulttuuria. Suunnitelma vahvistaa kulttuurikasvatuksen asemaa toisen asteen koulutuksessa, jossa kulttuurisisällöt jäävät vähäisimmiksi, verrattuna lukiokoulutukseen. Suunnitelma tavoittelee osallisuutta ja kulttuurikasvatuksen edistämistä vahvistamalla aluellista ja paikallista saatavuutta sekä lisäämällä nuorten mahdollisuuksia osallistua ja toimia omaehtoisesti. Lisäksi suunnitelma tukee kulttuuripalvelujen monipuolista käyttöä. Suunnitelma edistää myös taiteen ja kulttuurin myönteisiä vaikutuksia terveyteen ja hyvin vointiin.
