Nuorten sosiaalisten taitojen kartoittaminen ja kehittäminen työpajatoiminnassa
Blomberg, Jessica; Härkönen, Virpi (2025)
Blomberg, Jessica
Härkönen, Virpi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112129032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112129032
Tiivistelmä
Työn tilaajat(t): Salon kaupungin nuorisopalvelut
Nuorten sosiaaliset taidot ovat keskeinen osa heidän kokonaisvaltaista hyvinvointiaan ja onnistumismahdollisuuksiaan koulutuksessa, työelämässä ja yhteiskunnassa. Salon kaupungin työpajatoiminta tarjoaa merkittävän ympäristön näiden taitojen vahvistamiseen, mutta nykyinen ohjausmalli perustuu pitkälti ohjaajien henkilökohtaiseen kokemukseen, mikä voi aiheuttaa epätasaista tukea.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää käytännönläheinen ja systemaattinen malli nuorten sosiaalisten taitojen kartoittamiseksi ja tukemiseksi työpajatoiminnassa. Työ toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä ja aineisto kerättiin kyselyillä, teemahaastatteluilla sekä osallistuvalla havainnoinnilla.
Tulosten perusteella nuorten sosiaalisissa taidoissa on selkeitä vahvuuksia, kuten yhteistyö- ja ryhmätyötaidot, mutta kehittämistä vaativat alueet liittyvät itsesäätelyyn, tunteiden ilmaisuun ja konfliktien hallintaan. Kehittämismalli koostuu neljästä vaiheesta: kartoitus, harjoittelu, arviointi ja jatkotuki.
Nuorten sosiaaliset taidot ovat keskeinen osa heidän kokonaisvaltaista hyvinvointiaan ja onnistumismahdollisuuksiaan koulutuksessa, työelämässä ja yhteiskunnassa. Salon kaupungin työpajatoiminta tarjoaa merkittävän ympäristön näiden taitojen vahvistamiseen, mutta nykyinen ohjausmalli perustuu pitkälti ohjaajien henkilökohtaiseen kokemukseen, mikä voi aiheuttaa epätasaista tukea.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää käytännönläheinen ja systemaattinen malli nuorten sosiaalisten taitojen kartoittamiseksi ja tukemiseksi työpajatoiminnassa. Työ toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä ja aineisto kerättiin kyselyillä, teemahaastatteluilla sekä osallistuvalla havainnoinnilla.
Tulosten perusteella nuorten sosiaalisissa taidoissa on selkeitä vahvuuksia, kuten yhteistyö- ja ryhmätyötaidot, mutta kehittämistä vaativat alueet liittyvät itsesäätelyyn, tunteiden ilmaisuun ja konfliktien hallintaan. Kehittämismalli koostuu neljästä vaiheesta: kartoitus, harjoittelu, arviointi ja jatkotuki.
