Koulunuorisotyön toimintamalli nuorisopalveluille peruskouluilla tehtävään työhön
Heikkilä, Anna-Maija (2025)
Heikkilä, Anna-Maija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112529713
Tiivistelmä
Raahen kaupungin nuorisotyössä on tarve pitkäjänteiseen ja tavoitteelliseen koulunuorisotyöhön peruskouluissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toimintamalli koulunuorisotyöhön, joka tunnustaa tärkeäksi osaksi verkoston. Mallissa haetaan pitkäjänteisyyteen perustuvaa työskentelymallia, joka on jalkautettavissa suoraan käytäntöön, juurrutettavissa rakenteisiin, arvioitavissa sekä kehitettävissä edelleen. Kohderyhmänä ovat ensisijaisesti neljä yläkoulua, resurssin jakautuen myös alakouluille.
Opinnäytetyö on laadullinen ja tutkimusotteena käytettiin luovaa työotetta. Tietoa tuotettiin luovasti, toiminnallisesti sekä osallistavasti, käyttäen kiteyttämismenetelmää, tulevaisuustyöskentelyä sekä kyselytutkimusta.
Tuloksissa korostui tärkeimpinä asioina, työmuotoon kohdistettava resurssi, tarpeiden ja tavoitteiden yhteinen asettaminen sekä selkeä rooli ja osaaminen työntekijältä. Työnkuvaa ja roolia täytyy tehdä näkyväksi ja tutuksi, niin kohderyhmän kanssa ja toimintaympäristön yhteisössä, mutta myös työn tärkeyden sekä vaikuttavuuden esiintuomiseksi laajemminkin.
Koulunuorisotyö on ennaltaehkäisevää, matalan kynnyksen toimintaa, jolla edistetään hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. Läsnä oleva kohtaaminen on koulunuorisotyön perusta ja työ rakentuu toiminnallisesti oppilaiden ja koulujen yksilöllisistä tarpeista. Koulunuorisotyöstä vastaava nuoriso-ohjaaja on toimintamallin puolesta puhuja, käytännön toimija ja eteenpäin viejä. Joustava ja mukautuva toimija, jonka tehtävänä on hahmottaa kokonaisuutta, istuttaa mallia rakenteisiin, yhteisiä tavoitteita asettaen ja arvioiden. Verkosto- ja työparityöskentelyllä mahdollistetaan voimauttavaa ja vaikuttavaa työtä, joka jatkuu kouluarjesta vapaa-aikaan sekä elämän eri vaiheissa, kuten koulujen loma-aikaan sekä alakoulusta yläkouluun siirtyessä.
Tuotoksena on toimintamalli nuorisopalveluille peruskouluilla tehtävään koulunuorisotyöhön. Lähtökohtana tuotoksessa on pitkäjänteinen työ ja vakituinen malli, joka elää ja kehittyy kentän tarpeista. Toimintamalli antaa tilaajalle konkreettisen työkalun, koulunuorisotyöstä vastaavan työnkuvan rakentamiseen sekä verkoston työskentelyyn.
Opinnäytetyö on laadullinen ja tutkimusotteena käytettiin luovaa työotetta. Tietoa tuotettiin luovasti, toiminnallisesti sekä osallistavasti, käyttäen kiteyttämismenetelmää, tulevaisuustyöskentelyä sekä kyselytutkimusta.
Tuloksissa korostui tärkeimpinä asioina, työmuotoon kohdistettava resurssi, tarpeiden ja tavoitteiden yhteinen asettaminen sekä selkeä rooli ja osaaminen työntekijältä. Työnkuvaa ja roolia täytyy tehdä näkyväksi ja tutuksi, niin kohderyhmän kanssa ja toimintaympäristön yhteisössä, mutta myös työn tärkeyden sekä vaikuttavuuden esiintuomiseksi laajemminkin.
Koulunuorisotyö on ennaltaehkäisevää, matalan kynnyksen toimintaa, jolla edistetään hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. Läsnä oleva kohtaaminen on koulunuorisotyön perusta ja työ rakentuu toiminnallisesti oppilaiden ja koulujen yksilöllisistä tarpeista. Koulunuorisotyöstä vastaava nuoriso-ohjaaja on toimintamallin puolesta puhuja, käytännön toimija ja eteenpäin viejä. Joustava ja mukautuva toimija, jonka tehtävänä on hahmottaa kokonaisuutta, istuttaa mallia rakenteisiin, yhteisiä tavoitteita asettaen ja arvioiden. Verkosto- ja työparityöskentelyllä mahdollistetaan voimauttavaa ja vaikuttavaa työtä, joka jatkuu kouluarjesta vapaa-aikaan sekä elämän eri vaiheissa, kuten koulujen loma-aikaan sekä alakoulusta yläkouluun siirtyessä.
Tuotoksena on toimintamalli nuorisopalveluille peruskouluilla tehtävään koulunuorisotyöhön. Lähtökohtana tuotoksessa on pitkäjänteinen työ ja vakituinen malli, joka elää ja kehittyy kentän tarpeista. Toimintamalli antaa tilaajalle konkreettisen työkalun, koulunuorisotyöstä vastaavan työnkuvan rakentamiseen sekä verkoston työskentelyyn.
