Päästömanipulointi : historia, nykytila ja tulevaisuuden arviointi
Backlund, Mikael (2025)
Backlund, Mikael
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112629892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112629892
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee ajoneuvojen päästömanipulaation sääntelyä Suomessa oikeudellisesta näkökulmasta. Päästömanipulaatiolla tarkoitetaan ajoneuvon päästöjärjestelmän tai moottorinohjauksen muuttamista siten, että ajoneuvo ei enää täytä sille asetettuja päästörajoja. Ilmiö on noussut merkittäväksi haasteeksi ympäristönsuojelun, liikenneturvallisuuden ja viranomaisvalvonnan kannalta.
Tutkimuksen tavoitteena on analysoida, miten Suomen lainsäädäntö mahdollistaa päästömanipulaation tunnistamisen ja torjumisen, sekä millaisia rajoitteita ja tulkinnallisia haasteita sääntelyyn sisältyy. Erityistä huomiota kiinnitetään ajoneuvolain, rikoslain ja hallintolain välisiin rajapintoihin sekä ajankohtaisiin sääntelymuutoksiin. Lisäksi työssä vertaillaan Suomen ja Tanskan sääntelymalleja.
Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jota täydennettiin oikeudellisella pohdinnalla. Aineistona käytettiin säädöksiä, hallituksen esityksiä, viranomaisraportteja, uutisartikkeleita ja yksityisten toimijoiden dokumentteja. Työ osoittaa, että vaikka sääntely on kehittynyt, hallinnollisten pakkokeinojen puuttuminen heikentää valvonnan vaikuttavuutta ja oikeusturvan toteutumista. Opinnäytetyö tarjoaa kehittämisehdotuksia sääntelyn selkeyttämiseksi ja valvontavaltuuksien vahvistamiseksi, erityisesti tilanteissa, joissa tekninen manipulointi on vaikeasti todennettavissa ilman viranomaisille kuuluvia tutkimuskeinoja.
Tutkimuksen tavoitteena on analysoida, miten Suomen lainsäädäntö mahdollistaa päästömanipulaation tunnistamisen ja torjumisen, sekä millaisia rajoitteita ja tulkinnallisia haasteita sääntelyyn sisältyy. Erityistä huomiota kiinnitetään ajoneuvolain, rikoslain ja hallintolain välisiin rajapintoihin sekä ajankohtaisiin sääntelymuutoksiin. Lisäksi työssä vertaillaan Suomen ja Tanskan sääntelymalleja.
Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jota täydennettiin oikeudellisella pohdinnalla. Aineistona käytettiin säädöksiä, hallituksen esityksiä, viranomaisraportteja, uutisartikkeleita ja yksityisten toimijoiden dokumentteja. Työ osoittaa, että vaikka sääntely on kehittynyt, hallinnollisten pakkokeinojen puuttuminen heikentää valvonnan vaikuttavuutta ja oikeusturvan toteutumista. Opinnäytetyö tarjoaa kehittämisehdotuksia sääntelyn selkeyttämiseksi ja valvontavaltuuksien vahvistamiseksi, erityisesti tilanteissa, joissa tekninen manipulointi on vaikeasti todennettavissa ilman viranomaisille kuuluvia tutkimuskeinoja.
