Koulu, johon halutaan tulla – yhteisöllisyyden rooli koulupoissaolojen vähentämisessä
Sipilä, Emilia (2025)
Sipilä, Emilia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112630019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112630019
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida ja kehittää koulunuorisotyön roolia kouluyhteisön hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden edistämisessä Jyväskylän Viitaniemen koulussa. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, miten yhteisölliset toimintatavat yhdessä nuorisotyön menetelmien kanssa ehkäisevät koulupoissaoloja, edistävät oppilaiden osallisuutta ja luovat turvallisen oppimisympäristön. Opinnäytetyö toteutettiin Viitaniemen koulun kanssa osana koulun yhteisöllisen toimintakulttuurin projektia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa laadullisen tutkimusotteen avulla. Aineistonkeruussa käytettiin kolmea menetelmää: havainnointia, haastatteluja ja työpajaan osallistumista. Työpajassa oppilaat pohtivat omaa rooliaan kouluyhteisön jäseninä ja loivat oman näkemyksensä turvallisesta ja yhteisöllisestä oppimisympäristöstä. Aineisto analysoitiin teemoittain, jonka avulla tunnistettiin keskeiset teemat. Nämä teemat toivat esiin oppilaiden kokemuksia yhteisöllisyydestä sekä osallisuuden merkityksestä ja koulunuorisotyön vaikutuksesta oppilaiden hyvinvointiin.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että koulunuorisotyön toiminnot vahvistivat yhteisöllisyyttä ja saivat nuoret kokemaan, että heidän äänensä tuli kuulluksi. Kehittämisprosessin myötä koulun henkilöstö sai käyttöönsä konkreettisia työvälineitä, jotka tukivat yhteisöllisen toimintakulttuurin projektin jatkokehittämistä ja loi perustan jatkuvalle yhteistyölle koulun ja nuorisotyön välillä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa laadullisen tutkimusotteen avulla. Aineistonkeruussa käytettiin kolmea menetelmää: havainnointia, haastatteluja ja työpajaan osallistumista. Työpajassa oppilaat pohtivat omaa rooliaan kouluyhteisön jäseninä ja loivat oman näkemyksensä turvallisesta ja yhteisöllisestä oppimisympäristöstä. Aineisto analysoitiin teemoittain, jonka avulla tunnistettiin keskeiset teemat. Nämä teemat toivat esiin oppilaiden kokemuksia yhteisöllisyydestä sekä osallisuuden merkityksestä ja koulunuorisotyön vaikutuksesta oppilaiden hyvinvointiin.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että koulunuorisotyön toiminnot vahvistivat yhteisöllisyyttä ja saivat nuoret kokemaan, että heidän äänensä tuli kuulluksi. Kehittämisprosessin myötä koulun henkilöstö sai käyttöönsä konkreettisia työvälineitä, jotka tukivat yhteisöllisen toimintakulttuurin projektin jatkokehittämistä ja loi perustan jatkuvalle yhteistyölle koulun ja nuorisotyön välillä.
