Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Saan tehdä työtä, josta nautin. : nuorten 4H-yrittäjien tukeminen haja-asutusalueella

Teperi, Katarina (2025)

 
Avaa tiedosto
Teperi_Katarina.pdf (2.135Mt)
Lataukset: 


Teperi, Katarina
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112630106
Tiivistelmä
4H-yrittäjyys on voimakkaasti kasvava 13-28-vuotiaiden nuorten yrittäjyyden muoto. Suomessa toimii lähes kolmetuhatta 4H-yrittäjää. Haja-asutusseuduilla nuoria yrittäjiä on kuitenkin vähän ja moni heistä lopettaa yritystaipaleensa jo lyhyen kokeilemisen jälkeen.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää syitä, miksi 4H-yrittäjät lopettavat yrittäjinä ja mitkä tekijät saavat jatkamaan yrittäjyyttä. Näiden vastausten perusteella selvitettiin kuinka nuoria voisi parhaiten tukea paikallisesti ja tuotettiin Lopen 4H-yhdistykselle ja sen Innostu yrittäjyydestä -hankkeelle toimintatapoja nuorten 4H-yrittäjien tukemiseksi alueellaan.

Opinnäytetyön tietoperusta koostui 4H-liiton ja Lopen 4H-yhdistyksen 4H-yrittäjyyttä koskevista materiaaleista, nuorten vapaa-ajankäyttötutkimuksista sekä nuorten osallistumista käsittelevistä tutkimuksista. Keskeisiksi käsitteiksi muodostui nuorten vapaa-ajan käyttö, motivaatio, yrittäjyys ja 4H-yrittäjyys, nuorten osallistuminen, yrittäjyyden tukeminen ja tekemällä oppiminen. Opinnäytetyössä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä: Webropol-verkkokyselyä, haastattelua sekä vertailurviointia.

Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tulokset kertovat, että 4H-yrittäjyyttä toteutetaan 4H-yhdistyksissä eri tavoilla. Nuoret saavat yrittäjyydestä onnistumisen kokemuksia, työelämätaitoja ja heidän itsevarmuutensa kasvaa. Moni nuori kokee, ettei tarvitse tukea omaan yrittäjyyteensä, mutta on valmis osallistumaan toimintaan, joka tarjoaa vertaistukea ja tarjoaa uusia tietoja tai taitoja. Tulosten perusteella nousi esiin neljä pääkohtaa: helppous, valmiit ideat, houkutin ja palkitseminen ja näistä muodostui lopullinen tuotos, toimintasuunnitelma Innostu yrittäjyydestä -hankkeelle, joka yhdistää 4H-yrittäjyyden näkyvyyden ja tunnettuuden kasvattamisen, nuorten tuen ja kouluttamisen sekä tähtää nuorille suunnattuun yrityskilpailuun kesällä 2026.
 
4H entrepreneurship is a growing form of youth entrepreneurship for individuals aged 13 to 28. In Finland, there are nearly 3,000 active 4H entrepreneurs. However, in sparsely populated areas, the number of young entrepreneurs remains low, and many discontinue their entrepreneurial journey after a short period.

The aim of this thesis was to explore the reasons why young 4H entrepreneurs choose to quit and what factors encourage them to continue. Based on these findings, the study aimed to identify ways to support youth entrepreneurship locally. Practical approaches for the local 4H association to better support young entrepreneurs in its area were produced in this study.

The theoretical framework was built on materials from the Finnish 4H Federation and local 4H association, studies on youth leisure activities, and research on youth participation. Key concepts included youth leisure time, motivation, entrepreneurship and 4H entrepreneurship, youth participation, entrepreneurial support, and learning by doing. The study employed qualitative research methods, including a Webropol online survey, interviews, and benchmarking. The data was analyzed using material-based content analysis.

The results show that 4H entrepreneurship is implemented in various ways across different associations. Young people gain experiences of success, develop work-life skills, and grow in self-confidence through entrepreneurship. While many youth feel they do not need support for their own business, they are willing to participate in activities that offer peer support and opportunities to learn new skills or knowledge. Four main themes emerged from the results: simplicity, ready-made ideas, attractions, and rewards. These formed the basis for the final output, a practical action plan, which aims to launch a youth business competition in year 2026.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste