Sukupolvien välisen kohtaamisen ja toiminnan edistäminen asukastiloissa
Toivola, Minna (2025)
Toivola, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112630128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112630128
Tiivistelmä
Opinäytetyön tarkoituksena oli kehittää keinoja ja toimintaideoita, joilla voidaan edistää sukupolvien välistä kohtaamista ja yhteistoimintaa Männistön asukastilassa Kuopiossa. Tavoitteena oli lisätä eri-ikäisten välistä vuorovaikutusta, osallisuutta, yhteisöllisyyttä sekä tuottaa ideapakki. Tarve oli saada asukastiloihin kävijöiksi ikäihmisiä, huoltajia pienten lasten kanssa sekä alakoulualsiia, joilla ei ole iltapäiväkerho mahdollisuutta. Tarkoitus on saada tätä kohderyhmää kävijöiksi jo päiväsaikaan, jolloin asukastilat ovat auki yleensä klo 9–14. Asukastilat ovat tarkoitettu kaikenikäisille. Kuitenkin tällä hetkellä pääsääntöisesti kävijöitä ovat ikäihmiset. Väestön ikääntyessa tulevaisuuden työelämässä on tärkeätä lisätä eri ikäryhmien välistä vuorovaikutusta ja yhteisöllisyyttä.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisena tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa käytettiin osallistavia menetelmiä. Menetelminä olivat ideahautomo vapaaehtoistoimijoille, puolistrukturoidut teemahaastattelut sekä De Bonon kuuden ajatteluahatun menetelmä yhteisötyöntekijöiden kanssa. Lisäksi aineiston keruuta täydennettiin osallistavalla havainnoinnilla.
Tulosten mukaan sukupolvien välinen toiminta lisää ymmärrystä, arvostusta ja yhteenkuuluvuutta eri-ikäisten välillä. Yhteinen tekeminen vähentää yksinäisyyttä, vahvistaa osallisuuden tunnetta ja tukee hyvinvointia. Eri-ikäiset oppivat toisiltaan uusia taitoja ja saavat merkityksellisiä kokemuksia elämäänsä. Kehittämistyön tuotoksena laadittiin Ideapakki, joka sisältää konkreettisia toimintaideoita eri-ikäisten yhteiseen tekemiseen asukastiloissa. Ideapakin avulla voidaan tietoja ja taitoja oppia ristiin eri-ikäisten välillä.
Opinnäytetyö osoittaa, että asukastilat tarjoavat merkittävän alustan sukupolvien väliselle kohtaamiselle, kun toiminta suunnitellaan monimuotoisesti ja eri-ikäiset huomioiden. Jatkossa on tärkeää panostaa tiedottamiseen sekä yhteistyöhön eri toimijoiden kansssa, jotta toiminta tavoittaa kaikki ikäryhmät. Asiakaslähtöiset palautekyselyt ja keskustelut asiakkailden kanssa sukupolvien välisestä kohtaamisen ja toiminnan edistämisestä ovat myös tärkeitä tehdä.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisena tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa käytettiin osallistavia menetelmiä. Menetelminä olivat ideahautomo vapaaehtoistoimijoille, puolistrukturoidut teemahaastattelut sekä De Bonon kuuden ajatteluahatun menetelmä yhteisötyöntekijöiden kanssa. Lisäksi aineiston keruuta täydennettiin osallistavalla havainnoinnilla.
Tulosten mukaan sukupolvien välinen toiminta lisää ymmärrystä, arvostusta ja yhteenkuuluvuutta eri-ikäisten välillä. Yhteinen tekeminen vähentää yksinäisyyttä, vahvistaa osallisuuden tunnetta ja tukee hyvinvointia. Eri-ikäiset oppivat toisiltaan uusia taitoja ja saavat merkityksellisiä kokemuksia elämäänsä. Kehittämistyön tuotoksena laadittiin Ideapakki, joka sisältää konkreettisia toimintaideoita eri-ikäisten yhteiseen tekemiseen asukastiloissa. Ideapakin avulla voidaan tietoja ja taitoja oppia ristiin eri-ikäisten välillä.
Opinnäytetyö osoittaa, että asukastilat tarjoavat merkittävän alustan sukupolvien väliselle kohtaamiselle, kun toiminta suunnitellaan monimuotoisesti ja eri-ikäiset huomioiden. Jatkossa on tärkeää panostaa tiedottamiseen sekä yhteistyöhön eri toimijoiden kansssa, jotta toiminta tavoittaa kaikki ikäryhmät. Asiakaslähtöiset palautekyselyt ja keskustelut asiakkailden kanssa sukupolvien välisestä kohtaamisen ja toiminnan edistämisestä ovat myös tärkeitä tehdä.
