Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Z-sukupolvi ja johtaminen : perehdyttämisen kehittäminen kaupan alalla

Teittinen, Katarina (2025)

 
Avaa tiedosto
Teittinen_Katarina.pdf (7.552Mt)
Lataukset: 


Teittinen, Katarina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730173
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Z-sukupolven (noin 1997–2012 syntyneet) arvoja, asenteita ja odotuksia työelämässä, erityisesti kaupan alalla, jossa olen työskennellyt yli 15 vuotta. Työn tilaajana toimi kaupan alan yritys X, jonka henkilöstöstä merkittävä osa kuuluu Z-sukupolveen. Työssä hyödynnettiin sukupolviteoriaa ja analysoitiin Z-sukupolven erityispiirteitä sekä heidän suhdettaan aikaisempiin sukupolviin ja työelämän muutoksiin.

Kehittämistyö toteutettiin Webropol-kyselyn ja haastattelujen avulla. Tulokset osoittivat, että Z-sukupolvi arvostaa aitoutta, tasa-arvoa, palautetta ja empaattista vuorovaikutusta. He odottavat esihenkilöiltään oikeudenmukaisuutta, kuuntelemista ja osallistavaa johtamista. Kehittämistyön osana laadittiin Z-sukupolvelle suunnattu työelämätaitojen opas, joka tarjoaa käytännön ohjeita asiakaspalveluun, viestintään, työaikojen hallintaan ja työehtojen ymmärtämiseen heidän arvojaan vastaavalla tavalla.

Alkuperäisenä suunnitelmana oli järjestää etätyöpaja ja opinnäytetyön esittelytilaisuus myymäläpäälliköille, mutta ajan ja budjetin rajoitusten vuoksi työpaja toteutettiin neljälle aluepäällikölle. Tilaisuudessa esiteltiin tutkimuksen tuloksia, keskusteltiin Z-sukupolven johtamisen haasteista ja sovittiin konkreettisista kehittämistoimenpiteistä.

Tulokset korostavat ihmislähtöisen johtamisen, jatkuvan perehdytyksen ja avoimen vuorovaikutuksen merkitystä Z-sukupolven sitoutumisessa ja työhyvinvoinnissa. Kaupan alan organisaatioiden tulisi hyödyntää näitä havaintoja kehittäessään johtamiskäytäntöjään ja perehdytysprosessejaan tulevaisuuden työelämän tarpeita vastaaviksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste