Lapset ja nuoret vapaaehtoisten silmin : lapsilta ja nuorilta opitun tiedon merkitys SOS-Lapsikylän vapaaehtoistoiminnassa
Salla, Laura (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251127112365
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251127112365
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä SOS-Lapsikylän vapaaehtoiset ovat oppineet lapsilta ja nuorilta vapaaehtoistoiminnan kautta, ja miten tätä opittua tietoa voidaan hyödyntää vapaaehtoistoiminnan kehittämisessä. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa tietoa tilaajaorganisaation vaikuttamistyön tueksi. Työn tilaajana toimi SOS-Lapsikylä.
Työn lähtökohtana oli tarve hyödyntää vapaaehtoisten kokemustietoa toiminnan kehittämisessä, sekä analysoida tilaajan valmiiksi kerättyä tietoa aiheesta kehittämisen tueksi. Työ vastaa lisäksi yhteiskunnalliseen tarpeeseen edistää lasten ja nuorten toimijuutta sekä parantaa heidän asemaansa yhteiskunnassa.
Tietoperustassa käsiteltiin vapaaehtoistoimintaa, myönteisen tunnistamisen hyödyntämistä kohtaamistyössä sekä vaikuttamistyötä järjestöissä. Lisäksi tarkasteltiin lasten ja nuorten asemaa yhteiskunnassa sekä heidän toimijuutensa merkitystä. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin tilaajaorganisaation vapaaehtoisille kohdennettua ryhmäkeskustelua sekä tilaajalta saatuja valmiita dokumentteja. Aineiston analysointimenetelmänä toimi sisällönanalyysi.
Tulokset osoittavat, että vastavuoroista oppimista on tapahtunut vapaaehtoistoiminnan aikana ja vapaaehtoiset kokevat toiminnan merkitykselliseksi. Vapaaehtoistoiminta on vahvistanut osallistujien kykyä kuunnella sekä ymmärtää lasten ja nuorten näkökulmia sekä tarpeita. Ymmärrys lasten ja nuorten haasteista ja osallisuudesta on parantunut toiminnan myötä, samoin käsitys siitä, miten lapsiin ja nuoriin kohdistuvilla asenteilla ja keskustelulla on vaikutusta heidän elämäänsä ja osallisuuden kokemukseen. Lapsilta ja nuorilta opittu tieto koetaan hyödylliseksi tulevaisuuden sekä henkisen kasvun kannalta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi sähköinen opas vapaaehtoisten täydennyskoulutukseen. Opas toimii vapaaehtoisten oppimisen tukena, ja sen tarkoituksena on auttaa tunnistamaan, hyödyntämään sekä jakamaan lapsilta ja nuorilta opittua tietoa. The purpose of this thesis was to explore what volunteers at SOS Children’s Village have learned from children and young people through their volunteer activities, and how this knowledge can be utilized in the development of volunteer activities. Additionally, the study aimed to provide information that the commissioning organization can use to support its advocacy work. The commissioner of the thesis was SOS Children’s Village.
The starting point of the thesis was the need to utilize volunteers’ experiential knowledge in the development of volunteer activities, as well as to analyze data previously collected by the commissioner to support development efforts. The study also responds to a societal need to promote children and young people’s agency and to improve their status in society.
The theoretical section addressed volunteer activities, the use of positive recognition in interaction with children and young people, and advocacy in organizations. Furthermore, the study examined the status and agency of children and young people. The methods used in this thesis were a group discussion with volunteers organized by the commissioning organization and the analysis of documents provided by the commissioner. The data were analyzed using content analysis.
The results indicate that reciprocal learning occurred during volunteer activities, and that volunteers perceive their participation as meaningful. The activities enhanced volunteers’ ability to listen to and understand the perspectives and needs of children and young people. Understanding of children’s and young people’s challenges and participation improved, as did awareness of how attitudes and discussions directed toward children and young people affect their lives and sense of agency. Knowledge gained from children and young people was perceived as valuable for future personal and professional growth.
The product of this thesis was a guide for volunteer training. The guide supports volunteers’ learning and is intended to help identify, utilize and share knowledge gained from children and young people.
Työn lähtökohtana oli tarve hyödyntää vapaaehtoisten kokemustietoa toiminnan kehittämisessä, sekä analysoida tilaajan valmiiksi kerättyä tietoa aiheesta kehittämisen tueksi. Työ vastaa lisäksi yhteiskunnalliseen tarpeeseen edistää lasten ja nuorten toimijuutta sekä parantaa heidän asemaansa yhteiskunnassa.
Tietoperustassa käsiteltiin vapaaehtoistoimintaa, myönteisen tunnistamisen hyödyntämistä kohtaamistyössä sekä vaikuttamistyötä järjestöissä. Lisäksi tarkasteltiin lasten ja nuorten asemaa yhteiskunnassa sekä heidän toimijuutensa merkitystä. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin tilaajaorganisaation vapaaehtoisille kohdennettua ryhmäkeskustelua sekä tilaajalta saatuja valmiita dokumentteja. Aineiston analysointimenetelmänä toimi sisällönanalyysi.
Tulokset osoittavat, että vastavuoroista oppimista on tapahtunut vapaaehtoistoiminnan aikana ja vapaaehtoiset kokevat toiminnan merkitykselliseksi. Vapaaehtoistoiminta on vahvistanut osallistujien kykyä kuunnella sekä ymmärtää lasten ja nuorten näkökulmia sekä tarpeita. Ymmärrys lasten ja nuorten haasteista ja osallisuudesta on parantunut toiminnan myötä, samoin käsitys siitä, miten lapsiin ja nuoriin kohdistuvilla asenteilla ja keskustelulla on vaikutusta heidän elämäänsä ja osallisuuden kokemukseen. Lapsilta ja nuorilta opittu tieto koetaan hyödylliseksi tulevaisuuden sekä henkisen kasvun kannalta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi sähköinen opas vapaaehtoisten täydennyskoulutukseen. Opas toimii vapaaehtoisten oppimisen tukena, ja sen tarkoituksena on auttaa tunnistamaan, hyödyntämään sekä jakamaan lapsilta ja nuorilta opittua tietoa.
The starting point of the thesis was the need to utilize volunteers’ experiential knowledge in the development of volunteer activities, as well as to analyze data previously collected by the commissioner to support development efforts. The study also responds to a societal need to promote children and young people’s agency and to improve their status in society.
The theoretical section addressed volunteer activities, the use of positive recognition in interaction with children and young people, and advocacy in organizations. Furthermore, the study examined the status and agency of children and young people. The methods used in this thesis were a group discussion with volunteers organized by the commissioning organization and the analysis of documents provided by the commissioner. The data were analyzed using content analysis.
The results indicate that reciprocal learning occurred during volunteer activities, and that volunteers perceive their participation as meaningful. The activities enhanced volunteers’ ability to listen to and understand the perspectives and needs of children and young people. Understanding of children’s and young people’s challenges and participation improved, as did awareness of how attitudes and discussions directed toward children and young people affect their lives and sense of agency. Knowledge gained from children and young people was perceived as valuable for future personal and professional growth.
The product of this thesis was a guide for volunteer training. The guide supports volunteers’ learning and is intended to help identify, utilize and share knowledge gained from children and young people.
