Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Globaalikasvatus Turun NMKY:n nuorten avoimessa toiminnassa

Koponen, Minna (2025)

 
Avaa tiedosto
Koponen_Minna.pdf (2.016Mt)
Lataukset: 


Koponen, Minna
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112730306
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten nuoret haluavat käsitellä globaalikasvatusta avoimessa ryhmätoiminnassa sekä millaisin keinoin nuoret saadaan innostumaan globaalikasvatuksesta ja kiinnittymään aktiivisiksi toimijoiksi nuorten avoimeen globaalikasvatusryhmään.

Opinnäytetyön tilaajana oli Turun NMKY. NMKY on yksi maailman suurimmista nuorisojärjestöistä. NMKY:llä on Suomessa eri kaupungeissa Peacemakers-toimintaa eli nuorten avoimia globaalikasvatusryhmiä. Samanlaista toimintaa on maailmanlaajuisesti YMCA:lla. NMKY tunnetaan kansainvälisesti nimellä YMCA. Turussa Peacemakers-toiminta on vielä alkutekijöissä, ja opinnäytetyö tulee luomaan pohjan avoimen ryhmän perustamiselle ja ylläpitämiselle.

Tietoperustassa käsiteltiin globaalikasvatusta ja sen kuutta teemaa sekä globaalikasvatuksen oppimisen tasoja. Nuorten avointa toimintaa tarkasteltiin sen merkityksellisyydestä nuoruudessa ja yhteiskunnassa. Lisäksi keskityttiin ryhmän koheesiota ja sen vaikutusta ryhmäläisiin ja ryhmään. Menetelminä kehittämistyössä käytettiin työpajaa, joka toteutettiin Maailma Kylässä-festivaaleilla ja anonyymia kyselyä, jonka kohderyhmänä oli Turun NMKY:n ohjaajakoulutettavat nuoret.

Tuloksista ilmeni, että nuoret haluavat käsitellä globaalikasvatusta tavoin, johon pieni työpanos riittää. Se millaisista käsittelytavoista nuoret pitävät riippuu osallistuvien nuorten mielenkiinnoista. Nuorten mielenkiinto kasvaa globaalikasvatusta kohtaan, kun he oppivat aiheesta lisää. Globaalikasvatus aiheista toimintaa on tuloksellisempaa markkinoida nuorille mielenkiintoisten aktiviteettien kautta, kunnes nuoret kiinnostuvat itsessään globaalikasvatuksesta, jolloin heitä kiinnostaa nimellisesti globaalikasvatus ja sen eri aiheet.

Kehittämistyön tuotoksena syntyi opas, jonka avulla voidaan toteuttaa globaalikasvatusta nuorten avoimessa toiminnassa ilman ohjaajan aiempaa kokemusta globaalikasvatuksen keinoista ja aiheista. Turun NMKY aloittaa nuorten avoimen globaalikasvatusryhmän, jota ohjaamassa tulee olemaan nuori. Materiaali jaetaan Suomessa muilla paikkakunnilla olevien NMKY: en kanssa. Materiaalia voi hyödyntää muussakin kuin NMKY toiminnassa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste