Jäsenetujen kehittäminen Turun elävän musiikin yhdistyksessä
Vähäsarja, Niko (2015)
Vähäsarja, Niko
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305606
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Turun elävän musiikin yhdistyksen jäsenten mielipiteitä heille tarjotuista jäseneduista. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös saada tietoa jäsenetujen käyttöasteista ja kerätä kehitysehdotuksia. Työn tuloksien avulla Telmu voi järjestellä jäsenetujaan uudelleen ja soveltaa niitä uusien jäsenien hankinnassa.
Tutkimuksen pääasiallisena aineistonhankintamenetelmänä käytin kyselyä. Telmun sosiaalisen median ja sähköpostilistan avulla kysely keräsi yhteensä 54 vastausta, joista 43 hyväksyttiin analysoitavaksi. Kyselyn lisäksi suoritin benchmark-analyysin muiden suomalaisten elävän musiikin yhdistysten kanssa. Lisäksi haastattelin kahta elävän musiikin yhdistyksen toimijaa, Relmun viestintävastaavaa ja Elmun varapuheenjohtajaa.
Kyselystä selvisi, että Telmun jäsenet arvostat kaikkia heille tarjottuja jäsenetuja, mutta niiden käyttö jää vähemmälle. Telmun jäsenet olivat myös melko hyvin tietoisia heille tarjotuista jäseneduista. Kehitysehdotuksiksi valitsin helppoja ja toteuttamiskelpoisia pieniä parannuksia. Jäseneduista viestintään tulee ensinnäkin panostaa, jotta tieto eduista tavoittaa jäsenet ja etujen käyttöaste saadaan näin nousuun. Varsinaisiin etuihin en niinkään löytänyt kehittämistarvetta, mutta esimerkiksi jäsenkortista voisi tehdä sähköisen version ja yhteistyökauppoihin tuoda Telmun jäseneduista kertovan tarran.
Tutkimuksen pääasiallisena aineistonhankintamenetelmänä käytin kyselyä. Telmun sosiaalisen median ja sähköpostilistan avulla kysely keräsi yhteensä 54 vastausta, joista 43 hyväksyttiin analysoitavaksi. Kyselyn lisäksi suoritin benchmark-analyysin muiden suomalaisten elävän musiikin yhdistysten kanssa. Lisäksi haastattelin kahta elävän musiikin yhdistyksen toimijaa, Relmun viestintävastaavaa ja Elmun varapuheenjohtajaa.
Kyselystä selvisi, että Telmun jäsenet arvostat kaikkia heille tarjottuja jäsenetuja, mutta niiden käyttö jää vähemmälle. Telmun jäsenet olivat myös melko hyvin tietoisia heille tarjotuista jäseneduista. Kehitysehdotuksiksi valitsin helppoja ja toteuttamiskelpoisia pieniä parannuksia. Jäseneduista viestintään tulee ensinnäkin panostaa, jotta tieto eduista tavoittaa jäsenet ja etujen käyttöaste saadaan näin nousuun. Varsinaisiin etuihin en niinkään löytänyt kehittämistarvetta, mutta esimerkiksi jäsenkortista voisi tehdä sähköisen version ja yhteistyökauppoihin tuoda Telmun jäseneduista kertovan tarran.