Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Virtuaalinen DEIB-peli : pelillistetty DEIB-koulutus organisaatiokäyttöön

Toivonen, Oskari (2025)

 
Avaa tiedosto
Toivonen_Oskari.pdf (2.434Mt)
Lataukset: 


Toivonen, Oskari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112830544
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin virtuaalinen, tietokoneella pelattava DEIB-peli organisaatiokoulutuskäyttöön. DEIB tulee sanoista diversity (monimuotoisuus), equity (oikeudenmukaisuus), inclusion (osallisuus) ja belonging (yhteenkuuluminen). DEIB-peli on tarkoitettu sopivaksi kaikenlaisille organisaatioille ja sen tavoitteena on lisätä organisaation eri työtehtävissä työskentelevien työntekijöiden DEIB-tietoisuutta ja -valmiuksia. Pelin rakentamisessa ja opinnäytetyössä noudatetaan konstruktiivisen tutkimusotteen periaatteita ja itse pelin vastaukset sekä koulutustapahtuman loppukyselyn palautteet mahdollistavat tutkimusaineiston keräämisen. Koko opinnäytetyön kuvaus on sovitettu konstruktiivisen tutkimusotteen prosessiin.

Peli rakennettiin Seppo-alustalle virtuaaliseen 3D-ympäristöön, jossa liikutaan first person -perspektiivissä. Pelin sisältö perustuu DEIB-teoriaan ja peli etenee tarinallisesti. Tehtävien kautta pelaaja reflektoi omia arvojaan ja toimintatapojaan sekä oppii DEIB-käytäntöjen merkityksestä yksilön, organisaation ja yhteiskunnan tasoilla. Pelistä luotiin varalle myös 2D-peli, jota pystyy pelaamaan mobiililaitteella.

DEIB-peli julkaistiin syksyllä 2025 tilaajaorganisaation sisäisessä verkkokoulutuksessa, jossa peliä pelasi lähemmäs 200 työntekijää. Loppupalaute ja pelin vastaukset osoittivat pelin tehostavan oppimista ja motivaatiota sekä tuottavan uusia näkökulmia DEIB-teemojen huomiointiin osana arjen työtä. Tulosten perusteella pelillisellä koulutusmuodolla voidaan edistää organisaatioiden DEIB-tietämystä ja -valmiuksia, joiden pohjalta voidaan luoda monimuotoisuutta arvostavaa, yhteenkuuluvuutta lisäävää, oikeudenmukaisempaa, psykologisesti turvallisempaa ja inklusiivisempaa toimintakulttuuria. Lisäksi 75 prosenttia osallistujista koki pelillistetyn koulutuksen mielekkäämpänä vaihtoehtona, kuin perinteisen verkkokoulutusmuodon.

Opinnäytetyössä esitetään jatkokehitysideoita ja tarkastellaan pelin sovellettavuutta erilaisiin konteksteihin sekä pohditaan DEIB:n ja pelillistämisen tulevaisuutta. Virtuaalinen DEIB-peli tarjoaa uudenlaisen, tehokkaan ja laajasti yleistettävissä olevan ratkaisun inklusiivisemman työelämän edistämiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste