Hyppää toisen Saappaisiin kouluttajana
Jokiniemi, Tanja (2025)
Jokiniemi, Tanja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112830613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112830613
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Saapas-toiminnan vapaaehtoisten koulutusta ja sen rakennetta pienellä paikkakunnalla. Työ toteutettiin yhteistyössä Lapinlahden seurakunnan ja paikallisen Saapas-toiminnan kanssa. Kehittämistyön lähtökohtana oli tarve selkeyttää koulutuksen sisältöjä ja rakenteita siten, että vapaaehtoisten perehdyttäminen olisi yhdenmukaista, saavutettavaa ja käytännönläheistä.
Opinnäytetyö pohjautuu palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen menetelmiin, joiden avulla koulutuksen sisältöjä ja toteutustapoja kehitettiin yhdessä vapaaehtoisten ja työntekijöiden kanssa. Aineistoa kerättiin ryhmäkeskusteluissa, koulutustilaisuuksissa ja palautekyselyillä. Kehittämisprosessin tuloksena syntyi mallipohja kouluttajille, joka tukee vapaaehtoisten perehdytystä ja toimii työvälineenä uusien kouluttajien kouluttamisessa.
Tulokset osoittavat, että selkeä rakenne, yhdessä tekeminen ja vapaaehtoisten kokemusten kuuleminen lisäävät toiminnan jatkuvuutta ja motivaatiota. Kouluttajien roolia vahvistettiin antamalla heille selkeämpi vastuunjako, käytännön ohjeistus ja tukea koulutustilanteiden suunnitteluun. Työ tarjoaa mallin, jota voidaan hyödyntää muissa seurakunnissa ja kunnissa, joissa Saapas-toimintaa toteutetaan.
Opinnäytetyö pohjautuu palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen menetelmiin, joiden avulla koulutuksen sisältöjä ja toteutustapoja kehitettiin yhdessä vapaaehtoisten ja työntekijöiden kanssa. Aineistoa kerättiin ryhmäkeskusteluissa, koulutustilaisuuksissa ja palautekyselyillä. Kehittämisprosessin tuloksena syntyi mallipohja kouluttajille, joka tukee vapaaehtoisten perehdytystä ja toimii työvälineenä uusien kouluttajien kouluttamisessa.
Tulokset osoittavat, että selkeä rakenne, yhdessä tekeminen ja vapaaehtoisten kokemusten kuuleminen lisäävät toiminnan jatkuvuutta ja motivaatiota. Kouluttajien roolia vahvistettiin antamalla heille selkeämpi vastuunjako, käytännön ohjeistus ja tukea koulutustilanteiden suunnitteluun. Työ tarjoaa mallin, jota voidaan hyödyntää muissa seurakunnissa ja kunnissa, joissa Saapas-toimintaa toteutetaan.
