GG-pelitapahtuma lapsille ja nuorille
Heiskanen, Karoliina (2025)
Heiskanen, Karoliina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112830697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112830697
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni kuvaa GG-pelitapahtuman järjestämistä 05.11.2025 Kuopion kaupunginteatterilla. Työn tavoitteena oli a) suunnitella ja toteuttaa osallistava pelitapahtuma yhteistyössä GameON-hankkeen aikuisten nuorten kanssa ja b) toteuttaa tapahtuma. Kehittämisen kohteena oli lasten ja nuorten osallisuuden vahvistaminen siten, että ohjaaja toimii mahdollistajana ja tukee kaikkien osallistumista. Työn tavoitteena a) oli suunnitella ja toteuttaa osallistava pelitapahtuma yhteistyössä Humanistisen ammattikorkeakoulun GameON-hankkeen aikuisten nuorten kanssa b) toteuttaa tapahtuma. Aihevalintani pohjautuu henkilökohtaiseen kiinnostukseeni digitaalisesta nuorisotyöstä.
Tietoperustaa rakentaessani tarkastelin monipuolisesti pelikulttuuriin liittyviä artikkeleita ja ajankohtaisia uutisia. Keskeisenä aineistona hyödynsin Suomen Nuorisoseurojen ”Menetelmäopas tapahtumien tekoon”, jonka osallisuuden eri osa-alueita sovelsin GameON-hankkeen nuorten aikuisten kanssa toteutetussa pienryhmätoiminnassa. Lisäksi perehdyin Pelaajabarometri 2024 -tutkimukseen sekä aiemmin Kuopiossa järjestettyihin pelitapahtumiin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi pelitapahtuma paikallisille lapsille ja nuorille. Maksuton ja kaikille avoin pelitapahtuma tuo näkyväksi kuopiolaisen pelikulttuurien kirjon. Tapahtuman pelipisteillä pääsee pelaamaan niin konsoli- kuin tietokonepelejä, tanssipeliä sekä perinteisiä lautapelejä. Tapahtumassa on mahdollista askarrella peliteemaisia pinssejä sekä tehdä pikselitaidetta hamahelmillä. Koko tapahtuman osallistujat pääsevät osallistumaan Peliviikon viralliseen ”Seal Splash”-hyljepeliturnaukseen.
Tapahtuma oli jaettu kahteen osaan: iltapäivällä alakoululaisille ja vanhemmille suunnattua ohjelmaa, ja illalla yläkouluikäisille ja sitä vanhemmille nuorille.
GG-pelitapahtuman järjestivät Kuopion kaupunginteatteri ja kansalaistoiminnan palvelut, Savon Diginatiivit ry, GameON-hanke ja Humanistinen ammattikorkeakoulu.
Tapahtuma oli osa Kuopio 250 -juhlavuotta.
Tietoperustaa rakentaessani tarkastelin monipuolisesti pelikulttuuriin liittyviä artikkeleita ja ajankohtaisia uutisia. Keskeisenä aineistona hyödynsin Suomen Nuorisoseurojen ”Menetelmäopas tapahtumien tekoon”, jonka osallisuuden eri osa-alueita sovelsin GameON-hankkeen nuorten aikuisten kanssa toteutetussa pienryhmätoiminnassa. Lisäksi perehdyin Pelaajabarometri 2024 -tutkimukseen sekä aiemmin Kuopiossa järjestettyihin pelitapahtumiin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi pelitapahtuma paikallisille lapsille ja nuorille. Maksuton ja kaikille avoin pelitapahtuma tuo näkyväksi kuopiolaisen pelikulttuurien kirjon. Tapahtuman pelipisteillä pääsee pelaamaan niin konsoli- kuin tietokonepelejä, tanssipeliä sekä perinteisiä lautapelejä. Tapahtumassa on mahdollista askarrella peliteemaisia pinssejä sekä tehdä pikselitaidetta hamahelmillä. Koko tapahtuman osallistujat pääsevät osallistumaan Peliviikon viralliseen ”Seal Splash”-hyljepeliturnaukseen.
Tapahtuma oli jaettu kahteen osaan: iltapäivällä alakoululaisille ja vanhemmille suunnattua ohjelmaa, ja illalla yläkouluikäisille ja sitä vanhemmille nuorille.
GG-pelitapahtuman järjestivät Kuopion kaupunginteatteri ja kansalaistoiminnan palvelut, Savon Diginatiivit ry, GameON-hanke ja Humanistinen ammattikorkeakoulu.
Tapahtuma oli osa Kuopio 250 -juhlavuotta.
