*Tämä blogikirjoitus on sponsoroitu : Blogisponsorointi
Laakso, Diina-Maria (2015)
Laakso, Diina-Maria
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305607
Tiivistelmä
Viimeisten vuosien aikana blogit ja bloggaaminen ovat tulleet suosituksi markkinoinnin-, ja viestinnän välineeksi yrityksillä. Yritykset hyödyntävät yhä enemmän muoti- ja lifestyleblogeja markkinoinnin edis-tämisessä. Teoriaosuudessa tutkitaan mikä on blogi ja miten blogeja voidaan hyödyntää sponsoroin-nissa ja markkinoinnissa. Opinnäytetyössä keskitytään yritysten ja bloggaajan välisiin sponsoroituihin yhteistyösopimuksiin ja miten niitä hyödynnetään sosiaalisessa mediassa.
Tutkimusosassa selvitetään mitä bloggaaja itse ajattelee sponsoroiduista yhteistyöstä blogissa ja mihin se edellyttää bloggaajaa. Tutkimuksessa selvitetään Life Is Beautiful -blogin brändin tunnettuutta, sekä selvitetään blogien lukijoiden mielipiteitä ja ajatuksia blogisponsoroinnista. Yhtenä aihealueena käsitel-lään millainen on hyvä blogi. Tutkimusosaa varten on haastateltu Reetta Ekströmiä, joka toimii palkalli-sena bloggaajana suositussa Life Is Beautiful –blogissa. Ekströmin haastattelu on suoritettu henkilö-kohtaisesti Salossa, talvella 2015 sekä lisähaastattelu sähköpostitse. Blogien lukijoille lähetettiin kyse-lytutkimus internetin kautta alkuvuodesta 2015. Kyselyyn vastasi noin sata blogien lukijaa.
Haastattelussa ja kyselyssä keskeisiä aiheita ovat: miten blogisponsorointi koetaan ja luottavatko lukijat siihen, että bloggaajan mielipide on aito, eikä maksettu. Tutkimuksessa haetaan konkreettisia vastauk-sia ovatko lukijat ostaneet bloggaajan mainostamia tuotteita, millaisia ovat blogin hyvät, ja huonot omi-naisuudet sekä kuinka moni lukee Ekströmin Life Is Beautiful – blogia. Tutkimuksesta selviää konkreet-tista tietoa hyvän blogin ominaisuuksista ja miten molemmat osapuolet kokevat blogisponsoroinnin blogeissa. Tutkimus toimii myös Ekströmin henkilöbrändin mittaajana.
Tutkimusosassa selvitetään mitä bloggaaja itse ajattelee sponsoroiduista yhteistyöstä blogissa ja mihin se edellyttää bloggaajaa. Tutkimuksessa selvitetään Life Is Beautiful -blogin brändin tunnettuutta, sekä selvitetään blogien lukijoiden mielipiteitä ja ajatuksia blogisponsoroinnista. Yhtenä aihealueena käsitel-lään millainen on hyvä blogi. Tutkimusosaa varten on haastateltu Reetta Ekströmiä, joka toimii palkalli-sena bloggaajana suositussa Life Is Beautiful –blogissa. Ekströmin haastattelu on suoritettu henkilö-kohtaisesti Salossa, talvella 2015 sekä lisähaastattelu sähköpostitse. Blogien lukijoille lähetettiin kyse-lytutkimus internetin kautta alkuvuodesta 2015. Kyselyyn vastasi noin sata blogien lukijaa.
Haastattelussa ja kyselyssä keskeisiä aiheita ovat: miten blogisponsorointi koetaan ja luottavatko lukijat siihen, että bloggaajan mielipide on aito, eikä maksettu. Tutkimuksessa haetaan konkreettisia vastauk-sia ovatko lukijat ostaneet bloggaajan mainostamia tuotteita, millaisia ovat blogin hyvät, ja huonot omi-naisuudet sekä kuinka moni lukee Ekströmin Life Is Beautiful – blogia. Tutkimuksesta selviää konkreet-tista tietoa hyvän blogin ominaisuuksista ja miten molemmat osapuolet kokevat blogisponsoroinnin blogeissa. Tutkimus toimii myös Ekströmin henkilöbrändin mittaajana.