Selvitys lasten ja nuorten dokumenttielokuvatapahtuma DOKKINOn nykytilasta ja kehittämistarpeista
Anttonen, Veera (2015)
Anttonen, Veera
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504305609
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kartoittaa DocPoint-elokuvatapahtumat ry:n järjestämän lasten ja nuorten dokumenttielokuvatapahtuma DOKKINOn kävijöiden tyytyväisyyttä tapahtumaan ja sen sisältöön sekä etsiä toiminnalle kehittämistarpeita. Tutkimukseni pyrki selvittämään myös miten DOKKINOn itselleen asettamat tavoitteet toteutuvat sen toiminnan kautta.
Työni tilaajana toimi DocPoint-elokuvatapahtumat ry, joka järjestää vuosittain tammikuussa Helsingin dokumenttielokuvafestivaali DocPointia, lasten ja nuorten dokumenttielokuvatapahtuma DOKKINOa sekä kuukausittaista Doc Lounge Helsinki -klubia.
Käytin opinnäytetyössäni sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä, jota kutsutaan metodiseksi triangulaatioksi. Tutkin opettajien mielipiteitä tapahtumasta sähköisen kävijäkyselyn kautta Webropol-työkalua hyödyntäen, johon sain vastauksia 146:lta opettajalta. Lisäksi halusin tuoda paitsi kävijäkyselyn tulosten myös koko tutkimukseni tueksi asiantuntijuuden ja toimijoiden näkökulman ryhmähaastattelun avulla. Käytin tutkimuksessa hyödyksi myös omia havaintojani toimiessani DOKKINO-tuottajana syksystä 2013 keväälle 2014.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys rakentui media- ja elokuvakasvatuksen teorioiden ja käsitteiden ympärille. Näkökulma oli tärkeä DOKKINO-toiminnan tarkastelun kannalta, sillä se vahvisti paitsi tutkimukseni empiiristä aineistoa auttoi myös hahmottamaan DOKKINOn asemaa mediakasvatuskentällä Suomessa.
Tutkimustulosten pohjalta loin viisi konkreettista ehdotusta DOKKINO-toiminnan kehittämiseksi tulevaisuudessa.
Työni tilaajana toimi DocPoint-elokuvatapahtumat ry, joka järjestää vuosittain tammikuussa Helsingin dokumenttielokuvafestivaali DocPointia, lasten ja nuorten dokumenttielokuvatapahtuma DOKKINOa sekä kuukausittaista Doc Lounge Helsinki -klubia.
Käytin opinnäytetyössäni sekä kvantitatiivisen että kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä, jota kutsutaan metodiseksi triangulaatioksi. Tutkin opettajien mielipiteitä tapahtumasta sähköisen kävijäkyselyn kautta Webropol-työkalua hyödyntäen, johon sain vastauksia 146:lta opettajalta. Lisäksi halusin tuoda paitsi kävijäkyselyn tulosten myös koko tutkimukseni tueksi asiantuntijuuden ja toimijoiden näkökulman ryhmähaastattelun avulla. Käytin tutkimuksessa hyödyksi myös omia havaintojani toimiessani DOKKINO-tuottajana syksystä 2013 keväälle 2014.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys rakentui media- ja elokuvakasvatuksen teorioiden ja käsitteiden ympärille. Näkökulma oli tärkeä DOKKINO-toiminnan tarkastelun kannalta, sillä se vahvisti paitsi tutkimukseni empiiristä aineistoa auttoi myös hahmottamaan DOKKINOn asemaa mediakasvatuskentällä Suomessa.
Tutkimustulosten pohjalta loin viisi konkreettista ehdotusta DOKKINO-toiminnan kehittämiseksi tulevaisuudessa.