Kultuuritapahtuman tuotteistaminen : kohteena Tampere Pride -Kulttuuritapahtuma ja Sateenkaarifestivaali -tapahtuma
Veiström, Ilkka (2015)
Veiström, Ilkka
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505025689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505025689
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee vuosittain järjestettävän Tampere Pride -Kulttuuritapahtuman tuotteistamista. Työn alkutilanteessa tapahtuma on tuotanto-organisaation, tapahtuman sisällön punaisen langan ja ulos viestittävän imagon puolesta hajanainen, ja vaikeasti nähtävänä yhtenä kokonaisuutena, yhtenä tapahtumatuotteena. Opinnäyteprosessin tavoitteena on kirkastaa Tampere Pride -Kulttuuritapahtuma tuotteena, jolla on selkeä tuotantorakenne, tuotanto- ja sisältöajatus sekä suunta, jota kohti tapahtumaa tuotetaan suunnitelmallisesti, kävijämäärää ja taloudellista kannattavuutta kasvattaen.
Päämenetelminä tuotteistamisprosessissa on tuotantotiimin ideariihi, SWOT-analyysi sekä tapahtumasta tehtyjen kävijätutkimusaineistojen pohjalta dokumenttianalyysia hyödyntäen suunniteltava tapahtuman kehittäminen. Opinnäytetyössä esitellään konkreettisia toteutuneita tuloksia sekä muutoksia ja linjauksia, joita tapahtumaa koskien tehdään tuotteistamisprosessin pohjalta. Tampere Pride -Kulttuuritapahtuma ja Sateenkaarifestivaali -tapahtuma on erinomainen case-esimerkki säännöllisesti järjestettävästä tapahtumasta, jonka haasteet liittyvät tapahtuman tuotanto-organisaation harrastepohjaisuuteen, ja jonka kannattavuus sekä tuotannon voimavarat voivat lisääntyä merkittävästi, kun tapahtuman tuotantomallia ja sisällöntuotannon linjauksia tarkastellaan analyyttisesti ja ammatti maisen kulttuurituotannon menetelmin.
Työn tilaajana on Tampere Pride ry, joka on osana opinnäytetyöprosessin aloittamista, tapahtuman
taustaorganisaatioksi perustettu tamperelainen kulttuuriyhdistys. Yhdistys on vastannut tapahtuman
tuottamisesta vuodesta 2014 alkaen.
Päämenetelminä tuotteistamisprosessissa on tuotantotiimin ideariihi, SWOT-analyysi sekä tapahtumasta tehtyjen kävijätutkimusaineistojen pohjalta dokumenttianalyysia hyödyntäen suunniteltava tapahtuman kehittäminen. Opinnäytetyössä esitellään konkreettisia toteutuneita tuloksia sekä muutoksia ja linjauksia, joita tapahtumaa koskien tehdään tuotteistamisprosessin pohjalta. Tampere Pride -Kulttuuritapahtuma ja Sateenkaarifestivaali -tapahtuma on erinomainen case-esimerkki säännöllisesti järjestettävästä tapahtumasta, jonka haasteet liittyvät tapahtuman tuotanto-organisaation harrastepohjaisuuteen, ja jonka kannattavuus sekä tuotannon voimavarat voivat lisääntyä merkittävästi, kun tapahtuman tuotantomallia ja sisällöntuotannon linjauksia tarkastellaan analyyttisesti ja ammatti maisen kulttuurituotannon menetelmin.
Työn tilaajana on Tampere Pride ry, joka on osana opinnäytetyöprosessin aloittamista, tapahtuman
taustaorganisaatioksi perustettu tamperelainen kulttuuriyhdistys. Yhdistys on vastannut tapahtuman
tuottamisesta vuodesta 2014 alkaen.