Tulevaisuusvallan laajentaminen ESKOT ry:ssä
Hänninen, Reetta (2025)
Hänninen, Reetta
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432587
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Etelä-Suomen Klubitalot ESKOT ry. Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli löytää keinoja, joilla tulevaisuusvaltaa voidaan laajentaa ESKOT ry:ssä ja miten saataisiin enemmän sellaisia ääniä kuuluviin, joita ei normaalisti kuultaisi tulevaisuutta koskevassa päätöksen teossa. Tavoitteena oli luoda toimintamalli, jota voidaan hyödyntää myös muissa ESKOT ry:n Klubitaloissa. Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin Nurmijärven Klubitalolla ja siihen osallistui Nurmijärven Klubitalon jäsenien lisäksi, myös muiden Klubitalojen jäseniä. Toimintamalli keskittyy paikalliseen matalan kynnyksen vaikuttamiseen ja positiiviseen tulevaisuusajatteluun.
Tietoperusta muodostuu tulevaisuusvallasta hyödyntäen sosiaalipedagogiikan perusteita ja aatteita. Teoriaan sisältyy myös vahvasti osallisuuden ja toimijuuden näkökulmat sekä toipumisorientaatio. Aineistoa kerättiin kvalitatiivisen tutkimuksen keinoilla, jossa hyödynnettiin osallistavia ja toiminnallisia menetelmiä. Tutkimuksellinen kehittämistyö koostui alkukartoituskyselystä, työpaja työskentelystä ja yhteisö taideprojektista. Muita tutkimuksellisia keinoja oli havainnointi ja yhteiskehittäminen. Kerättyä aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Kerätyn aineiston pohjalta kehitettiin toimintamalli, jota voidaan hyödyntää myös muissa ESKOT ry:n Klubitaloissa. Toimintamalli on kuvattu oppaan muodossa. Opas tarjoaa matalan kynnyksen esimerkkejä paikalliseen vaikuttamiseen. Tällä tavoin voidaan kannustaa kohderyhmää tulevaisuustoimijuuteen ja tätä kautta lisätä tulevaisuusvallan käyttäjiä.
Valmis opas oli ESKOT ry:lle mieleinen ja kerätyn aineiston sekä tutkimuksellisen kehittämistyön prosessin avulla onnistuttiin saavuttamaan tavoitteet. Kehittämistyön aikana oli havaittavissa, että osa kohderyhmästä innostui hyödyntämään tulevaisuustoimijuutta osallistumalla mukaan paikalliseen päätöksentekoon ja muuhun tulevaisuuteen vaikuttavaan toimintaan. The future belongs to every one of us, and the power to define our desired futures should be accessible to everyone, not just a select few. The voices of different groups and societies should be heard and considered when decisions are made that shape our future. The commissioner of this thesis was Etelä-Suomen Klubitalot ESKOT organisation. (Southern Finland Clubhouses ESKOT organisation). The aim of the thesis was to identify methods of expanding the power to define futures within this organisation’s target group. The objective was to develop an operating model that could be implemented in all ESKOT organisation Clubhouses.
This study was conducted using qualitative research methods, including participatory methods, observations and co-creation methods. The study was carried out as a three-part project consisting of a participatory survey, group working and a collective art project. The theoretical framework covers the power to define futures, social pedagogy, participation, human agency and recovery-oriented practices. Data was analysed using data-driven content analysis methods. All parts of the study were designed based on the Clubhouse values.
As a result of the project, an operating model providing simple examples of methods to shape our futures locally was compiled. This operating model is presented in the form of a guide booklet. The results showed that the study was useful and fulfilled the commissioner’s wishes. Furthermore, it seemed that this study motivated some members of the target group to participate in activities that influence our futures. This study was carried out by a small group. To draw more solid conclusions about long-term results, more studies and follow-up surveys on this matter are needed.
Tietoperusta muodostuu tulevaisuusvallasta hyödyntäen sosiaalipedagogiikan perusteita ja aatteita. Teoriaan sisältyy myös vahvasti osallisuuden ja toimijuuden näkökulmat sekä toipumisorientaatio. Aineistoa kerättiin kvalitatiivisen tutkimuksen keinoilla, jossa hyödynnettiin osallistavia ja toiminnallisia menetelmiä. Tutkimuksellinen kehittämistyö koostui alkukartoituskyselystä, työpaja työskentelystä ja yhteisö taideprojektista. Muita tutkimuksellisia keinoja oli havainnointi ja yhteiskehittäminen. Kerättyä aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Kerätyn aineiston pohjalta kehitettiin toimintamalli, jota voidaan hyödyntää myös muissa ESKOT ry:n Klubitaloissa. Toimintamalli on kuvattu oppaan muodossa. Opas tarjoaa matalan kynnyksen esimerkkejä paikalliseen vaikuttamiseen. Tällä tavoin voidaan kannustaa kohderyhmää tulevaisuustoimijuuteen ja tätä kautta lisätä tulevaisuusvallan käyttäjiä.
Valmis opas oli ESKOT ry:lle mieleinen ja kerätyn aineiston sekä tutkimuksellisen kehittämistyön prosessin avulla onnistuttiin saavuttamaan tavoitteet. Kehittämistyön aikana oli havaittavissa, että osa kohderyhmästä innostui hyödyntämään tulevaisuustoimijuutta osallistumalla mukaan paikalliseen päätöksentekoon ja muuhun tulevaisuuteen vaikuttavaan toimintaan.
This study was conducted using qualitative research methods, including participatory methods, observations and co-creation methods. The study was carried out as a three-part project consisting of a participatory survey, group working and a collective art project. The theoretical framework covers the power to define futures, social pedagogy, participation, human agency and recovery-oriented practices. Data was analysed using data-driven content analysis methods. All parts of the study were designed based on the Clubhouse values.
As a result of the project, an operating model providing simple examples of methods to shape our futures locally was compiled. This operating model is presented in the form of a guide booklet. The results showed that the study was useful and fulfilled the commissioner’s wishes. Furthermore, it seemed that this study motivated some members of the target group to participate in activities that influence our futures. This study was carried out by a small group. To draw more solid conclusions about long-term results, more studies and follow-up surveys on this matter are needed.
