Oppimisen tuen kehittäminen maahanmuuttaneille : case Ammattiopisto Tavastia Hämeenlinna
Laasonen, Tiia (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432668
Tiivistelmä
Oppimisen tuki uudistuu ammatillisissa oppilaitoksissa 1.1.2026. Kehittämistyön tarkoituksena oli tarkastella Ammattiopisto Tavastia Hämeenlinnan tarvetta kehittää maahanmuuttaneiden opiskelijoiden oppimisen tukea. Tavoitteena oli luoda pohja oppimisen tuen mallille maahanmuuttaneita koskevalle osuudelle. Lisäksi selvitettiin, miten oppilaitoksessa tunnetaan heidän erityispiirteet oppimisessa ja millaisia vaikutuksia maahanmuuttajataustalla on oppimiseen henkilökunnan näkökulmasta.
Tietoperusta käsittelee oppimisen tukea koskevaa lainsäädäntöä, sen toteutumista ammatillisessa koulutuksessa sekä maahanmuuttaneiden oppimisvaikeuksien erityispiirteitä. Uuden lain mukaan tuki perustuu matalan kynnyksen malliin, jonka tavoitteena on ehkäistä oppimisen haasteiden lisääntymistä. Maahanmuuttaneiden opiskelijoiden kielelliset ja kulttuuriset tekijät vaikeuttavat oppimisvaikeuksien tunnistamista ja tuen erottaminen kielitaidon haasteista vaatii osaamista.
Kehittämistyöhön valittiin lähestymistavaksi toimintatutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla sekä kyselyllä. Haastattelu toteutettiin keväällä 2025, haastateltavana oli erityis- ja S2-opettaja. Kysely toteutettiin oppimisen tuen vastaaville syksyllä 2025. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Keskeiset kehittämiskohteet ovat oppimisen tuen yhtenäiset käytännöt, selkeä työnjako ja vastuut, osaamisen vahvistaminen maahanmuuttaneiden oppimisvaikeuksista sekä testien käyttö ja tulkinta. Henkilöstö toi esiin tarpeen koulutuksille, yhteistyölle muiden opettajien kanssa ja arjen tuelle.
Tulosten perusteella hahmoteltiin toimenpide-ehdotukset oppimisen tuen kehittämiseksi Tavastialle. Malli kokoaa testit ja ohjeet yhteen paikkaan ja selkeyttää työnjakoa. Toimintamalli on sovellettavissa myös muihin oppilaitoksiin sillä se ei ole pelkkä työkalu vaan tapa toimia yhdessä niin, että tuki muodostuu osaksi arkea. On January 1, 2026, support for learning will be renewed in Finnish vocational institutions. The purpose of this thesis was to examine the need of Vocational College Tavastia Hämeenlinna to develop the learning support for students with an immigrant background. The aim was to lay the foundation for a model of support for learning for these students. The thesis examined how learning difficulties of students with an immigrant background are recognized in the school and how having an immigrant background affects learning, according to the staff.
The theoretical background covers legislation on learning support and implementation in vocational education, as well as the learning difficulties experienced by students with an immigrant background. The new law is based on a low-threshold model aimed at preventing learning difficulties. Language and cultural factors can complicate the identification of learning difficulties. Identification requires expertise.
Action research was used in the development work. The material was collected by theme interview and questionnaire. The interview was conducted in the spring of 2025 for special education and Finnish as a second language teacher. The survey was carried out for those responsible for learning support in the autumn of 2025. The data were analyzed by theme.
Based on the results, action proposals were created to improve learning support at Tavastia. The model brings tests and instructions in one place and clarifies the division of responsibilities. This model can also be applied in other educational institutions, because it is not only a tool but also common way of working so that support is part of everyday life.
Tietoperusta käsittelee oppimisen tukea koskevaa lainsäädäntöä, sen toteutumista ammatillisessa koulutuksessa sekä maahanmuuttaneiden oppimisvaikeuksien erityispiirteitä. Uuden lain mukaan tuki perustuu matalan kynnyksen malliin, jonka tavoitteena on ehkäistä oppimisen haasteiden lisääntymistä. Maahanmuuttaneiden opiskelijoiden kielelliset ja kulttuuriset tekijät vaikeuttavat oppimisvaikeuksien tunnistamista ja tuen erottaminen kielitaidon haasteista vaatii osaamista.
Kehittämistyöhön valittiin lähestymistavaksi toimintatutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla sekä kyselyllä. Haastattelu toteutettiin keväällä 2025, haastateltavana oli erityis- ja S2-opettaja. Kysely toteutettiin oppimisen tuen vastaaville syksyllä 2025. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Keskeiset kehittämiskohteet ovat oppimisen tuen yhtenäiset käytännöt, selkeä työnjako ja vastuut, osaamisen vahvistaminen maahanmuuttaneiden oppimisvaikeuksista sekä testien käyttö ja tulkinta. Henkilöstö toi esiin tarpeen koulutuksille, yhteistyölle muiden opettajien kanssa ja arjen tuelle.
Tulosten perusteella hahmoteltiin toimenpide-ehdotukset oppimisen tuen kehittämiseksi Tavastialle. Malli kokoaa testit ja ohjeet yhteen paikkaan ja selkeyttää työnjakoa. Toimintamalli on sovellettavissa myös muihin oppilaitoksiin sillä se ei ole pelkkä työkalu vaan tapa toimia yhdessä niin, että tuki muodostuu osaksi arkea.
The theoretical background covers legislation on learning support and implementation in vocational education, as well as the learning difficulties experienced by students with an immigrant background. The new law is based on a low-threshold model aimed at preventing learning difficulties. Language and cultural factors can complicate the identification of learning difficulties. Identification requires expertise.
Action research was used in the development work. The material was collected by theme interview and questionnaire. The interview was conducted in the spring of 2025 for special education and Finnish as a second language teacher. The survey was carried out for those responsible for learning support in the autumn of 2025. The data were analyzed by theme.
Based on the results, action proposals were created to improve learning support at Tavastia. The model brings tests and instructions in one place and clarifies the division of responsibilities. This model can also be applied in other educational institutions, because it is not only a tool but also common way of working so that support is part of everyday life.
