Kouluyhteisöohjaajan tarpeellisuus ja toimintamalli alakoulussa
Busk, Neea (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432677
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa kouluyhteisöohjaajan tarpeellisuutta ja toimintamallia alakoulussa. Opinnäytetyötä toteutettiin yhdessä alakoulussa Forssassa.
Kiinnittyminen kouluun tulisi tapahtua jo alakoulussa. Alakouluikäisten lasten hyvinvointi ja sosiaalinen kehitys ovat tärkeässä roolissa heidän koulunkäyntinsä ja kokonaisvaltaisen kasvun kannalta. Kouluyhteisöohjaajan rooli ja toimenkuva olisi tällöin ennalta ehkäise-vää toimintaa. Koulussa yhteisöllisyyden vahvistaminen ehkäisee kiusaamista ja tukee oppilaiden sosiaalisia taitoja ja lisäksi se lisää kouluviihtyvyyttä. Hyvinvoiva kouluyhteisö näkyy koko koulun ilmapiirissä ja näin ollen myös yksittäisen oppilaan arjessa. Kun kou-luun on mukava tulla, on oppilas vastaanottavampi myös opetukselle.
Tietoperustaosuudessa tarkastellaan yhteisöllisyyttä, oppilaiden osallisuutta ja hyvinvoin-tia sekä kouluyhteisöohjaajan roolia. Tämä opinnäytetyö on laadullinen kehittämistyö, jolla on toimintatutkimukselle ominaisia piirteitä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselyitä oppilaille, henkilökunnalle ja kouluyhteisöohjaajille sekä havainnointia, jotka toteutettiin Heikan koululla keväällä 2025. Tuloksista ilmenee, että kouluyhteisöohjaajalle olisi tarvetta myös alakoulussa. Työn tuotoksena on toimintasuunnitelma kouluyhteisöoh-jaajan toimintamallista alakoulussa.
Kiinnittyminen kouluun tulisi tapahtua jo alakoulussa. Alakouluikäisten lasten hyvinvointi ja sosiaalinen kehitys ovat tärkeässä roolissa heidän koulunkäyntinsä ja kokonaisvaltaisen kasvun kannalta. Kouluyhteisöohjaajan rooli ja toimenkuva olisi tällöin ennalta ehkäise-vää toimintaa. Koulussa yhteisöllisyyden vahvistaminen ehkäisee kiusaamista ja tukee oppilaiden sosiaalisia taitoja ja lisäksi se lisää kouluviihtyvyyttä. Hyvinvoiva kouluyhteisö näkyy koko koulun ilmapiirissä ja näin ollen myös yksittäisen oppilaan arjessa. Kun kou-luun on mukava tulla, on oppilas vastaanottavampi myös opetukselle.
Tietoperustaosuudessa tarkastellaan yhteisöllisyyttä, oppilaiden osallisuutta ja hyvinvoin-tia sekä kouluyhteisöohjaajan roolia. Tämä opinnäytetyö on laadullinen kehittämistyö, jolla on toimintatutkimukselle ominaisia piirteitä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselyitä oppilaille, henkilökunnalle ja kouluyhteisöohjaajille sekä havainnointia, jotka toteutettiin Heikan koululla keväällä 2025. Tuloksista ilmenee, että kouluyhteisöohjaajalle olisi tarvetta myös alakoulussa. Työn tuotoksena on toimintasuunnitelma kouluyhteisöoh-jaajan toimintamallista alakoulussa.
