Monialainen verkostotyö nuorten työpajatoiminnassa
Jokinen, Noora (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120432684
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Oulun kaupungin Nuorten työpajapalvelut ja työn tavoitteena oli saada ajankohtaista tietoa siitä, millaisia verkostoja nuorten työpajojen ympärille rakentuu ja kuinka nämä verkostot tukevat toiminnan tavoitteita. Opinnäytetyöllä haluttiin tuottaa tilaajalle kokonaiskuva verkostotyön nykytilasta ja sen merkityksestä nuorten tukemisen näkökulmasta.
Tietoperustassa tarkasteltiin nuorten työpajatoimintaa, monialaisen yhteistyön rakenteita, verkostotyön keskeisiä periaatteita ja sosiogrammia työkaluna. Teoriaosuus syventää ymmärrystä nuorten työpajatoiminnan tavoitteista, toimintatavoista ja verkostoista. Verkostotyön osalta teoria keskittyy verkostojen johtamisen ja verkostoyhteistyön käsitteisiin.
Opinnäytetyössä käytettyiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineisto kerättiin Oulun kaupungin työpajatoiminnan henkilöstölle suunnatun kyselytutkimuksen ja yksilöhaastattelujen avulla. Aineistoa analysoitiin peilaten tuloksia nuorten työpajojen tavoitteisiin ja tuloksia havainnollistettiin taulukoiden ja sosiogrammien avulla.
Tulokset osoittivat, että monialainen verkostotyö on keskeinen osa työpajatoimintaa ja sen avulla voidaan tukea nuoria kokonaisvaltaisesti. Verkostoyhteistyötä tehdään laajasti eri organisaatioiden ja toimialojen välillä, ja kasvokkain tapahtuvaa yhteistyötä arvostetaan erityisesti. Tulosten perusteella yhteistyötä toivotaan tulevaisuudessa tiivistettävän etenkin terveyspalveluissa päihde- ja mielenterveyspalveluiden kanssa.
Opinnäytetyö tarjoaa tilaajalle konkreettista tietoa verkostoyhteistyön nykytilasta sekä kehittämisehdotuksia verkostotyön vaikuttavuuden vahvistamiseksi. Tuloksia voidaan hyödyntää tulevassa verkostotyön suunnittelussa ja arvioinnissa myös laajemmin yhteisöpedagogin työkentällä. Youth workshops purpose is to support young people who are not in education, training or working life. Workshops offer a place for young people to learn new skills and try various activities while gaining life management skills. Multi-professional network cooperation is important part of the youth workshops function to meet the diverse needs of young people and support their individual paths towards education and working life.
The commissioner of this thesis was the Youth Workshops of the City of Oulu. The aim of the thesis was to obtain information on the multi-professional network cooperations in the youth workshops function. The purpose was to provide an overall picture of the current state of network cooperation and its significance in supporting young people.
The theoretical framework covers youth workshops functions and objectives as well as describes multi-professional network cooperation focusing on the youth workshops setting. The data were collected through a staff survey and individual interviews. The material was analysed in relation to the objectives of the youth workshops, and the results were visualised using charts and sociograms.
The findings indicated that multi-professional networks are an essential part of youth workshop function and supports the guidance of young people. These findings indicades that networks extend widely across different organisations and sectors, and face-to-face interaction is particularly valued. Based on the results, closer cooperation and teamwork with health services is especially desired.
Thesis provides the commissioner concrete information on the current state of youth workshops network cooperations and offers development suggestions to strengthen it in the future. The results can also be utilised in the planning and evaluation of network collaboration more broadly within the professional field of community educators.
Tietoperustassa tarkasteltiin nuorten työpajatoimintaa, monialaisen yhteistyön rakenteita, verkostotyön keskeisiä periaatteita ja sosiogrammia työkaluna. Teoriaosuus syventää ymmärrystä nuorten työpajatoiminnan tavoitteista, toimintatavoista ja verkostoista. Verkostotyön osalta teoria keskittyy verkostojen johtamisen ja verkostoyhteistyön käsitteisiin.
Opinnäytetyössä käytettyiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineisto kerättiin Oulun kaupungin työpajatoiminnan henkilöstölle suunnatun kyselytutkimuksen ja yksilöhaastattelujen avulla. Aineistoa analysoitiin peilaten tuloksia nuorten työpajojen tavoitteisiin ja tuloksia havainnollistettiin taulukoiden ja sosiogrammien avulla.
Tulokset osoittivat, että monialainen verkostotyö on keskeinen osa työpajatoimintaa ja sen avulla voidaan tukea nuoria kokonaisvaltaisesti. Verkostoyhteistyötä tehdään laajasti eri organisaatioiden ja toimialojen välillä, ja kasvokkain tapahtuvaa yhteistyötä arvostetaan erityisesti. Tulosten perusteella yhteistyötä toivotaan tulevaisuudessa tiivistettävän etenkin terveyspalveluissa päihde- ja mielenterveyspalveluiden kanssa.
Opinnäytetyö tarjoaa tilaajalle konkreettista tietoa verkostoyhteistyön nykytilasta sekä kehittämisehdotuksia verkostotyön vaikuttavuuden vahvistamiseksi. Tuloksia voidaan hyödyntää tulevassa verkostotyön suunnittelussa ja arvioinnissa myös laajemmin yhteisöpedagogin työkentällä.
The commissioner of this thesis was the Youth Workshops of the City of Oulu. The aim of the thesis was to obtain information on the multi-professional network cooperations in the youth workshops function. The purpose was to provide an overall picture of the current state of network cooperation and its significance in supporting young people.
The theoretical framework covers youth workshops functions and objectives as well as describes multi-professional network cooperation focusing on the youth workshops setting. The data were collected through a staff survey and individual interviews. The material was analysed in relation to the objectives of the youth workshops, and the results were visualised using charts and sociograms.
The findings indicated that multi-professional networks are an essential part of youth workshop function and supports the guidance of young people. These findings indicades that networks extend widely across different organisations and sectors, and face-to-face interaction is particularly valued. Based on the results, closer cooperation and teamwork with health services is especially desired.
Thesis provides the commissioner concrete information on the current state of youth workshops network cooperations and offers development suggestions to strengthen it in the future. The results can also be utilised in the planning and evaluation of network collaboration more broadly within the professional field of community educators.
