Suomalaisten world/global music manageri- ja agenttitoimijoiden kansainvälistymisstrategiat : Selvitystyö Music Finlandin musiikkiviennin tuen kehittämiseksi
Hopeametsä, Heidi (2025)
Hopeametsä, Heidi
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120532831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120532831
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin suomalaisten world/global music -alan managerien ja agenttien kansainvälistymisstrategioita sekä niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat artistien kansainvälisen uran rakentumiseen. Työn tilaajana toimi suomalaisen musiikkiviennin asiantuntijaorganisaatio Music Finland. Tavoitteena oli lisätä tietoa alan välittäjäportaan toiminnasta ja selvittää, millaisia askelia artistin kansainvälistymiseen liittyy ja missä kohdin musiikkiviennin tukea erityisesti tarvitaan.
Tietoperustassa kuvattiin luovien alojen välittäjäportaan, erityisesti artistimanagerin ja agentin työn luonnetta ja toimintaympäristöä, jossa korostuu verkostojen ja strategisen tavoitteellisuuden merkitys. Työssä käsiteltiin sen tyyppisen suomalaisen musiikin musiikkivientiä, joka Suomessa jää marginaaliin, mutta jolla on kansainvälisesti olemassa eri puolilta maailmaa tuleville musiikkivaikutteille avoin, kulttuurien välisiä kohtaamisia etsivä ja arvostava yleisö. Työn lähestymistapana oli tapaustutkimus ja uuden ammatillisen tiedon tuottamiseksi ja jäsentämiseksi käytettiin dokumenttianalyysia Music Finlandin verkkosivujen teksteistä sekä puolistruktoituja asiantuntijahaastatteluita, jotka analysoitiin aineistolähtöisesti. Dokumenttianalyysin kautta artistin kansainvälistymisen teemoiksi nousivat oikeiden ihmisten löytäminen, uran taloudelliset kustannukset sekä onnekkaiden sattumien rooli. Työtä varten haastateltiin kuutta pitkään alalla toiminutta suomalaista manageri- tai agenttitoimijaa. Haastattelujen kautta piirtyivät esiin alan erityispiirteet, työn luonne, sekä se, millä strategisilla toimenpiteillä onnistumisia rakennetaan.
Tuloksissa korostui ammattilaisyleisöjen huomion merkitys ja erityisesti showcase -esiintymisten rooli. Verkostojen rakentaminen ja kansainvälistyminen osoittautuivat pitkäjänteiseksi strategiseksi työksi, jota artistin on vaikea tehdä ilman tiimiä. Lisäksi nousi esiin, että suomalaisella marginaalimusiikilla on vahvaa vientipotentiaalia, joka voisi edistää luovan talouden kasvua ja kohottaa Suomen maakuvaa, mutta taloudellinen tuki on välttämätöntä alan kasvulle. Aineiston analyysin perusteella muodostettiin artistin kansainvälistymisen polku, jossa kuvattiin keskeiset etapit, joiden ympärille uran strategisia toimenpiteitä suunnitellaan. Lopuksi työn tuloksena syntyi viisi vientituen kehittämisehdotusta Music Finlandille. Kehittämisehdotukset vastaavat aineistosta nousseisiin tarpeisiin: ammattimaisen verkostoitumisen tukemiseen, sponsorien löytämisen fasilitointiin ja alan toimijoiden näkyvyyden lisäämiseen ammattilaistapahtumissa. This thesis examines how Finnish world/global music managers and agents navigate international professional networks and develop their artists’ international careers, contributing to the growth of the creative sector and Finland’s cultural visibility abroad. Finnish music introduced to world/global music audiences primarily consists of folk and jazz. The purpose of this study was to gather information about the internationalization strategies of Finnish managers and agents in the world/global music sector. The study was commissioned by the Finnish music export organization Music Finland. The objective was to identify the steps involved in an artist’s internationalization strategy in order to pinpoint areas where support for music export is particularly needed. Another aim was to enhance understanding of the industry and the nature of creative industry managers’ and agents’ work. In Finland, intermediary work in the creative industries is still a relatively new field, but its importance is increasing with internationalization.
The theoretical section explores the characteristics of work and operating environment of intermediaries in the creative industries, highlighting the importance of networks and strategic goal setting. The study focused on Finnish music that remains marginal domestically but has an existing international audience, which is open to diverse musical influences and values intercultural encounters, indicating strong export potential. This qualitative development study used a case study approach and data-driven analysis of six expert interviews, complemented by document analysis of texts from Music Finland’s website to produce and structure new professional knowledge. Three key themes were identified: finding the right people, the financial costs of building a career, and the role of serendipity. The interviews provided further understanding of the sector’s specific characteristics, the work’s key features, and the strategic measures through which specific successes were achieved.
The results emphasized the importance of professional networking around showcase performances as key opportunities, while noting that financial support is crucial for participation and connecting with industry professionals. Visual step-by-step model of artist internationalization was developed, outlining the key stages around which strategic career actions can be planned. Finally, the thesis resulted in five development proposals for export support at Music Finland, addressing the identified needs.
Tietoperustassa kuvattiin luovien alojen välittäjäportaan, erityisesti artistimanagerin ja agentin työn luonnetta ja toimintaympäristöä, jossa korostuu verkostojen ja strategisen tavoitteellisuuden merkitys. Työssä käsiteltiin sen tyyppisen suomalaisen musiikin musiikkivientiä, joka Suomessa jää marginaaliin, mutta jolla on kansainvälisesti olemassa eri puolilta maailmaa tuleville musiikkivaikutteille avoin, kulttuurien välisiä kohtaamisia etsivä ja arvostava yleisö. Työn lähestymistapana oli tapaustutkimus ja uuden ammatillisen tiedon tuottamiseksi ja jäsentämiseksi käytettiin dokumenttianalyysia Music Finlandin verkkosivujen teksteistä sekä puolistruktoituja asiantuntijahaastatteluita, jotka analysoitiin aineistolähtöisesti. Dokumenttianalyysin kautta artistin kansainvälistymisen teemoiksi nousivat oikeiden ihmisten löytäminen, uran taloudelliset kustannukset sekä onnekkaiden sattumien rooli. Työtä varten haastateltiin kuutta pitkään alalla toiminutta suomalaista manageri- tai agenttitoimijaa. Haastattelujen kautta piirtyivät esiin alan erityispiirteet, työn luonne, sekä se, millä strategisilla toimenpiteillä onnistumisia rakennetaan.
Tuloksissa korostui ammattilaisyleisöjen huomion merkitys ja erityisesti showcase -esiintymisten rooli. Verkostojen rakentaminen ja kansainvälistyminen osoittautuivat pitkäjänteiseksi strategiseksi työksi, jota artistin on vaikea tehdä ilman tiimiä. Lisäksi nousi esiin, että suomalaisella marginaalimusiikilla on vahvaa vientipotentiaalia, joka voisi edistää luovan talouden kasvua ja kohottaa Suomen maakuvaa, mutta taloudellinen tuki on välttämätöntä alan kasvulle. Aineiston analyysin perusteella muodostettiin artistin kansainvälistymisen polku, jossa kuvattiin keskeiset etapit, joiden ympärille uran strategisia toimenpiteitä suunnitellaan. Lopuksi työn tuloksena syntyi viisi vientituen kehittämisehdotusta Music Finlandille. Kehittämisehdotukset vastaavat aineistosta nousseisiin tarpeisiin: ammattimaisen verkostoitumisen tukemiseen, sponsorien löytämisen fasilitointiin ja alan toimijoiden näkyvyyden lisäämiseen ammattilaistapahtumissa.
The theoretical section explores the characteristics of work and operating environment of intermediaries in the creative industries, highlighting the importance of networks and strategic goal setting. The study focused on Finnish music that remains marginal domestically but has an existing international audience, which is open to diverse musical influences and values intercultural encounters, indicating strong export potential. This qualitative development study used a case study approach and data-driven analysis of six expert interviews, complemented by document analysis of texts from Music Finland’s website to produce and structure new professional knowledge. Three key themes were identified: finding the right people, the financial costs of building a career, and the role of serendipity. The interviews provided further understanding of the sector’s specific characteristics, the work’s key features, and the strategic measures through which specific successes were achieved.
The results emphasized the importance of professional networking around showcase performances as key opportunities, while noting that financial support is crucial for participation and connecting with industry professionals. Visual step-by-step model of artist internationalization was developed, outlining the key stages around which strategic career actions can be planned. Finally, the thesis resulted in five development proposals for export support at Music Finland, addressing the identified needs.
