Oppiminen näkyväksi- TUVA- koulutuksen visualisointi media-alan opiskelija työnä
Aitala, Heidi (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120532896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120532896
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee TUVA- koulutuksen laaja- alaisen osaamisen ja koulutuksen osien avaamista pedagogiseksi työvälineeksi vaativan erityisen tuen koulutuksessa. Työn tavoitteena on selkeyttää TUVA- koulutuksen koulutussisältöä selkeämpään ja ymmärrettävämpään muotoon opetuksen ja oppimisen tueksi. Työn tilaaja on Ammattiopisto Luovi.
Opinnäytetyössä selvitettiin, millaista osallisuutta ja yhteistyötä tarvitaan oppilaitosorganisaation sisällä tuottamaan TUVA- koulutuksen opiskelijoille relevanttia tietoa opintojensa sisällöstä ja selkeyttämään ja tukemaan TUVA- opiskelijoiden koulutuspolkua.
Tietoperustassa tarkasteltiin vaativan erityisen tuen käsitettä, laaja- alaisen osaamisen ja TUVA- koulutuksen sisältöjä, visuaalisen materiaalin ja verkostoyhteistyön merkitystä ammatillisessa oppilaitoksessa.
Aineisto kerättiin hyödyntämällä monimenetelmällistä lähestymistapaa, joka sisälsi TUVA- koulutuksen opetushenkilölle suunnatun haastattattelun, media- alan opiskelijoiden kanssa toteutetun työpajan ja opiskelijoille lähetetyn loppukyselyn avulla. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin sisällöanalyysin menetelmää soveltaen. Tavoitteena oli tunnistaa
aineistonkeruusta nousseita yhteisiä teemoja jotka kuvaavat opiskelijoiden ja opetushenkilöstön ymmärrystä koulutuksen sisällöistä ja sen oppimisprosessista konkreettiseksi tuotokseksi.
Kehittämistyön tuloksena syntyi Ammattiopisto Luovin media- alan perustutkinto-opiskelijoiden tuottama A1- kokoinen juliste Luovin paikkakuntien TUVA- ryhmiin apuvälineeksi hahmottamaan opiskelijoiden koulutuspolkua.
Opinnäytetyö tukee oppilaitoksen strategisia tavoitteita vahvistamalla tiimi- ja verkostotyöskentelyä sekä edistämällä opiskelijoiden osallisuutta oman koulutuksensa kehittämisessä.
Opinnäytetyössä selvitettiin, millaista osallisuutta ja yhteistyötä tarvitaan oppilaitosorganisaation sisällä tuottamaan TUVA- koulutuksen opiskelijoille relevanttia tietoa opintojensa sisällöstä ja selkeyttämään ja tukemaan TUVA- opiskelijoiden koulutuspolkua.
Tietoperustassa tarkasteltiin vaativan erityisen tuen käsitettä, laaja- alaisen osaamisen ja TUVA- koulutuksen sisältöjä, visuaalisen materiaalin ja verkostoyhteistyön merkitystä ammatillisessa oppilaitoksessa.
Aineisto kerättiin hyödyntämällä monimenetelmällistä lähestymistapaa, joka sisälsi TUVA- koulutuksen opetushenkilölle suunnatun haastattattelun, media- alan opiskelijoiden kanssa toteutetun työpajan ja opiskelijoille lähetetyn loppukyselyn avulla. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin sisällöanalyysin menetelmää soveltaen. Tavoitteena oli tunnistaa
aineistonkeruusta nousseita yhteisiä teemoja jotka kuvaavat opiskelijoiden ja opetushenkilöstön ymmärrystä koulutuksen sisällöistä ja sen oppimisprosessista konkreettiseksi tuotokseksi.
Kehittämistyön tuloksena syntyi Ammattiopisto Luovin media- alan perustutkinto-opiskelijoiden tuottama A1- kokoinen juliste Luovin paikkakuntien TUVA- ryhmiin apuvälineeksi hahmottamaan opiskelijoiden koulutuspolkua.
Opinnäytetyö tukee oppilaitoksen strategisia tavoitteita vahvistamalla tiimi- ja verkostotyöskentelyä sekä edistämällä opiskelijoiden osallisuutta oman koulutuksensa kehittämisessä.
