Kunnat Suomeen tulevien monikielisten lukio-opiskelijoiden tukijoina : keinoja nuorisotyölle ja lukioille nuorten kestävään ja yhteiskuntaa hyödyttävään kotoutumiseen
Laine, Sanna (2025)
Laine, Sanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120933994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120933994
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena on selvittää, miten kunnat voivat parhaiten tukea kansainvälisten lukio opiskelijoiden kotoutumista ja yhteiskuntaan kiinnittymistä Suomessa.
Kehittämistyössä keskitytään erityisesti välittäjäyritysten kuten Finest Future organisaation kautta tulleiden nuorten lukio- opiskelijoiden kokemuksiin ja ajatuksiin saamastaan tuesta sekä mahdollisesta tuen puutteesta. Työssä on käyty ryhmäkeskusteluja myös kuntien edustajien kanssa toiminnassa hyväksi havaituista hyvistä käytännöistä ja kehittämiskohteista.
Teoriaosassa tuodaan esille lakiperustaa, joka määrittelee Suomeen opiskelemaan saapumista ja maassa asumista sekä alaikäisen, yksinasuvan nuoren tukeen liittyviä seikkoja. Teoria osassa tuodaan esille myös kuntien realiteetteja, tämän hetkistä yhteiskunnallista tilaa ja maamme hallituksen suunnitelmia kolmansista maista saapuvien opiskelijoiden opiskelun muuttamisesta maksulliseksi 1.8.2026 alkaen.
Kehittämisprosessissa on käytetty sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä, yhdistäen aineistonkeruussa haastatteluja, kyselyitä sekä havainnointia. Kehittämistyön tulokset on koottu laajasti opinnäytetyöhön. Työn liitteenä on lyhyt huoneentaulumuotoinen muistilista, josta löytyy tärkeimmät yhteen kerätyt hyvät käytännön kansainvälisten opiskelijoiden tukemiseksi kunnissa.
Kansainvälinen nuori lukio-opiskelija tarvitsee paljon tukea kotoutuakseen ja kiinnittyäkseen suomalaiseen yhteiskuntaan. Kuntien on muodostettava selkeitä prosesseja, joissa eri toimijoiden vastuut on selkeästi jaettu, jotta toiminnalla on edellytykset onnistua. Toiminta vaatii kulttuurien ja nuoruuden erityispiirteiden tuntemista, kiinnostusta kansainväliseen toimintaan sekä valmiutta resursoida nuorten tukeen niin koulussa kuin erityisesti vapaa-aikana. Kunnissa tarvitaankin laaja-alaista yhteistyötä ja uudenlaista ajattelua, jotta varmistetaan, että saapuvat nuoret voivat hyvin ja pystyvät antamaan täysipainoisen panostuksensa opiskeluun ja tätä kautta myös hyödyttämään yhteiskuntaamme tulevaisuudessa.
Kehittämistyössä keskitytään erityisesti välittäjäyritysten kuten Finest Future organisaation kautta tulleiden nuorten lukio- opiskelijoiden kokemuksiin ja ajatuksiin saamastaan tuesta sekä mahdollisesta tuen puutteesta. Työssä on käyty ryhmäkeskusteluja myös kuntien edustajien kanssa toiminnassa hyväksi havaituista hyvistä käytännöistä ja kehittämiskohteista.
Teoriaosassa tuodaan esille lakiperustaa, joka määrittelee Suomeen opiskelemaan saapumista ja maassa asumista sekä alaikäisen, yksinasuvan nuoren tukeen liittyviä seikkoja. Teoria osassa tuodaan esille myös kuntien realiteetteja, tämän hetkistä yhteiskunnallista tilaa ja maamme hallituksen suunnitelmia kolmansista maista saapuvien opiskelijoiden opiskelun muuttamisesta maksulliseksi 1.8.2026 alkaen.
Kehittämisprosessissa on käytetty sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä, yhdistäen aineistonkeruussa haastatteluja, kyselyitä sekä havainnointia. Kehittämistyön tulokset on koottu laajasti opinnäytetyöhön. Työn liitteenä on lyhyt huoneentaulumuotoinen muistilista, josta löytyy tärkeimmät yhteen kerätyt hyvät käytännön kansainvälisten opiskelijoiden tukemiseksi kunnissa.
Kansainvälinen nuori lukio-opiskelija tarvitsee paljon tukea kotoutuakseen ja kiinnittyäkseen suomalaiseen yhteiskuntaan. Kuntien on muodostettava selkeitä prosesseja, joissa eri toimijoiden vastuut on selkeästi jaettu, jotta toiminnalla on edellytykset onnistua. Toiminta vaatii kulttuurien ja nuoruuden erityispiirteiden tuntemista, kiinnostusta kansainväliseen toimintaan sekä valmiutta resursoida nuorten tukeen niin koulussa kuin erityisesti vapaa-aikana. Kunnissa tarvitaankin laaja-alaista yhteistyötä ja uudenlaista ajattelua, jotta varmistetaan, että saapuvat nuoret voivat hyvin ja pystyvät antamaan täysipainoisen panostuksensa opiskeluun ja tätä kautta myös hyödyttämään yhteiskuntaamme tulevaisuudessa.
