Nuorinäkökulma ohjausryhmään: opas nuoren osallistumisesta HOPE-hankkeen ohjausryhmätyöskentelyyn
Sipilä, Tanja (2025)
Sipilä, Tanja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120934055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120934055
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tietoisesti vahvistaa nuorinäkökulmaa opinnäytetyön tilaajana toimineen HOPE - Hyvinvointia, osallisuutta ja polkuja työelämään -hankkeen ohjausryhmässä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia nuoria ja ammattilaisia ohjaava opas ohjausryhmätyöskentelyyn. Opinnäytetyön toimintaympäristönä oli hanketyö HOPE-hankkeen kontekstissa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautui osallisuuteen.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Lähestymistapana hyödynnettiin palvelumuotoilua. Aineistoa kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja yhteiskehittämisen työpajoissa. Kehittämisprosessia varten koottiin HOPE-hankkeen kohderyhmästä nuorten kehittäjäryhmä. Tutkimuksellisena osuutena dokumentoitiin työelämän hiljaista tietoa oppaaksi.
Opinnäytetyön tuloksena voitiin todeta, että nuoren osallistuminen ohjausryhmätyöskentelyyn on vaativan tason vaikuttamista ja täyttää poliittisen osallisuuden kriteerit. Toisaalta aineiston perusteella havaittiin, että nuorten näkökulmasta ohjausryhmätyöskentelyssä tärkeänä pidettiin osallistumisen ja vaikuttamisen lisäksi myös sosiaalisen osallisuuden edellytyksiä, kuten yhteisöön kuulumisen tunnetta.
Opinnäytetyön tuotoksena kehitettiin opas nuoren osallistumisesta ohjausryhmätyöskentelyyn. Opas kehitettiin aineiston perusteella palvelumuotoilun Tuplatimanttimallia hyödyntämällä. Nuorten kehittäjäryhmän rooli oppaan ideoinnissa, kehittämisessä ja lopulta tuottamisessa oli suuri. Opas toimii ohjaavana oppaana nuorille ja ammattilaisille. Opas kulkee mukana nuoren polulla ohjausryhmään, ulottuen hankesuunnittelusta aina ohjausryhmätyöskentelyn päättymiseen. Jatkumona opinnäytetyön prosessille HOPE-hanke tekee oppaasta kohdennetut versiot nuorille ja ammattilaisille.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Lähestymistapana hyödynnettiin palvelumuotoilua. Aineistoa kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja yhteiskehittämisen työpajoissa. Kehittämisprosessia varten koottiin HOPE-hankkeen kohderyhmästä nuorten kehittäjäryhmä. Tutkimuksellisena osuutena dokumentoitiin työelämän hiljaista tietoa oppaaksi.
Opinnäytetyön tuloksena voitiin todeta, että nuoren osallistuminen ohjausryhmätyöskentelyyn on vaativan tason vaikuttamista ja täyttää poliittisen osallisuuden kriteerit. Toisaalta aineiston perusteella havaittiin, että nuorten näkökulmasta ohjausryhmätyöskentelyssä tärkeänä pidettiin osallistumisen ja vaikuttamisen lisäksi myös sosiaalisen osallisuuden edellytyksiä, kuten yhteisöön kuulumisen tunnetta.
Opinnäytetyön tuotoksena kehitettiin opas nuoren osallistumisesta ohjausryhmätyöskentelyyn. Opas kehitettiin aineiston perusteella palvelumuotoilun Tuplatimanttimallia hyödyntämällä. Nuorten kehittäjäryhmän rooli oppaan ideoinnissa, kehittämisessä ja lopulta tuottamisessa oli suuri. Opas toimii ohjaavana oppaana nuorille ja ammattilaisille. Opas kulkee mukana nuoren polulla ohjausryhmään, ulottuen hankesuunnittelusta aina ohjausryhmätyöskentelyn päättymiseen. Jatkumona opinnäytetyön prosessille HOPE-hanke tekee oppaasta kohdennetut versiot nuorille ja ammattilaisille.
