Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nuorinäkökulma ohjausryhmään: opas nuoren osallistumisesta HOPE-hankkeen ohjausryhmätyöskentelyyn

Sipilä, Tanja (2025)

 
Avaa tiedosto
Sipilä_Tanja.pdf (1.332Mt)
Lataukset: 


Sipilä, Tanja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120934055
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tietoisesti vahvistaa nuorinäkökulmaa opinnäytetyön tilaajana toimineen HOPE - Hyvinvointia, osallisuutta ja polkuja työelämään -hankkeen ohjausryhmässä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia nuoria ja ammattilaisia ohjaava opas ohjausryhmätyöskentelyyn. Opinnäytetyön toimintaympäristönä oli hanketyö HOPE-hankkeen kontekstissa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautui osallisuuteen.

Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Lähestymistapana hyödynnettiin palvelumuotoilua. Aineistoa kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja yhteiskehittämisen työpajoissa. Kehittämisprosessia varten koottiin HOPE-hankkeen kohderyhmästä nuorten kehittäjäryhmä. Tutkimuksellisena osuutena dokumentoitiin työelämän hiljaista tietoa oppaaksi.

Opinnäytetyön tuloksena voitiin todeta, että nuoren osallistuminen ohjausryhmätyöskentelyyn on vaativan tason vaikuttamista ja täyttää poliittisen osallisuuden kriteerit. Toisaalta aineiston perusteella havaittiin, että nuorten näkökulmasta ohjausryhmätyöskentelyssä tärkeänä pidettiin osallistumisen ja vaikuttamisen lisäksi myös sosiaalisen osallisuuden edellytyksiä, kuten yhteisöön kuulumisen tunnetta.

Opinnäytetyön tuotoksena kehitettiin opas nuoren osallistumisesta ohjausryhmätyöskentelyyn. Opas kehitettiin aineiston perusteella palvelumuotoilun Tuplatimanttimallia hyödyntämällä. Nuorten kehittäjäryhmän rooli oppaan ideoinnissa, kehittämisessä ja lopulta tuottamisessa oli suuri. Opas toimii ohjaavana oppaana nuorille ja ammattilaisille. Opas kulkee mukana nuoren polulla ohjausryhmään, ulottuen hankesuunnittelusta aina ohjausryhmätyöskentelyn päättymiseen. Jatkumona opinnäytetyön prosessille HOPE-hanke tekee oppaasta kohdennetut versiot nuorille ja ammattilaisille.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste