Karateseura maahanmuuttajanuoren osallisuuden ja kotoutumisen tukena. Entä miten karateseuroja voisi tukea?
Abat, Ayse Melis (2025)
Abat, Ayse Melis
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251210116784
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251210116784
Tiivistelmä
Jokainen maahanmuuttaja käy uudessa maassa läpi maahanmuuttoprosessin. Muutoksen käsittelyyn vaikuttavat monet eri asiat ja tämä prosessi on hyvin yksilöllinen. (MIELI Suomen Mielenterveys ry, 2024) Tässä matkassa saattaa olla mukana tukemassa valtion ja kuntien tarjoamat maahanmuuttopalvelut, järjestöt, säätiöt, erilaiset hankkeet tai ohjelmat mutta oma-aloitteisuus on usein ratkaisevan tärkeää kotoutumisessa. Tässä kehittämistyössä tutkitaan karateharrastuksen roolia kotoutumisessa ja osallisuudessa. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä karateseuran roolista maahanmuuttajanuorten osallisuudessa ja kotoutumisesta, sekä mitä karateseurat tarvitsevat voidakseen tukea tätä prosessia tehokkaasti. Opinnäytetyön tilaajana toimi Youth participation – A key to an inclusive society-hanke mikä toimii Humanistisessa ammattikorkeakoulussa vuosina 2023- 2024. Tutkimus toteutettiin verkkopaneelina eDelphi-järjestelmässä. Paneelivaiheen jälkeen suoritettiin teemahaastattelut kuudelle osallistujalle, joista kolme oli Suomesta ja kolme Turkista. Lähes kaikki haastateltavat olivat yhtä mieltä siitä, että karate on hyödyllinen laji maahanmuuttajanuorten osallisuuden ja kotoutumisen edistämisessä. Paneelissa ilmenneitä vihamielisiä kommentteja huomioon ottamatta, karate nähtiin vastaanottavana ja inklusiivisena harrastuksena sekä karateurheilijat ja valmentajat yleisesti suhtautuivat avoimesti ja myönteisesti maahanmuuttajaurheilijoihin. Karaten uskottiin opettavan myös monenlaisia sosiaalisia taitoja ja karaten arvomaailmaa pidettiin hyödyllisenä myös maahanmuuttajanuorille. Tutkimuskysymyksiin “Miten karateseura voi tukea maahanmuuttajanuorten osallisuutta ja kotoutumista?” sekä “Mitä karateseurat tarvitsevat tukeakseen maahanmuuttajanuorten osallisuutta ja kotoutumista?” saatiin myös runsaasti ideoita, ehdotuksia ja käytännön esimerkkejä. Useassa haastattelussa nousi esiin koulutusja materiaalitarpeita karatevalmentajille. Karateseurassa turvallisen ja avoimen puheympäristön luomista pidettiin myös tärkeänä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kaksi erillistä infograafia: Infograafi 1 – Maahanmuuttajanuorille ja heidän perheilleen suunnattu tietoisku karatesta Infograafi 2 – Seuroille suunnattu ohjeistus maahanmuuttajanuorten sitouttamisesta. Every immigrant undergoes a migration process in a new country. There are many different factors affecting the way this change is handled, and this is a personal process. (MIELI Suomen Mielenterveys ry, 2024). This journey may involve state and municipal services, NGOs, foundations, or various projects and programs; however, self-driven effort is often vital for successful integration. This development project examines the role of karate as a hobby in supporting the integration and participation of immigrant youth. The aim is to increase understanding of how karate clubs can promote immigrant youths’ inclusion and integration, as well as identify what karate clubs need for supporting this process effectively. This thesis was conducted in collaboration with the “Youth Participation – A Key to an Inclusive Society” project, hosted by the Humak University of Applied Sciences during 2023– 2024. The research was implemented via an online eDelphi-panel, followed by thematic interviews with six participants, three from Finland and three from Turkey. Almost all interviewees agreed that karate is an advantageous activity for strengthening the inclusion and participation of immigrant youth. Excluding hostile comments raised in the panel, karate was seen as a welcoming and inclusive sport, and karate athletes and coaches generally show a positive and open attitude towards immigrant participants. Karate was also seen as a teaching tool of social skills, and its value system was considered helpful for immigrant youth. The research questions, “How can a karate club support immigrant youths’ inclusion and integration?” and “What do karate clubs need to support immigrant youths’ inclusion and integration?” conceived many practical ideas, suggestions, and examples. Across multiple interviews, the need of training and materials for karate coaches came up. Creating a safe and open club environment for discussion was also considered important.
As an output of this thesis, two separate infographics were produced:
Infographic 1 – An informational guide about karate for immigrant youth and their families
Infographic 2 – A guideline for clubs on engaging and supporting immigrant youth
As an output of this thesis, two separate infographics were produced:
Infographic 1 – An informational guide about karate for immigrant youth and their families
Infographic 2 – A guideline for clubs on engaging and supporting immigrant youth
