Tavoitteena kukoistava alumnitoiminta : alumnitoiminnan kehittäminen positiivisen psykologian asiantuntijayritys Joyllalle
Koivisto, Kaisla (2025)
Koivisto, Kaisla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121235394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121235394
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin positiivisen psykologian asiantuntijayritys Joyllan alumnitoimintaa palvelumuotoilun menetelmillä vastaamaan alumnien tarpeisiin ja tilaajaorganisaation strategisiin tavoitteisiin. Työssä tarkastellaan kahta keskeistä tutkimuskysymystä: mitkä tekijät tulee huomioida verkkopohjaisen alumnitoiminnan perustamisessa ja miten alumnitoiminta voi hyödyttää yritystä. Lisäksi pohditaan, miten positiivisen psykologian periaatteita voidaan hyödyntää alumnitoiminnan kehittämisessä, ja miten “kukoistus” yhtenä keskeisenä positiivisen psykologian käsitteenä ohjaa osallistujien hyvinvoinnin ja asiantuntijuuden kehittymistä samalla tukien yrityksen liiketoimintaa.
Syvällistä ymmärrystä alumnitoiminnan käytännöistä, odotuksista ja kehityskohteista saatiin monimenetelmällisellä lähestymistavalla: alumnit osallistettiin mukaan prosessiin sekä kyselyllä että työpajoilla, ja parhaita käytänteitä tutkittiin benchmarkingin eli vertaiskehittämisen avulla.
Tulokset osoittavat, että verkkopohjaisen alumnitoiminnan perustamisessa keskeistä on suunnitelmallisuus ja vastuutahon määrittely, yhteisöllisyyttä tukeva toiminta-alusta, joustavat osallistumismahdollisuudet, monikanavainen viestintä sekä osallistujien aktiivinen sitouttaminen. Yhteisöllisyyden rakentaminen verkossa edellyttää sosiaalisen, kognitiivisen ja ohjauksellisen läsnäolon huomioimista.
Yrityksen näkökulmasta alumnitoiminta tukee brändiä ja vahvistaa pitkäaikaisia suhteita entisiin asiakkaisiin tai työntekijöihin. Hyvin toteutettu alumnitoiminta yhdistää kanta-asiakasohjelman rakenteelliset hyödyt ja brändiyhteisön sosiaalisen ulottuvuuden, luoden lisäarvoa sekä osallistujille että organisaatiolle.
Kehittämistyön konkreettisena tuotoksena syntyi alumnitoimintamalli, joka koostuu alumnilupauksesta ja Kukoistuksen kehys™ -hyvinvointimallin ympärille rakennetusta vuosisuunnitelmasta. Työn lopussa on muistilista konkreettisista toimenpiteistä, joiden avulla alumnitoimintaa voidaan perustaa, toteuttaa ja kehittää käytännössä.
Syvällistä ymmärrystä alumnitoiminnan käytännöistä, odotuksista ja kehityskohteista saatiin monimenetelmällisellä lähestymistavalla: alumnit osallistettiin mukaan prosessiin sekä kyselyllä että työpajoilla, ja parhaita käytänteitä tutkittiin benchmarkingin eli vertaiskehittämisen avulla.
Tulokset osoittavat, että verkkopohjaisen alumnitoiminnan perustamisessa keskeistä on suunnitelmallisuus ja vastuutahon määrittely, yhteisöllisyyttä tukeva toiminta-alusta, joustavat osallistumismahdollisuudet, monikanavainen viestintä sekä osallistujien aktiivinen sitouttaminen. Yhteisöllisyyden rakentaminen verkossa edellyttää sosiaalisen, kognitiivisen ja ohjauksellisen läsnäolon huomioimista.
Yrityksen näkökulmasta alumnitoiminta tukee brändiä ja vahvistaa pitkäaikaisia suhteita entisiin asiakkaisiin tai työntekijöihin. Hyvin toteutettu alumnitoiminta yhdistää kanta-asiakasohjelman rakenteelliset hyödyt ja brändiyhteisön sosiaalisen ulottuvuuden, luoden lisäarvoa sekä osallistujille että organisaatiolle.
Kehittämistyön konkreettisena tuotoksena syntyi alumnitoimintamalli, joka koostuu alumnilupauksesta ja Kukoistuksen kehys™ -hyvinvointimallin ympärille rakennetusta vuosisuunnitelmasta. Työn lopussa on muistilista konkreettisista toimenpiteistä, joiden avulla alumnitoimintaa voidaan perustaa, toteuttaa ja kehittää käytännössä.
