Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Osallisuutta arviointiin : vertaisohjaajien kokemuksia kulttuuripajatoiminnasta

Suominen, Vilma (2025)

 
Avaa tiedosto
Suominen_Vilma.pdf (1.942Mt)
Lataukset: 


Suominen, Vilma
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121335837
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen rahoitusleikkaukset ovat lisänneet painetta osoittaa toiminnan vaikuttavuutta entistä monipuolisemmin. Arvioinnissa usein käytetyt kyselyt eivät aina vastaa toiminnan kohderyhmän tarpeita. Tämä tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin Sosped-säätiön Turun ja Vantaan kulttuuripajoilla, joiden toiminta perustuu ohjattuun toiminnalliseen vertaistukeen ja yhteisöllisyyteen. Toiminnan kohderyhmää ovat 18-35-vuotiaat haastavassa elämäntilanteessa olevat nuoret aikuiset. Kulttuuripajatoiminnan keskeinen toimintaidea on osallistujan oma toimijuus, joten myös vaikutusten ja tulosten osoittamisessa tämä tulisi huomioida entistä paremmin.

Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli selvittää miten kulttuuripajatoiminnassa mukana olevat vapaaehtoiset vertaisohjaajat voidaan ottaa mukaan toiminnan arviointiin ja tulosten esittämiseen sekä millaisia toiminnallisia arviointimenetelmiä voidaan kehittää kulttuuripajatoiminnan ja muun samankaltaisen sosiaalipedagogisen toiminnan arvioinnin tueksi.

Kehittämistyössä hyödynnettiin yhteiskehittämisen ja toimintakokeilun periaatteita. Turun ja Vantaan kulttuuripajojen vertaisohjaajille järjestettiin kaksi yhteistä työpajapäivää. Yhteiskehittämisessä syntyneitä ideoita otettiin kokeiluun ja toimintakokeiluiden onnistumista arvioitiin yhteisessä työpajapäivässä. Toimintakokeiluna toteutettiin kolmen kerran arviointityöpaja sekä Turussa että Vantaalla, sekä arviointityöpajaan liittyviä yksilöllisiä ja ryhmässä toteutettavia purkukeskusteluja. Kehittämistyön keskiössä olivat vertaisohjaajat, jotka osallistuivat arviointimenetelmien suunnitteluun, muokkaamiseen ja testaamiseen.

Kehittämisprosessin tuloksena syntyi luova arviointityöpajamalli, joka sisältää prosessikuvauksen, fasilitoijan ohjeen ja työskentelyohjeen osallistujille. Malli on helposti integroitavissa kulttuuripajojen viiden viikon toimintajaksoihin ja sovellettavissa myös muuhun sosiaalipedagogiseen toimintaan. Se tukee osallistujien reflektointia, toimijuutta ja oppimista sekä tarjoaa vaihtoehdon perinteisille arviointimenetelmille.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste