Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tupatuttavia ja jaettua yhdessäoloa : keinoja lapsiperheiden aikuisten vertaisuuden kokemuksen mahdollistamiseksi ylisukupolvisessa kohtaamispaikassa

Kutvonen, Jonna (2025)

 
Avaa tiedosto
Kutvonen_Jonna.pdf (1.809Mt)
Lataukset: 


Kutvonen, Jonna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121235360
Tiivistelmä
Vertaisuus on moniselitteinen ilmiö ja vertaisuuden kokemus muodostuu ihmisten välisissä vuorovaikutuksellisissa tilanteissa tai samantyylisten kokemusten myötä. Vastavuoroinen vertaisuuden kokemus mahdollistaa vertaistukea ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kasvua. Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia lapsiperheiden aikuisten välistä vertaisuuden kokemusta avoimessa ylisukupolvisessa kohtaamispaikkatoiminnassa. Työn tavoitteena oli lisätä tilaajan käsitystä vertaisuuden ja vertaistuen mahdollistumiseen vaikuttavista tekijöistä ja löytää käytännöllisiä keinoja niiden lisäämiseksi. Työssä kehittämisen tavoitteena oli laatia tilaajan toiminnassa hyödynnettävät konkreettiset kehittämisehdotukset ja tuotos.

Kehittämistyön kohderyhmä oli tilaajan toimintaan osallistuvat lapsiperheiden aikuiset. Kehittämisen menetelminä toimivat laajempi sähköinen kysely ja osallistava toimintakokeilu, joka oli monimenetelmällinen tiedonkeruun kokonaisuus. Toimintakokeilun tavoitteena oli samanaikaisesti saada tietoa lapsiperheiden aikuisten vertaisuuteen ja vertaistukeen vaikuttavista tekijöistä sekä tutkia voidaanko lyhytkestoisella fasilitoidulla toiminnalla edistää aikuisten välistä vuorovaikutusta, yhdessä tekemistä ja vertaisuutta. Tutkimusmenetelmät muodostettiin osallisuutta edistäen sekä vertaistukitoiminnan, yhteistoiminnallisuuden ja reflektoinnin periaatteita hyödyntäen ja soveltaen. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin teemallisella sisällönanalyysillä ja toimintakokeilu erillisen SWOT-analyysin avulla.

Aineiston analyysin perusteella lapsiperheiden aikuisten vertaisuuden kokemukseen vaikuttavat erilaiset vuorovaikutukseen liittyvät tekijät, osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemukset sekä vertaisuuden tila ja erilaiset vertaistuen tarpeet. Koettuun vertaisuuteen ja myönteiseen vuorovaikutukseen voidaan vaikuttaa lisäämällä toiminnallisuutta, yhdessä tekemistä ja vanhemman toimijuutta tukemalla. Opinnäyteyössä laadittua tuotosta voidaan hyödyntää fasilitoidun lyhytkestoisen vertaishetken järjestämisessä. Avoimessa toiminnassa koettu vertaisuus ei aina tapahdu automaattisesti ja vertaistuen toteutumiseen vaikuttaa vanhemman subjektiivinen vertaisuuden kokemus sekä toiminnassa mahdollistettu jaettu yhdessäolo.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste