Vertaistoiminnasta virtaa perheelle : Kuulovammaisten Lasten Vanhempien Liitto ry:n vertaisperhekurssien 2014 vaikutus osallistujien elämään kurssia seuraavan vuoden aikana
Lamminaho, Karoliina (2015)
Lamminaho, Karoliina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045831
Tiivistelmä
Kuulovammaisen lapsen tulo perheeseen herättää monia kysymyksiä ja tuntemuksia perheessä. Perhe tapaa monia eri alojen ammattilaisia, jotka ohjaavat arjessa eteenpäin. Vertaistuki tuo kuulovammaisen lapsen perheelle tukea ja tietoa, jota vain itse saman asian läpikäynyt perhe voi antaa. Vertaisten kanssa jaetaan vertaistoiminnassa elämän iloja ja suruja, ja kuulovammaiset lapset tapaavat muita kaltaisiaan ja saavat positiivisia kokemuksia.
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää, millainen vaikutus on ollut KLVL ry:n vertaisperhekursseilla 2014 osallistujaperheiden elämään kurssia seuraavana vuonna. Opinnäytetyön tilaajana toimi Kuulo-vammaisten Lasten Vanhempien Liitto ry, ja työelämäohjaajana toimi liiton vertaistyökoordinaattori Hanni Rikala. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, millaista verkostoitumista on tapahtunut vertais-perhekurssin jälkeen muiden perheiden kanssa ja onko perhe osallistunut oman alueen paikallisyhdis-tyksen toimintaan. Lisäksi selvitettiin, mitkä asiat olivat kurssilaisille merkittävimpiä jaettavaksi vertais-perheiden kanssa. Opinnäytetyö antaa kuulovammaisten lasten perheille mahdollisuuden vaikuttaa KLVL ry:n vertaisperhekursseihin. Kuulovammaisten Lasten Vanhempien Liitto ry saa tutkielmasta arvokasta tietoa siitä, millainen merkitys heidän vertaistoiminnallaan on perheille, ja mahdollisuuksia kehittää kurssejaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä Webropol-verkkokyselynä. Kysely lähetettiin lähes kaikille suomenkielisille vuoden 2014 vertaisperhekurssilaisille, eli yhteensä 29 perheelle. Kyse-lyyn vastasi 14 perhettä. Kaksi perhettä jäi kyselyn ulkopuolelle, sillä tilaajalla ei ollut heidän sähköpos-tiosoitettaan.
Tästä opinnäytetyöstä selviää, mitä tarkoittaa lapsen kuulovammaisuus ja vertaisten tuki perheelle. Tutkielmassa ilmenee, että vertaisperhekursseille osallistuminen tuo perheelle monia hyötyjä ja tarjoaa mahdollisuuden keskustella tärkeistä asioista, esimerkiksi lapsen koulunkäynnin aloituksesta, muiden kurssilaisten ja ammattilaisten kanssa. Tuloksista nousee esille myös se, että noin puolet vastaajista pitää edelleen yhteyttä muihin samalla kurssilla olleisiin perheisiin. Työtä voivat hyödyntää viittomakie-lentulkkiopiskelijoiden lisäksi kuulovammaisten lasten parissa toimivat.
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää, millainen vaikutus on ollut KLVL ry:n vertaisperhekursseilla 2014 osallistujaperheiden elämään kurssia seuraavana vuonna. Opinnäytetyön tilaajana toimi Kuulo-vammaisten Lasten Vanhempien Liitto ry, ja työelämäohjaajana toimi liiton vertaistyökoordinaattori Hanni Rikala. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, millaista verkostoitumista on tapahtunut vertais-perhekurssin jälkeen muiden perheiden kanssa ja onko perhe osallistunut oman alueen paikallisyhdis-tyksen toimintaan. Lisäksi selvitettiin, mitkä asiat olivat kurssilaisille merkittävimpiä jaettavaksi vertais-perheiden kanssa. Opinnäytetyö antaa kuulovammaisten lasten perheille mahdollisuuden vaikuttaa KLVL ry:n vertaisperhekursseihin. Kuulovammaisten Lasten Vanhempien Liitto ry saa tutkielmasta arvokasta tietoa siitä, millainen merkitys heidän vertaistoiminnallaan on perheille, ja mahdollisuuksia kehittää kurssejaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä Webropol-verkkokyselynä. Kysely lähetettiin lähes kaikille suomenkielisille vuoden 2014 vertaisperhekurssilaisille, eli yhteensä 29 perheelle. Kyse-lyyn vastasi 14 perhettä. Kaksi perhettä jäi kyselyn ulkopuolelle, sillä tilaajalla ei ollut heidän sähköpos-tiosoitettaan.
Tästä opinnäytetyöstä selviää, mitä tarkoittaa lapsen kuulovammaisuus ja vertaisten tuki perheelle. Tutkielmassa ilmenee, että vertaisperhekursseille osallistuminen tuo perheelle monia hyötyjä ja tarjoaa mahdollisuuden keskustella tärkeistä asioista, esimerkiksi lapsen koulunkäynnin aloituksesta, muiden kurssilaisten ja ammattilaisten kanssa. Tuloksista nousee esille myös se, että noin puolet vastaajista pitää edelleen yhteyttä muihin samalla kurssilla olleisiin perheisiin. Työtä voivat hyödyntää viittomakie-lentulkkiopiskelijoiden lisäksi kuulovammaisten lasten parissa toimivat.