Tehdään elämys! – Tapahtumatuotannon opas yläkouluille : menetelmäoppaan kehittäminen osaksi kulttuurikasvatussuunnitelmaa
Vatanen, Julia (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121938560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121938560
Tiivistelmä
Tässä kehittämistyössä tuotettiin verkkopohjainen Tehdään elämys! -menetelmäopas peruskoulun yläluokille osaksi Keski-Savon kulttuurikasvatussuunnitelmaa Kulttuuriketjua. Oppaan tavoitteena on tukea opettajia ja oppilaita koulun tapahtumien suunnittelussa ja toteutuksessa, lisätä oppiainerajat ylittävää yhteistyötä ja vahvistaa nuorten osallisuutta kouluyhteisössä. Menetelmäopas sisältää tapahtumatuotannon vaiheittaisen ohjeistuksen ja oppiainekohtaisia tehtäviä, jotka on sidottu perusopetuksen opetussuunnitelman sisältöihin ja tavoitteisiin.
Kehittämistyön aineisto kerättiin opettajien teemakeskusteluista, Ysigaala-tapahtuman osallistavasta havainnoinnista, tapahtumatuotannon koulutuksista sekä verkkokyselystä. Lisäksi hyödynnettiin benchmarking-analyysiä, jonka kohteena oli Koulujen elokuvaviikon toteutusmalli.
Tulosten perusteella tapahtumatuotanto tarjoaa yläkouluille luontevan tavan toteuttaa monialaista ilmiöpohjaista opetusta, jossa yhdistyvät kokemuksellinen oppiminen, työelämätaidot ja kulttuurinen osaaminen. Opettajien palautteen mukaan oppiainekohtaiset tehtävät tukevat opetussuunnitelmaa ja tarjoavat konkreettisia tapoja liittää kulttuurikasvatus osaksi eri oppiaineita. Oppaan avulla tapahtuman tuottaminen voidaan sovittaa joustavasti osaksi lukuvuoden rakenteita, ja sitä voidaan hyödyntää myös osittain, esimerkiksi yksittäisten oppiaineiden opetuksessa.
Menetelmäopas on julkaistu Kulttuuriketju.fi-sivustolla ja sitä voidaan hyödyntää valtakunnallisesti. Jatkokehittämisen kohteita ovat materiaalien laajentaminen, oppilaiden tuottamien esimerkkien kerääminen sekä tekoälyn käytön ja eettisten näkökulmien käsittelyn vahvistaminen.
Kehittämistyön aineisto kerättiin opettajien teemakeskusteluista, Ysigaala-tapahtuman osallistavasta havainnoinnista, tapahtumatuotannon koulutuksista sekä verkkokyselystä. Lisäksi hyödynnettiin benchmarking-analyysiä, jonka kohteena oli Koulujen elokuvaviikon toteutusmalli.
Tulosten perusteella tapahtumatuotanto tarjoaa yläkouluille luontevan tavan toteuttaa monialaista ilmiöpohjaista opetusta, jossa yhdistyvät kokemuksellinen oppiminen, työelämätaidot ja kulttuurinen osaaminen. Opettajien palautteen mukaan oppiainekohtaiset tehtävät tukevat opetussuunnitelmaa ja tarjoavat konkreettisia tapoja liittää kulttuurikasvatus osaksi eri oppiaineita. Oppaan avulla tapahtuman tuottaminen voidaan sovittaa joustavasti osaksi lukuvuoden rakenteita, ja sitä voidaan hyödyntää myös osittain, esimerkiksi yksittäisten oppiaineiden opetuksessa.
Menetelmäopas on julkaistu Kulttuuriketju.fi-sivustolla ja sitä voidaan hyödyntää valtakunnallisesti. Jatkokehittämisen kohteita ovat materiaalien laajentaminen, oppilaiden tuottamien esimerkkien kerääminen sekä tekoälyn käytön ja eettisten näkökulmien käsittelyn vahvistaminen.
