’’Mitäs myö jopolaiset?’’ : JOPO® – oppilaiden kokemuksia nuorisotyön tuesta joustavassa perusopetuksessa Joensuun normaalikoululla
Martin, Sebastian (2015)
Martin, Sebastian
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076559
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tilaajana toimi Joensuun normaalikoulu, joka on harjoittelukouluna osana Itä-Suomen yliopistoa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa haastatelluilta nuorilta uutta tietoa Joensuun normaalikoululle, jolla voitaisiin parantaa koulun joustavaa perusopetusta.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla viittä JOPO® – luokan nuorta. Opinnäytetyössä tutkittiin Joensuun normaalikoulun yläkoulun JOPO® – oppi-laiden kokemuksia nuorisotyöstä ja sen tuesta heidän opetuksessaan. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin myös nuorten motivaatiota JOPO® - opetukseen, ennen nuorisotyön tuomaa tukea ja työkaluja.
Tutkimustulosten perusteella Joensuun normaalikoulun JOPO® – luokan nuoret viihtyvät joustavassa perusopetuksessa. JOPO® – luokalla on hyvä ilmapiiri ja oppimismotivaatio kohdallaan, kun oppilailla on pienessä ryhmässä työrauha. Nuorten mielestä JOPO® – opettajalla olisi hyvä olla työparina koulu-nuorisotyöntekijä. Nuoret kaipaavat joustavaan perusopetukseen muutoksia, joilla voitaisiin parantaa luokan ryhmähenkeä. Nuorten mielestä leirikouluna järjestetty Nuotta-valmennus oli positiivinen kokemus luokan ryhmäytymisen kannalta ja Nuotta-valmennusta olisi hyvä jatkaa osana joustavaa perus-opetusta.
Tarkoituksenani oli myös tutkia, miten Joensuun normaalikoulu hyötyisi yhteisöpedagogista (AMK), jolla on vahva, ammatillinen osaaminen koululla tehtävästä nuorisotyöstä. Yhteisöpedagogi (AMK) toimii koulussa yhteisöllisen pedagogiikan voimin kasvattajana ja nuorten osallistajana.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla viittä JOPO® – luokan nuorta. Opinnäytetyössä tutkittiin Joensuun normaalikoulun yläkoulun JOPO® – oppi-laiden kokemuksia nuorisotyöstä ja sen tuesta heidän opetuksessaan. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin myös nuorten motivaatiota JOPO® - opetukseen, ennen nuorisotyön tuomaa tukea ja työkaluja.
Tutkimustulosten perusteella Joensuun normaalikoulun JOPO® – luokan nuoret viihtyvät joustavassa perusopetuksessa. JOPO® – luokalla on hyvä ilmapiiri ja oppimismotivaatio kohdallaan, kun oppilailla on pienessä ryhmässä työrauha. Nuorten mielestä JOPO® – opettajalla olisi hyvä olla työparina koulu-nuorisotyöntekijä. Nuoret kaipaavat joustavaan perusopetukseen muutoksia, joilla voitaisiin parantaa luokan ryhmähenkeä. Nuorten mielestä leirikouluna järjestetty Nuotta-valmennus oli positiivinen kokemus luokan ryhmäytymisen kannalta ja Nuotta-valmennusta olisi hyvä jatkaa osana joustavaa perus-opetusta.
Tarkoituksenani oli myös tutkia, miten Joensuun normaalikoulu hyötyisi yhteisöpedagogista (AMK), jolla on vahva, ammatillinen osaaminen koululla tehtävästä nuorisotyöstä. Yhteisöpedagogi (AMK) toimii koulussa yhteisöllisen pedagogiikan voimin kasvattajana ja nuorten osallistajana.