Kohti kuurosokean opiskelijan tasa-arvoista osallisuutta kuvailun avulla
Lehtelä, Tiina (2015)
Lehtelä, Tiina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076620
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, kuinka kuvailun avulla voidaan edistää kuurosokean opiskelijan mahdollisuutta osallistua ja kokea osallisuudentunnetta. Tutkimuksessa selvitettiin myös, millä tavalla kuurosokean opiskelijan opettajat ja opiskelukaverit voivat huomioida kuurosokean opiskelijan opiskelutulkkaukseen kuuluvan kuvailun. Opinnäytetyön tilaaja on Suomen Kuurosokeat ry ja työelämäohjaajana Suomen Kuurosokeat ry:n kommunikaatiopäällikkö KT Riitta Lahtinen.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, haastattelua ja aineiston laadullista sisältöanalyysia. Tutkimuksessa havainnoitiin ja haastateltiin kahta eri tavoin kommunikoivaa kuurosokeaa opiskelijaa sekä heidän tulkkejaan. Havainnot dokumentoitiin opinnäytetyöpäiväkirjaan. Toisen havainnoinnin yhteydessä tehtiin osallistuvaa havainnointia kuvailemalla opiskelijalle selkään piirtämällä. Tilanteesta riippuen haastatteluita dokumentoitiin joko äänittäen tai kirjallisia muistiinpanoja tehden, koska kaikki haastateltavat eivät antaneet lupaa haastattelun äänittämiselle.
Tiedon saanti ympäristöstä on välttämätöntä kuurosokean opiskelijan tasa-arvoiselle osallistumiselle. Kun kuurosokea opiskelija saa kuvailun avulla tietoa esimerkiksi muiden ihmisten käyttäytymisestä, nonverbaalisesta viestinnästä sekä toiminnasta, hänen mahdollisuutensa tasa-arvoiseen osallisuuteen lisääntyy. Se edellyttää kuitenkin, että kuurosokea tiedostaa kuvailun tuomat mahdollisuudet ja, että hänellä on valmiuksia vastaanottaa kuvailua eri menetelmin. Onnistuneeseen kuvailuun tarvitaan myös tulkeilta valmiuksia tuottaa kuvailua yksilöllisin ja eri tilanteisiin sopivin menetelmin.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus eivätkä sen tulokset ole yleistettävissä. Opinnäytetyö on merkittävä tulkkausalalle sekä kuurosokeille opiskelijoille, koska se nostaa esiin asioita, joiden avulla kuurosokean opiskelijan osallisuudentunnetta voidaan lisätä ja opiskelutulkkaukseen kuuluvan kuvailun menetelmiä sekä sisällön laatua voidaan parantaa. Tulkit saavat opinnäytetyöstäni hyviä vinkkejä kuvailun sisällöstä sekä menetelmistä, jotka ovat toimivia opiskeluympäristössä ja edistävät kuuro-sokean osallisuutta. Kuurosokean opiskelijan opettajat ja opiskelukaverit saavat opinnäytetyöstäni tietoa, millä tavalla he voivat ottaa kuvailun huomioon. Lisäksi he saavat opinnäytetyöstä tietoa ylipäätään kuurosokeudesta ja kaksoisaistivamman aiheuttamista haasteista osallistumiselle. Myös Suomen Kuurosokeat ry:n Kommunikaatiopalvelut, opintokoordinaattorit ja aluesihteerit saavat hyödyllistä tietoa siitä, kuinka he voivat tukea opiskelijaa tasa-arvoisen osallisuudentunteen saavuttamisessa.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, haastattelua ja aineiston laadullista sisältöanalyysia. Tutkimuksessa havainnoitiin ja haastateltiin kahta eri tavoin kommunikoivaa kuurosokeaa opiskelijaa sekä heidän tulkkejaan. Havainnot dokumentoitiin opinnäytetyöpäiväkirjaan. Toisen havainnoinnin yhteydessä tehtiin osallistuvaa havainnointia kuvailemalla opiskelijalle selkään piirtämällä. Tilanteesta riippuen haastatteluita dokumentoitiin joko äänittäen tai kirjallisia muistiinpanoja tehden, koska kaikki haastateltavat eivät antaneet lupaa haastattelun äänittämiselle.
Tiedon saanti ympäristöstä on välttämätöntä kuurosokean opiskelijan tasa-arvoiselle osallistumiselle. Kun kuurosokea opiskelija saa kuvailun avulla tietoa esimerkiksi muiden ihmisten käyttäytymisestä, nonverbaalisesta viestinnästä sekä toiminnasta, hänen mahdollisuutensa tasa-arvoiseen osallisuuteen lisääntyy. Se edellyttää kuitenkin, että kuurosokea tiedostaa kuvailun tuomat mahdollisuudet ja, että hänellä on valmiuksia vastaanottaa kuvailua eri menetelmin. Onnistuneeseen kuvailuun tarvitaan myös tulkeilta valmiuksia tuottaa kuvailua yksilöllisin ja eri tilanteisiin sopivin menetelmin.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus eivätkä sen tulokset ole yleistettävissä. Opinnäytetyö on merkittävä tulkkausalalle sekä kuurosokeille opiskelijoille, koska se nostaa esiin asioita, joiden avulla kuurosokean opiskelijan osallisuudentunnetta voidaan lisätä ja opiskelutulkkaukseen kuuluvan kuvailun menetelmiä sekä sisällön laatua voidaan parantaa. Tulkit saavat opinnäytetyöstäni hyviä vinkkejä kuvailun sisällöstä sekä menetelmistä, jotka ovat toimivia opiskeluympäristössä ja edistävät kuuro-sokean osallisuutta. Kuurosokean opiskelijan opettajat ja opiskelukaverit saavat opinnäytetyöstäni tietoa, millä tavalla he voivat ottaa kuvailun huomioon. Lisäksi he saavat opinnäytetyöstä tietoa ylipäätään kuurosokeudesta ja kaksoisaistivamman aiheuttamista haasteista osallistumiselle. Myös Suomen Kuurosokeat ry:n Kommunikaatiopalvelut, opintokoordinaattorit ja aluesihteerit saavat hyödyllistä tietoa siitä, kuinka he voivat tukea opiskelijaa tasa-arvoisen osallisuudentunteen saavuttamisessa.