Lajikokeiluista harrastukseen
Kosonen, Eetu (2015)
Kosonen, Eetu
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076757
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli pilotoida opinnäytetyön tilaajalle, Pohjois-Karjalan Liikunta ry:n Tukea harrastamiseen –hankkeelle, menetelmää, jossa pienryhmätoiminnan avulla järjestetyillä lajikokeiluilla tuetaan nuorten harrastamista; tutustutaan ja löydetään uusia, nuoria kiinnostavia harrastuksia. Opinnäytetyön kohderyhmänä toimivat vähän liikkuvat Pielisjoen koulun 7. luokkalaiset.
Nuorten harrastamisen määrä romahtaa murrosiässä ja sellaiset ilmiöt, kuten drop-off ja drop-out ovat nousseet yleisimmiksi harrastustoiminnassa. Ne tarkoittavat nuorten putoamista tai pudottautumista pois harrastuksista, johtuen erilaisista syistä, kuten harrastusten kallistumisesta, liian kovasta vaatimustasosta ja kilpailullisuuden korostamisesta. Siksi harrastusta tukevia toimia on tehtävä, jotta nuorten fyysinen aktiivisuus pysyy riittävällä tasolla, eikä nuorten fyysinen hyvinvointi romahda. Harrastamisen tukemisella turvataan tulevaisuuden työvoiman työkyvyn säilyvyys. Harrastuksen tukemisen tärkeyden ja ajankohtaisuuden kautta muodostuivat opinnäytetyöni tavoitteet eli selvittää lajikokeilujen toimivuutta menetelmänä, osana Tukea harrastamiseen –hanketta sekä löytää Pielisjoen koulun vähän liikkuville 7. luokkalaisille uusia harrastuksia, joiden harrastamisesta olisi mahdollista tulla säännöllistä.
Lajikokeiluryhmään osallistui kuusi poikaa ja heidän kanssa suoritimme kolme ryhmätapaamiskertaa, joiden aikana tutustuimme Joensuun harrastusmahdollisuuksiin, jonka jälkeen ryhmä sai valita mitkä kolme lajia olivat lajikokeilulajeina. Tämä jälkeen järjestimme ja suoritimme lajikokeilut, keilauksen, boulderoinnin sekä pöytätenniksen. Opinnäytetyöni aineistonkeruumenetelminä toimivat havainnointi, päiväkirjan muodossa sekä lajikokeilukysely kohderyhmälle.
Opinnäytetyöni tuloksena selvisi, että lajikokeilu –menetelmän avulla saadaan nuoria mukaan harrastuksiin. Menetelmän avulla löydetään nuoria kiinnostavia harrastuksia ja lajikokeilut toimivat niiden aloittamisen sytykkeenä. Lajikokeilukyselyssä ilmeni, että toimintaan osallistuneista nuorista kaikki kyselyyn vastanneet ovat valmiina jatkamaan jotain kokeilluista lajeista. Itse menetelmä osoittautui käytettävyydeltään hyödylliseksi ja luonteeltaan sellaiseksi, että sitä on mahdollista toteuttaa siedettävin henkilöresurssein useassa koulussa samanaikaisesti ja olisi näin sopiva Tukea harrastamiseen –hankkeen toimintamenetelmäksi.
Suorittamistani toiminnoista tekemäni raportti Tukea harrastamiseen –hankkeelle toimii tämän opinnäytetyön tuotoksena ja raportin tarkoituksena on jäädä hankkeelle käyttöön ohjeena lajikokeilujen käytöstä.
Nuorten harrastamisen määrä romahtaa murrosiässä ja sellaiset ilmiöt, kuten drop-off ja drop-out ovat nousseet yleisimmiksi harrastustoiminnassa. Ne tarkoittavat nuorten putoamista tai pudottautumista pois harrastuksista, johtuen erilaisista syistä, kuten harrastusten kallistumisesta, liian kovasta vaatimustasosta ja kilpailullisuuden korostamisesta. Siksi harrastusta tukevia toimia on tehtävä, jotta nuorten fyysinen aktiivisuus pysyy riittävällä tasolla, eikä nuorten fyysinen hyvinvointi romahda. Harrastamisen tukemisella turvataan tulevaisuuden työvoiman työkyvyn säilyvyys. Harrastuksen tukemisen tärkeyden ja ajankohtaisuuden kautta muodostuivat opinnäytetyöni tavoitteet eli selvittää lajikokeilujen toimivuutta menetelmänä, osana Tukea harrastamiseen –hanketta sekä löytää Pielisjoen koulun vähän liikkuville 7. luokkalaisille uusia harrastuksia, joiden harrastamisesta olisi mahdollista tulla säännöllistä.
Lajikokeiluryhmään osallistui kuusi poikaa ja heidän kanssa suoritimme kolme ryhmätapaamiskertaa, joiden aikana tutustuimme Joensuun harrastusmahdollisuuksiin, jonka jälkeen ryhmä sai valita mitkä kolme lajia olivat lajikokeilulajeina. Tämä jälkeen järjestimme ja suoritimme lajikokeilut, keilauksen, boulderoinnin sekä pöytätenniksen. Opinnäytetyöni aineistonkeruumenetelminä toimivat havainnointi, päiväkirjan muodossa sekä lajikokeilukysely kohderyhmälle.
Opinnäytetyöni tuloksena selvisi, että lajikokeilu –menetelmän avulla saadaan nuoria mukaan harrastuksiin. Menetelmän avulla löydetään nuoria kiinnostavia harrastuksia ja lajikokeilut toimivat niiden aloittamisen sytykkeenä. Lajikokeilukyselyssä ilmeni, että toimintaan osallistuneista nuorista kaikki kyselyyn vastanneet ovat valmiina jatkamaan jotain kokeilluista lajeista. Itse menetelmä osoittautui käytettävyydeltään hyödylliseksi ja luonteeltaan sellaiseksi, että sitä on mahdollista toteuttaa siedettävin henkilöresurssein useassa koulussa samanaikaisesti ja olisi näin sopiva Tukea harrastamiseen –hankkeen toimintamenetelmäksi.
Suorittamistani toiminnoista tekemäni raportti Tukea harrastamiseen –hankkeelle toimii tämän opinnäytetyön tuotoksena ja raportin tarkoituksena on jäädä hankkeelle käyttöön ohjeena lajikokeilujen käytöstä.