Kuva vastaa tuhatta sanaa : Sarjakuva uutena tiedotusvälineenä Naisten Pankille
Lind, Julia; Ramberg, Trista (2015)
Lind, Julia
Ramberg, Trista
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086973
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä haluttiin tarjota tilaajaorganisaatio Naisten Pankille uudenlainen väline tiedot-tamiseen sarjakuvista, sekä tuottaa heille uutta materiaalia projektin kautta.
Sarjakuva on viime aikoina saanut enemmän huomiota esimerkiksi yhteiskunnallisten asioiden kan-nanottajana (esimerkiksi Marjane Satrapi 2000 Persepolis), mutta sen täyttä potentiaalia ei ole vielä järjestömaailmassa havaittu. Halusimme selvittää sarjakuvan mahdollisuuksia järjestön tiedotusväli-neenä. Selvitämme myös yleisesti sarjakuvan käytön hyötyjä ja mahdollisia haittoja.
Opinnäytetyömme kautta pohdimme voisiko sarjakuvat vastata nykyajan ongelmaan informaation tul-vasta. Yleisön huomio saavuttamiseksi järjestömaailma voisi käyttää sarjakuvaa hyödyntäen sen help-polukuisuutta ja huomiota herättävää ulkoasua. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa - sarjakuvat voisivat helpottaa yleisön ajanpuutteetta supistamalla suuren määrän tietoa sarjakuvan muotoon.
Sarjakuvan kautta järjestö voi levittää sanomaansa helposti luettavassa muodossa, jota myös lukura-joitteinen yleisö, sekä yleisö jolla on kielellisiä vaikeuksia voi lähestyä helpommin. Järjestömaailmalla on entistä suurempi tarve aktivoida nuoria mukaan toimintaansa ja sarjakuva on nuorille helposti lähes-tyttävä tiedotuksen väline. Sitä voidaan myös levittää helposti netin kautta, jota varsinkin suomalaiset nuoret pitävät pääasiallisena tiedonsaannin lähteenään.
Käytännössä kehittämistyöstä syntyy tuotoksena uudenlainen toiminnanmuoto järjestön tiedottami-seen, sekä sarjakuvamateriaalia tilaajaorganisaation käyttöön.
Opinnäytetyön kehittämiskysymyksenä pohdimme onko sarjakuvalla paikka järjestön viestin levittämi-sessä? Tähän vastaamme projektin onnistuneisuuden kautta. Kuinka tilaajaorganisaatio koki uudenlai-sen tiedotusvälineen, millaisen vastaanoton uusi materiaali sai Naisten Pankin sosiaalisessa mediassa ja miten ihmiset kokevat yleisesti tiedon saannin sarjakuvan kautta. Näihin kysymyksiin vastaamme Naisten Pankin jäsenten haastatteluilla, tilaajaorganisaation palautteen kautta, sekä vertaamalla sarja-kuvatiedotteen vuorovaikutuksellisuutta ja tavoitettujen katsojien määrä Naisten Pankin Facebook-sivustolla.
Sarjakuvasta järjestön välineenä ei ole aiemmin kirjoitettu, joten toivomme, että opinnäytetyöstämme syntyy uusia ideoita järjestötyöhön. Tilaajaorganisaatiomme Naisten Pankki oli tyytyväinen tuotokseen, ja ainakin he lupaavat käyttää sarjakuvaa tulevaisuudessakin!
Sarjakuva on viime aikoina saanut enemmän huomiota esimerkiksi yhteiskunnallisten asioiden kan-nanottajana (esimerkiksi Marjane Satrapi 2000 Persepolis), mutta sen täyttä potentiaalia ei ole vielä järjestömaailmassa havaittu. Halusimme selvittää sarjakuvan mahdollisuuksia järjestön tiedotusväli-neenä. Selvitämme myös yleisesti sarjakuvan käytön hyötyjä ja mahdollisia haittoja.
Opinnäytetyömme kautta pohdimme voisiko sarjakuvat vastata nykyajan ongelmaan informaation tul-vasta. Yleisön huomio saavuttamiseksi järjestömaailma voisi käyttää sarjakuvaa hyödyntäen sen help-polukuisuutta ja huomiota herättävää ulkoasua. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa - sarjakuvat voisivat helpottaa yleisön ajanpuutteetta supistamalla suuren määrän tietoa sarjakuvan muotoon.
Sarjakuvan kautta järjestö voi levittää sanomaansa helposti luettavassa muodossa, jota myös lukura-joitteinen yleisö, sekä yleisö jolla on kielellisiä vaikeuksia voi lähestyä helpommin. Järjestömaailmalla on entistä suurempi tarve aktivoida nuoria mukaan toimintaansa ja sarjakuva on nuorille helposti lähes-tyttävä tiedotuksen väline. Sitä voidaan myös levittää helposti netin kautta, jota varsinkin suomalaiset nuoret pitävät pääasiallisena tiedonsaannin lähteenään.
Käytännössä kehittämistyöstä syntyy tuotoksena uudenlainen toiminnanmuoto järjestön tiedottami-seen, sekä sarjakuvamateriaalia tilaajaorganisaation käyttöön.
Opinnäytetyön kehittämiskysymyksenä pohdimme onko sarjakuvalla paikka järjestön viestin levittämi-sessä? Tähän vastaamme projektin onnistuneisuuden kautta. Kuinka tilaajaorganisaatio koki uudenlai-sen tiedotusvälineen, millaisen vastaanoton uusi materiaali sai Naisten Pankin sosiaalisessa mediassa ja miten ihmiset kokevat yleisesti tiedon saannin sarjakuvan kautta. Näihin kysymyksiin vastaamme Naisten Pankin jäsenten haastatteluilla, tilaajaorganisaation palautteen kautta, sekä vertaamalla sarja-kuvatiedotteen vuorovaikutuksellisuutta ja tavoitettujen katsojien määrä Naisten Pankin Facebook-sivustolla.
Sarjakuvasta järjestön välineenä ei ole aiemmin kirjoitettu, joten toivomme, että opinnäytetyöstämme syntyy uusia ideoita järjestötyöhön. Tilaajaorganisaatiomme Naisten Pankki oli tyytyväinen tuotokseen, ja ainakin he lupaavat käyttää sarjakuvaa tulevaisuudessakin!