Lasten CIsu-paja hetki : Sisäkorvaistutelapsille suunnatun toiminnallisen vertaistukikerhon tarkastelua
Leinonen, Eeva-Liisa (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127501
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee toiminnallisen vertaistukiryhmän tarkastelua LapCI ry:ssä. Yhdis-tyksen toiminta on suunnattu sellaisille lapsille ja nuorille, joille on tehty sisäkorvaistuteleik-kaus. Tarkastelu tapahtui keväällä 2014, jolloin LapCI ry järjesti valokuvauskerhon, jonka pyrkimyksenä oli tarjota lapsille vertaistuellisia kokemuksia ja herättää heissä voimaantumista jaettujen kokemusten kautta. Työ pyrkii vastaamaan vertaistuen kannalta merkityksellisiin kysymyksiin ja tilanteisiin, jotka olivat sidonnaisia kerhossa tapahtuneeseen toimintaan.
Vertaistukiryhmäntoiminta toteutettiin 10-15-vuotiaille lapsille opinnäytetyön tilaajan LapCI ry:n kautta. Ryhmä toimi yhdistyksen CIsu-paja-toiminnan palveluna. Itse vertaistukitoimin-nasta käytettiin nimeä valokuvauskerho. Käytettyjen menetelmien tavoitteena oli tukea lapsen itsetuntemuksen vahvistamista ja identiteetin kasvua. Kerhossa ei erikseen tuotu esille sisäkor-vaistutetta, vaan toiminta perustui yhteiselle tekemiselle. Koska suurin osa lapsista tiesi toisen-sa entuudestaan, kerho vahvisti myös heidän välisiään kaverisuhteita. Ajatuksena oli, että ver-taistensa kanssa lapset jakaisivat mieluusti ajatuksiaan ja kokemuksiaan.
Tutkimus toteutettiin survey-tutkimuksena, jossa yhdistyi avoin lomakekysely, teemahaastatte-lu ja havainnointi. Keskeisenä teoreettisena viitekehyksenä toimivat tutkimukset vertaistuen sosiaali- ja terveysjärjestöissä. Sosiaaliseen pääomaan sijoittuvaa kirjallisuutta käytettiin ha-vainnollistamaan voimaantumisen teorioiden käsitteittä erityisesti silloin, kun ne ovat yhtey-dessä vuorovaikutuksellisten tilanteiden havainnoissa. Opinnäytetyössä kuvataan kerhon käyt-tämää menetelmää, jossa yhdistyy valokuvaus ja vuorovaikutuksen kehittyminen. Lopuksi myös analysoin kerhon toiminnan kautta havaitut tulokset ja esitän näkemykseni kehittämis-tarpeista.
Tutkimus osoitti vertaistuen ja voimaantumisen olevan merkityttävässä vaikutuksessa vuoro-vaikutuksen ja sosiaalisen ilmapiirin kanssa. Lasten sitoutuminen kerhotoimintaan mahdollisti vertaistuen tarpeiden ilmenemisen. Vuorovaikutustilanteet ja niiden suhde toimintamenetel-miin antoivat merkittäviä tuloksia toiminnan tarkoituksen ja periaatteiden selvittämiselle. Ver-taistuellisen toiminnan tulisikin aina mahdollistaa monipuolista ryhmätoimintaa ja vahvistaa yksilön identiteetin kasvua.
Opinnäytetyöni käsittelee toiminnallisen vertaistukiryhmän tarkastelua LapCI ry:ssä. Yhdis-tyksen toiminta on suunnattu sellaisille lapsille ja nuorille, joille on tehty sisäkorvaistuteleik-kaus. Tarkastelu tapahtui keväällä 2014, jolloin LapCI ry järjesti valokuvauskerhon, jonka pyrkimyksenä oli tarjota lapsille vertaistuellisia kokemuksia ja herättää heissä voimaantumista jaettujen kokemusten kautta. Työ pyrkii vastaamaan vertaistuen kannalta merkityksellisiin kysymyksiin ja tilanteisiin, jotka olivat sidonnaisia kerhossa tapahtuneeseen toimintaan.
Vertaistukiryhmäntoiminta toteutettiin 10-15-vuotiaille lapsille opinnäytetyön tilaajan LapCI ry:n kautta. Ryhmä toimi yhdistyksen CIsu-paja-toiminnan palveluna. Itse vertaistukitoimin-nasta käytettiin nimeä valokuvauskerho. Käytettyjen menetelmien tavoitteena oli tukea lapsen itsetuntemuksen vahvistamista ja identiteetin kasvua. Kerhossa ei erikseen tuotu esille sisäkor-vaistutetta, vaan toiminta perustui yhteiselle tekemiselle. Koska suurin osa lapsista tiesi toisen-sa entuudestaan, kerho vahvisti myös heidän välisiään kaverisuhteita. Ajatuksena oli, että ver-taistensa kanssa lapset jakaisivat mieluusti ajatuksiaan ja kokemuksiaan.
Tutkimus toteutettiin survey-tutkimuksena, jossa yhdistyi avoin lomakekysely, teemahaastatte-lu ja havainnointi. Keskeisenä teoreettisena viitekehyksenä toimivat tutkimukset vertaistuen sosiaali- ja terveysjärjestöissä. Sosiaaliseen pääomaan sijoittuvaa kirjallisuutta käytettiin ha-vainnollistamaan voimaantumisen teorioiden käsitteittä erityisesti silloin, kun ne ovat yhtey-dessä vuorovaikutuksellisten tilanteiden havainnoissa. Opinnäytetyössä kuvataan kerhon käyt-tämää menetelmää, jossa yhdistyy valokuvaus ja vuorovaikutuksen kehittyminen. Lopuksi myös analysoin kerhon toiminnan kautta havaitut tulokset ja esitän näkemykseni kehittämis-tarpeista.
Tutkimus osoitti vertaistuen ja voimaantumisen olevan merkityttävässä vaikutuksessa vuoro-vaikutuksen ja sosiaalisen ilmapiirin kanssa. Lasten sitoutuminen kerhotoimintaan mahdollisti vertaistuen tarpeiden ilmenemisen. Vuorovaikutustilanteet ja niiden suhde toimintamenetel-miin antoivat merkittäviä tuloksia toiminnan tarkoituksen ja periaatteiden selvittämiselle. Ver-taistuellisen toiminnan tulisikin aina mahdollistaa monipuolista ryhmätoimintaa ja vahvistaa yksilön identiteetin kasvua.