Alakoulun 3. -6. -luokkalaisten yksinäisyyden kokemuksen ennalta-ehkäisy koulupäivän aikana ja sen jälkeen : Lasten asuinalueella heidän kanssa jo toimivien eri tahojen sekä lasten vanhempien yhteistyön ja tuen avulla
Hänninen, Virpi (2015)
Hänninen, Virpi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137899
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee alakoulun 3. – 6. – luokkalaisten lasten yksinäisyyden kokemuksen ennaltaehkäisyä iltapäivisin. Työhön hankittiin materiaalia haastattelemalla monia eri tahoja, jotka toiminnassaan pyrkivät ennaltaehkäisemään lasten yksinäisyyttä. Lisäksi asiantuntemusta, kokemuksia ja kontakteja hanketta varten haettiin luennoilta, seminaareista, ja messuilta. Tässä opinnäytetyössä on kuvattu Enemmän yhdessä -hankkeen toimintamallin rakentuminen ja hankesuunnitelma.
Tämä opinnäytetyö hyödyntää lasten parissa toimivia ammattilaisia tarjoamalla heille toimintamallin, joka antaa mahdollisuuden ennaltaehkäistä alakouluikäisten lasten yksinäisyyttä perustamalla alueellisia yhteistyökuvioita. Eri toimijoiden synergian avulla voidaan kehittää kerhotoimintaa lasten omalla asuinalueella, johon on matala kynnys lähteä mukaan. Tässä toiminnassa tuetaan kaikkien alueen lasten pääsyä mukaan yhteiseen toimintaan ja löytämään ystäviä. Tämä edistää lasten keskinäisessä vuorovaikutuksessa tapahtuvaa oppimista, sosiaalista joustavuutta, kykyä toimia rakentavassa yhteistyössä sekä vastuunkantamista toisista.
Tämä opinnäytetyö hyödyntää lasten parissa toimivia ammattilaisia tarjoamalla heille toimintamallin, joka antaa mahdollisuuden ennaltaehkäistä alakouluikäisten lasten yksinäisyyttä perustamalla alueellisia yhteistyökuvioita. Eri toimijoiden synergian avulla voidaan kehittää kerhotoimintaa lasten omalla asuinalueella, johon on matala kynnys lähteä mukaan. Tässä toiminnassa tuetaan kaikkien alueen lasten pääsyä mukaan yhteiseen toimintaan ja löytämään ystäviä. Tämä edistää lasten keskinäisessä vuorovaikutuksessa tapahtuvaa oppimista, sosiaalista joustavuutta, kykyä toimia rakentavassa yhteistyössä sekä vastuunkantamista toisista.