Ilmakitaristit areenoille - työkaluja Airnest Productions Oy:n manageritoiminnan kehittämiseen
Huhtala, Sirkkaliisa (2015)
Huhtala, Sirkkaliisa
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137999
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaaja on Airnest Productions Oy, yritys joka hallinnoi Ilmakitaransoiton MM-kisojen kansainvälistä tavaramerkkiä ja viihdebrändiä. Yrityksen ydintoimintana on järjestää vuosittain Ilmakitaransoiton MM-kisat, joka on esittävän taiteen viihdetapahtuma. Tulevaisuudessa Airnest Productionsin tavoitteena on toimia myös ilmakitaristien managerina varsinaisen tapahtumatuottamisen ja brändinhallinnan rinnalla. Manageritoiminta tarkoittaisi ilmakitaristien uran edistämistä ja ympärivuotista tukemista sekä työkaluja luoda heille aktiivinen toimintaympäristö ja verkostoja.
Opinnäytetyön tavoitteena on toimia tukena manageritoiminnan kehittämisessä, löytää käytännön tietoa sekä toimintatapoja. Opinnäytetyössä etsitään manageritoimintaan vertailukohtia sekä luovan alan että urheilualan manageritoiminnan parista.
Opinnäytetyössä käytettiin tiedonkeruumenetelmänä haastattelua. Lähestyin aihetta kahden asiantuntijahaastattelun sekä artistihaastatteluiden kautta. Asiantuntijahaastatteluiden kautta pystyin hahmottamaan paremmin millainen managerin rooli luovan työn tekijän taustalla on, ja millaisessa toimintaympä-ristössä manageri työskentelee. Opinnäytetyön tietoperustana on lisäksi lähdekirjallisuutta ja aiemmin tehtyjä tutkimuksia taiteiden manageroinnista, urheilumanageroinnista sekä sponsoroinnista.
Saamieni tietojen perusteella tein johtopäätöksiä erityisesti managerin työn vaatimuksista ja tärkeistä osa-alueista. Annoin tilaajalle kehitysehdotuksia manageritoiminnan tueksi. Opinnäytetyössä käyn läpi managerisopimuksen sisältöä, sponsorointi- ja yritysyhteistyön mahdollisuuksia sekä keinoja, miten managerin ja artistin yhteistyötä voidaan alkaa suunnitella. Pohdin myös Airnest Productionsin roolia managerina, sekä niitä haasteita ja mahdollisuuksia mitä manageritoiminnassa voi olla.
Manageritoiminnassa on alasta riippumatta kyse pääpiireittäin samoista elementeistä, oli päämies sitten urheilija, muusikko tai muu taiteen tekijä. Managerin tulee hallita sopimusjuridiikka sekä markkinoinnin ja myynnin taidot. Managerin tulee olla työssään pitkäjänteinen ja kyetä tekemään pitkän tähtäimen suunnitelmia.
Opinnäytetyö on tilaajalle kartoitus luovan alan manageritoiminnan luonteesta ja mahdollisuuksista. Työtä voi hyödyntää kuka tahansa luovan työn tekijä, joka on kiinnostunut manageriyhteistyöstä managerin tai päämiehen roolissa.
Opinnäytetyön tavoitteena on toimia tukena manageritoiminnan kehittämisessä, löytää käytännön tietoa sekä toimintatapoja. Opinnäytetyössä etsitään manageritoimintaan vertailukohtia sekä luovan alan että urheilualan manageritoiminnan parista.
Opinnäytetyössä käytettiin tiedonkeruumenetelmänä haastattelua. Lähestyin aihetta kahden asiantuntijahaastattelun sekä artistihaastatteluiden kautta. Asiantuntijahaastatteluiden kautta pystyin hahmottamaan paremmin millainen managerin rooli luovan työn tekijän taustalla on, ja millaisessa toimintaympä-ristössä manageri työskentelee. Opinnäytetyön tietoperustana on lisäksi lähdekirjallisuutta ja aiemmin tehtyjä tutkimuksia taiteiden manageroinnista, urheilumanageroinnista sekä sponsoroinnista.
Saamieni tietojen perusteella tein johtopäätöksiä erityisesti managerin työn vaatimuksista ja tärkeistä osa-alueista. Annoin tilaajalle kehitysehdotuksia manageritoiminnan tueksi. Opinnäytetyössä käyn läpi managerisopimuksen sisältöä, sponsorointi- ja yritysyhteistyön mahdollisuuksia sekä keinoja, miten managerin ja artistin yhteistyötä voidaan alkaa suunnitella. Pohdin myös Airnest Productionsin roolia managerina, sekä niitä haasteita ja mahdollisuuksia mitä manageritoiminnassa voi olla.
Manageritoiminnassa on alasta riippumatta kyse pääpiireittäin samoista elementeistä, oli päämies sitten urheilija, muusikko tai muu taiteen tekijä. Managerin tulee hallita sopimusjuridiikka sekä markkinoinnin ja myynnin taidot. Managerin tulee olla työssään pitkäjänteinen ja kyetä tekemään pitkän tähtäimen suunnitelmia.
Opinnäytetyö on tilaajalle kartoitus luovan alan manageritoiminnan luonteesta ja mahdollisuuksista. Työtä voi hyödyntää kuka tahansa luovan työn tekijä, joka on kiinnostunut manageriyhteistyöstä managerin tai päämiehen roolissa.