Nuorten globaali osallistuminen virittää mielen maailmalle
Ådahl, Mariika (2015)
Ådahl, Mariika
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219303
Tiivistelmä
Maailma muuttuu yhä nopeammin teknologisen kehityksen ansiosta, samalla muuttuu myös nuorten osallistuminen ja osallisuus ja sen muodot. Maailma on myös polarisoitumassa yhä enenevässä määrin rikkaisiin ja köyhiin, meihin ja niihin muihin. Siksi on äärimmäisen tärkeätä pyrkiä pienentämään maailmaa ja yhdistämään ihmisiä yli kulttuuri- ja maanosarajojen. Tätä pioneerityötä tekee lastenoikeusjärjestö Plan Suomi nuorten osallistumisessa ja yhteistyössä nimenomaan globaalin Etelän (kehittyvät maat) ja globaalin Pohjoisen (kehittyneet maat) välillä. Plan Suomi on harvoja suomalaisia toimijoita tällä saralla.
Tämä opinnäytetyö on toimintatutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tavoitteena on kehittää lastenoikeusjärjestö Plan Suomen nuorten globaaleja yhteystyöhankkeita ja nuorten osallisuutta niissä. Kehittämistyöni alkaessa Plan Suomen nuorten aikuisten (18-30 v.) vapaaehtoistoimijalla Mitä-verkostolla, oli alkamassa Suomen Ulkoministeriön tukema hanke Pakistanilaisen nuorisoryhmän kanssa. Plan Suomella on suunnitteilla myös muita vastaavia yhteistyöhankkeita globaalin Etelän nuorisoryhmien kanssa. Tähän lisääntyvän toiminnan tarpeeseen pyrin vastaamaan tällä kehittämistyölläni ja sen konkreettisella lopputuloksella, toimintaohjeella.
Kumppaninani kehittämistyössä on ollut Plan Suomen nuorten aikuisten Mitä-verkoston johto- ja suunnitteluryhmä sekä vasta toimintansa aloittanut Pakistan-maaryhmä. Pääosa aineistosta kerättiin Mitä-verkoston koulutuspäivän aikana. Materiaalin ja analyysin perusteella laadin alustavan kehittämisehdotus –dokumentin, jota Mitä-verkostolaiset kommentoivat. Sen pohjalta laadin toimintaohjeen Plan Suomen nuorten globaaleihin yhteistyöhankkeisiin.
Toimintatutkimuksellisessa kehittämistyössä on sovellettu tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysia ja sen konkretisoimiseksi on kirjoitettu kaksi tulevaisuustarinaa. Tulevaisuudentutkimuksen menetelmät ovat hyviä välineitä kehittämistyössä, tulevaisuusajatteluun virittämisessä. Olen käyttänyt tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä innovoinnin, ennakoinnin ja sosiaalisen oppimisen välineenä. Pohdimme Mitä-verkostolaisten kanssa nuorten osallistumisen ja osallisuuden tulevaisuutta ja sen mahdollisuuksia: Mitä on nuorten globaali osallistuminen ja yhteistyö vuonna 2035?
Pidän molempia kehittämistuloksia, toimintaohjetta Plan Suomelle ja tulevaisuuspohdintoja, merkittävänä kahdesta syystä. Molempien kehittämistyön tulosten sytykkeenä ovat olleet nuorten, Mitä-verkostolaisten, ajatukset ja pohdinnat. Lisäksi vastaavaa globaalin Etelän ja globaalin Pohjoisen väliseen nuorten osallistumiseen ja yhteistyöhön liittyvää toimintaohjetta tai tulevaisuuspohdintaa ei ole aikaisemmin tietääkseni Suomessa tehty.
Tämä opinnäytetyö on toimintatutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tavoitteena on kehittää lastenoikeusjärjestö Plan Suomen nuorten globaaleja yhteystyöhankkeita ja nuorten osallisuutta niissä. Kehittämistyöni alkaessa Plan Suomen nuorten aikuisten (18-30 v.) vapaaehtoistoimijalla Mitä-verkostolla, oli alkamassa Suomen Ulkoministeriön tukema hanke Pakistanilaisen nuorisoryhmän kanssa. Plan Suomella on suunnitteilla myös muita vastaavia yhteistyöhankkeita globaalin Etelän nuorisoryhmien kanssa. Tähän lisääntyvän toiminnan tarpeeseen pyrin vastaamaan tällä kehittämistyölläni ja sen konkreettisella lopputuloksella, toimintaohjeella.
Kumppaninani kehittämistyössä on ollut Plan Suomen nuorten aikuisten Mitä-verkoston johto- ja suunnitteluryhmä sekä vasta toimintansa aloittanut Pakistan-maaryhmä. Pääosa aineistosta kerättiin Mitä-verkoston koulutuspäivän aikana. Materiaalin ja analyysin perusteella laadin alustavan kehittämisehdotus –dokumentin, jota Mitä-verkostolaiset kommentoivat. Sen pohjalta laadin toimintaohjeen Plan Suomen nuorten globaaleihin yhteistyöhankkeisiin.
Toimintatutkimuksellisessa kehittämistyössä on sovellettu tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysia ja sen konkretisoimiseksi on kirjoitettu kaksi tulevaisuustarinaa. Tulevaisuudentutkimuksen menetelmät ovat hyviä välineitä kehittämistyössä, tulevaisuusajatteluun virittämisessä. Olen käyttänyt tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä innovoinnin, ennakoinnin ja sosiaalisen oppimisen välineenä. Pohdimme Mitä-verkostolaisten kanssa nuorten osallistumisen ja osallisuuden tulevaisuutta ja sen mahdollisuuksia: Mitä on nuorten globaali osallistuminen ja yhteistyö vuonna 2035?
Pidän molempia kehittämistuloksia, toimintaohjetta Plan Suomelle ja tulevaisuuspohdintoja, merkittävänä kahdesta syystä. Molempien kehittämistyön tulosten sytykkeenä ovat olleet nuorten, Mitä-verkostolaisten, ajatukset ja pohdinnat. Lisäksi vastaavaa globaalin Etelän ja globaalin Pohjoisen väliseen nuorten osallistumiseen ja yhteistyöhön liittyvää toimintaohjetta tai tulevaisuuspohdintaa ei ole aikaisemmin tietääkseni Suomessa tehty.