Vaikuttamismahdollisuuksien kasvua
Puusniekka, Petri (2015)
Puusniekka, Petri
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229646
Tiivistelmä
Opinnäytetyö vaikuttamismahdollisuuksien kasvua on arviointitutkimus 5- moduulisesta kansalaisvaikuttajan koulutusohjelmasta. Opinnäytetyön tavoitteena on ollut koulutusprosessin aikana selvittää kuinka ohjelmaan osallistuneiden tiedot ja taidot ovat kehittyneet, onko osallistujien lähiympäristössä tapahtunut muutoksia ja kuinka osallistujat ovat vaikuttaneet lähiympäristöönsä. Lisäksi tavoitteena on ollut selvittää osallistujien itsevarmuutta vahvistavia tekijöitä ja rakenteita jotka luovat aktiivisen kansalaisuuden kasvua erilaisissa globaalisen oikeudenmukaisuuden toimintaympäristöissä.
Opinnäytetyön filosofiset lähtökohdat pohjautuvat fenomenologiaan ja arviointilogiikkaan. Koulutusohjelman 7-vaiheisessa arviointiprosessissa on käytetty aikasarjavarioitua arviointiasetelmaa ja arviointi-menetelminä kyselylomakkeita, etnometodologista ja fenomenografista tutkimuksellista lähestymista-paa.
Opinnäytetyöllä on merkitystä Kepa ry:n jäsenjärjestöjen ammattilaisille, kouluttajille tai muille toimijoille jotka suunnittelevat kansalaisosallisuuteen liittyvää koulutusta tai arviointia. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää koulutuksen suunnittelussa, kansalaisvaikuttamisen kentillä ja erilaisissa globaaliin oikeudenmukaisuuteen perustuvissa vaikutuksien arvioinneissa. Arviointiraportissa tuodaan esille mm. koulutusohjelman pedagogiikkaa, osallistujien oppimista koulutusohjelman aikana 3 erilaisen tarinan kautta joiden pohjalta keskeisiä ohjelman tuottamia oppimiskokemuksia tulee näkyväksi.
Aineistolähtöisen arviointitutkimuksen tuloksena on kehittynyt 6 -ulotteinen lähiympäristön vaikuttami-sen tuen toimintamallia jonka avulla voidaan hahmottaa erilaisia sosiaalieettisiä toimintatapoja kuinka tukea lähiympäristön ihmistä edistymään omassa vaikuttamistoiminnassaan. Sen lisäksi osallistuja-ryhmän ulkoisten puitteiden ja vaikuttamisresurssien arvioinnin pohjalta on muodostunut kuvio ja tau-lukko joista erottuu keskeiset arviointikohderyhmän mielestä tärkeimmät vaikuttamisresurssit ja ulkoiset puitteet joita vaikuttamistoiminnan ja tärkeiden arvojen edistämisessä tarvitaan
Opinnäytetyön filosofiset lähtökohdat pohjautuvat fenomenologiaan ja arviointilogiikkaan. Koulutusohjelman 7-vaiheisessa arviointiprosessissa on käytetty aikasarjavarioitua arviointiasetelmaa ja arviointi-menetelminä kyselylomakkeita, etnometodologista ja fenomenografista tutkimuksellista lähestymista-paa.
Opinnäytetyöllä on merkitystä Kepa ry:n jäsenjärjestöjen ammattilaisille, kouluttajille tai muille toimijoille jotka suunnittelevat kansalaisosallisuuteen liittyvää koulutusta tai arviointia. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää koulutuksen suunnittelussa, kansalaisvaikuttamisen kentillä ja erilaisissa globaaliin oikeudenmukaisuuteen perustuvissa vaikutuksien arvioinneissa. Arviointiraportissa tuodaan esille mm. koulutusohjelman pedagogiikkaa, osallistujien oppimista koulutusohjelman aikana 3 erilaisen tarinan kautta joiden pohjalta keskeisiä ohjelman tuottamia oppimiskokemuksia tulee näkyväksi.
Aineistolähtöisen arviointitutkimuksen tuloksena on kehittynyt 6 -ulotteinen lähiympäristön vaikuttami-sen tuen toimintamallia jonka avulla voidaan hahmottaa erilaisia sosiaalieettisiä toimintatapoja kuinka tukea lähiympäristön ihmistä edistymään omassa vaikuttamistoiminnassaan. Sen lisäksi osallistuja-ryhmän ulkoisten puitteiden ja vaikuttamisresurssien arvioinnin pohjalta on muodostunut kuvio ja tau-lukko joista erottuu keskeiset arviointikohderyhmän mielestä tärkeimmät vaikuttamisresurssit ja ulkoiset puitteet joita vaikuttamistoiminnan ja tärkeiden arvojen edistämisessä tarvitaan