Näkökulmia perehdyttämiseen : perehdytysmateriaalin valmistaminen Raahen nuorisotoimelle
Vilhunen, Päivi (2015)
Vilhunen, Päivi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811026
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on työelämän tilaustyö ja kuvaa perehdytysmateriaalin valmistamisen prosessia Raahen nuorisotoimelle. Tavoitteena on ollut luoda tilaajalle sellainen perehdytysmateriaali, joka tukee kyseisen työyhteisön tarpeita. Toisena tavoitteena on ollut pohtia perehdyttämisen prosessia yleensä laajempana kokonaisuutena. Opinnäytetyön kautta on haluttu lisätä työn tilanneen työyhteisön tietoisuutta perehdytyksestä prosessina ja koota sellainen kokonaisuus, jota muissakin työyhteisöissä voidaan halutessa käyttää perehdytysmateriaalin teossa pohjana.
Opinnäytetyön hyödynnettävyyden lisäämiseksi on otettu huomioon työyhteisön kaikkien osapuolten näkökulmat, uudesta tulokkaasta työyhteisöön ja esimieheen asti. Perehdytysmateriaalin kokoamisen ja työyhteisön perehdytykseen liittyvien arvojen, toiveiden ja tärkeäksi katsomien asioiden kokoamiseen on käytetty tutkimustapana puolistrukturoitua teemahaastattelua, avointa haastattelua ja osallistuvaa havainnointia. Teoriatietoon verraten haastattelujen tulokset ovat yleistettävissä myös yleisemmälle tasolle.
Perehdytysmateriaalin valmistamisen kuvaamisen ohella tämä opinnäytetyö on myös selvitys siitä, millaista perehdytyksen tulisi etenkin työyhteisön näkökulmasta olla, jotta se olisi riittävän hyvää. Työyhteisölle tehdyt haastattelut antoivat hyvän pohjan tälle pohdinnalle. Opinnäytetyöhön on koottu keskeisiä asioita, joita perehdytys prosessin suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon. Siinä on esitelty perehdytyksen malleja, hyvän perehdytyksen piirteitä, perehdytyksen onnistumisen haasteita ja perehdytyksen lainsäädännöllisiä vaatimuksia. Myös perehdytyksen ja työhyvinvoinnin yhteys on otettu huomioon ja työssä halutaan antaa vinkkejä työyhteisön hyvän vuorovaikutuksen lisäämiseen kehittävällä tavalla.
Opinnäytetyön ja työnantajan tilaaman perehdytysmateriaalin lisäksi valmistuivat myös pieni työyhteisön perehdyttämisopas sekä perehdyttämisen seurantalista. Näiden tarkoituksena on toimia perehdyttämisen tukena työpaikalla.
Opinnäytetyön hyödynnettävyyden lisäämiseksi on otettu huomioon työyhteisön kaikkien osapuolten näkökulmat, uudesta tulokkaasta työyhteisöön ja esimieheen asti. Perehdytysmateriaalin kokoamisen ja työyhteisön perehdytykseen liittyvien arvojen, toiveiden ja tärkeäksi katsomien asioiden kokoamiseen on käytetty tutkimustapana puolistrukturoitua teemahaastattelua, avointa haastattelua ja osallistuvaa havainnointia. Teoriatietoon verraten haastattelujen tulokset ovat yleistettävissä myös yleisemmälle tasolle.
Perehdytysmateriaalin valmistamisen kuvaamisen ohella tämä opinnäytetyö on myös selvitys siitä, millaista perehdytyksen tulisi etenkin työyhteisön näkökulmasta olla, jotta se olisi riittävän hyvää. Työyhteisölle tehdyt haastattelut antoivat hyvän pohjan tälle pohdinnalle. Opinnäytetyöhön on koottu keskeisiä asioita, joita perehdytys prosessin suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon. Siinä on esitelty perehdytyksen malleja, hyvän perehdytyksen piirteitä, perehdytyksen onnistumisen haasteita ja perehdytyksen lainsäädännöllisiä vaatimuksia. Myös perehdytyksen ja työhyvinvoinnin yhteys on otettu huomioon ja työssä halutaan antaa vinkkejä työyhteisön hyvän vuorovaikutuksen lisäämiseen kehittävällä tavalla.
Opinnäytetyön ja työnantajan tilaaman perehdytysmateriaalin lisäksi valmistuivat myös pieni työyhteisön perehdyttämisopas sekä perehdyttämisen seurantalista. Näiden tarkoituksena on toimia perehdyttämisen tukena työpaikalla.