Mentorointi seurakuntatyöntekijän tukena : Produktina: Mentori, aktori vai molempia? Opas seurakuntatyöntekijöille
Latokangas, Katri (2015)
Latokangas, Katri
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312279
Tiivistelmä
Tämän Helluntaiseurakuntien työntekijät HELP ry:n tilaaman toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli mentoroinnin oppaan tai vastaavan sähköisen materiaalin laatiminen seurakuntatyön näkökulmasta. Opinnäytetyön tilaaja Helluntaiseurakuntien työntekijät HELP ry on yhdistys, jonka tavoitteena on muun muassa helluntaiseurakuntien työntekijöiden työhyvinvoinnin tukeminen. Se on Kirkon Alat ry:n (ammattijärjestö) jäsenyhdistys. Yhdistyksen jäsenistä suurin osa työskentelee Suomessa, mutta osa toimii kansainvälisissä tehtävissä eri maanosissa. Tarve materiaalille syntyi HELP ry:n tavoitteesta vastata seurakuntatyöntekijöiden työhyvinvoinnin haasteisiin mentoroinnin näkökulmasta. Tarvittiin seurakuntatyöntekijöiden tueksi mentorointiin kannustavaa ja perehdyttävää materiaalia. Opinnäytetyön pääkohderyhmäksi valittiin seurakuntatyöntekijät eli erityisesti päätoimiset pastorit, nuorisopastorit ja muut vastaavat seurakuntatyöntekijät (mukaan luettuna lähetys- ja kehitysyhteistyöntekijät). Opinnäytetyö ei käsittele mentorointia seurakuntatyön opiskeluvaiheen, mentorikoulutuksen tai vapaaehtoistyöntekijöiden mentoroinnin näkökulmasta.
Opinnäytetyönprosessin tavoitteen mukaisesti produktina syntyi HELP ry:n uusi avoin verkkojulkaisu, jolle on tavoitteena hankkia myös ISBN-tunnus. Erityisesti seurakuntatyöntekijöille suunnattu mentoroinnin opas ”Mentori, aktori vai molempia?” antaa monipuolista ja asiantuntevaa tietoa mentoroinnista soveltaen sitä käytännön seurakuntatyön kontekstiin sekä Suomessa että ulkomailla. Samalla opas tehtävineen haastaa lukijaansa pohtimaan omaa suhdettaan mentorointiin. Opas tämän opinnäytetyön raportti osan liitteenä ja se julkaistaan HELP ry:n nettisivuilla kesäkuussa 2015.
Opinnäytetyön tietoperusta sisältää laajan katsauksen mentoroinnin kenttään. Teoreettinen viitekehys esittelee mentoroinnin peruskäsitteistöä, mentorointimalleja, mentoroinnin tavoitteita, mentorointiprosessia sekä mentorointia suhteessa ohjaukselliseen vuorovaikutukseen. Mentorointiprosessissa mentori toimii neuvonantajana ja kuuntelijana aktorille eli mentoroitavalle. Tämän päivän mentorointimalleina perinteisen seniori-juniorimallisen face-to-face parimentoroinnin rinnalle on noussut ryhmämentorointi, vertaismentorointi, käänteismentorointi sekä virtuaalimentorointi. Keskeisimpiä tekijöitä mentorointiprosessin onnistumisessa menetelmän valinnan lisäksi on toimiva, luottamuksellinen ja ohjauksellinen vuorovaikutussuhde, yksilöllisesti suunniteltu ja tavoitteellinen prosessi sekä työntekijän halu kasvaa ja kehittyä. Mentoroinnin tavoitteita voivat puolestaan olla perehdyttämisen syventäminen, ongelmallisten tilanteiden ratkaiseminen, ammatillisen kasvuprosessin tukeminen, työhyvinvoinnin tavoitteellinen parantuminen, hiljaisen tiedon siirtäminen ja/tai seurakuntatyön sukupolvenvaihdon mielekäs tukeminen.
Opinnäytetyön tutkimuksellisen kehittämisen osuus sisälsi myös puolistrukturoituja teemahaastatteluja, sähköpostikyselyitä ja Webropol-kyselyn. Haastattelujen ja kyselyiden analyysin hyödyntäminen tapahtui erityisesti oppaan sisällön rajaamisen ja kohdentamisen kautta. Ne antoivat kokemuksellista tietoa, tietoa odotuksista sekä käytännön esimerkkejä tuotteen kohderyhmän näkökulmasta. Haastatteluissa yhdistyvät sekä tutkimushaastattelun luonne että käytännön haastattelu. Kumpikin edellä mainituista metodeista oli helppo dokumentoida eli tallentaa.
Haastattelujen ja kyselyiden kautta saatiin tietää keskeisimpiä mentorointiin liittyviä teemoja helluntai-seurakuntien työntekijöiden näkökulmasta. Tämän lisäksi opinnäytetyön produkti avoimena verkkojulkaisuna antaa mielekkään, uudentyyppisen materiaalin mentorointiin perehtymiseen nimenomaan seurakuntatyön näkökulmasta. HELP ry:n puheenjohtaja Petteri Arasalo uskoo julkaisun olevan hyödyksi myös muille kirkkokunnille Suomessa sekä lähetys- ja kehitysyhteistyössä toimiville työntekijöille.
Opinnäytetyönprosessin tavoitteen mukaisesti produktina syntyi HELP ry:n uusi avoin verkkojulkaisu, jolle on tavoitteena hankkia myös ISBN-tunnus. Erityisesti seurakuntatyöntekijöille suunnattu mentoroinnin opas ”Mentori, aktori vai molempia?” antaa monipuolista ja asiantuntevaa tietoa mentoroinnista soveltaen sitä käytännön seurakuntatyön kontekstiin sekä Suomessa että ulkomailla. Samalla opas tehtävineen haastaa lukijaansa pohtimaan omaa suhdettaan mentorointiin. Opas tämän opinnäytetyön raportti osan liitteenä ja se julkaistaan HELP ry:n nettisivuilla kesäkuussa 2015.
Opinnäytetyön tietoperusta sisältää laajan katsauksen mentoroinnin kenttään. Teoreettinen viitekehys esittelee mentoroinnin peruskäsitteistöä, mentorointimalleja, mentoroinnin tavoitteita, mentorointiprosessia sekä mentorointia suhteessa ohjaukselliseen vuorovaikutukseen. Mentorointiprosessissa mentori toimii neuvonantajana ja kuuntelijana aktorille eli mentoroitavalle. Tämän päivän mentorointimalleina perinteisen seniori-juniorimallisen face-to-face parimentoroinnin rinnalle on noussut ryhmämentorointi, vertaismentorointi, käänteismentorointi sekä virtuaalimentorointi. Keskeisimpiä tekijöitä mentorointiprosessin onnistumisessa menetelmän valinnan lisäksi on toimiva, luottamuksellinen ja ohjauksellinen vuorovaikutussuhde, yksilöllisesti suunniteltu ja tavoitteellinen prosessi sekä työntekijän halu kasvaa ja kehittyä. Mentoroinnin tavoitteita voivat puolestaan olla perehdyttämisen syventäminen, ongelmallisten tilanteiden ratkaiseminen, ammatillisen kasvuprosessin tukeminen, työhyvinvoinnin tavoitteellinen parantuminen, hiljaisen tiedon siirtäminen ja/tai seurakuntatyön sukupolvenvaihdon mielekäs tukeminen.
Opinnäytetyön tutkimuksellisen kehittämisen osuus sisälsi myös puolistrukturoituja teemahaastatteluja, sähköpostikyselyitä ja Webropol-kyselyn. Haastattelujen ja kyselyiden analyysin hyödyntäminen tapahtui erityisesti oppaan sisällön rajaamisen ja kohdentamisen kautta. Ne antoivat kokemuksellista tietoa, tietoa odotuksista sekä käytännön esimerkkejä tuotteen kohderyhmän näkökulmasta. Haastatteluissa yhdistyvät sekä tutkimushaastattelun luonne että käytännön haastattelu. Kumpikin edellä mainituista metodeista oli helppo dokumentoida eli tallentaa.
Haastattelujen ja kyselyiden kautta saatiin tietää keskeisimpiä mentorointiin liittyviä teemoja helluntai-seurakuntien työntekijöiden näkökulmasta. Tämän lisäksi opinnäytetyön produkti avoimena verkkojulkaisuna antaa mielekkään, uudentyyppisen materiaalin mentorointiin perehtymiseen nimenomaan seurakuntatyön näkökulmasta. HELP ry:n puheenjohtaja Petteri Arasalo uskoo julkaisun olevan hyödyksi myös muille kirkkokunnille Suomessa sekä lähetys- ja kehitysyhteistyössä toimiville työntekijöille.