Markkinointitoimenpiteiden parantaminen: Case Uhana Design
Saarinen, Anne (2015)
Saarinen, Anne
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111744
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimii muotialan yritys Uhana Design, joka suunnittelee vaatteita sekä asusteita. Työn tarkoituksena oli päivittää Uhana Designin markkinointia sekä löytää uusia markkinointikeinoja, jotka olisivat sopivia ajallisten ja rahallisten resurssien puitteissa. Muotialalla on paljon kilpailua, joten erottautuminen on menestyksen kannalta tärkeää.
Tietoperustassa paneudutaan markkinointiin muotialalla. Siinä on tärkeässä osassa eri markkinointikanavat, brändäys, visuaalisuus sekä tarinallisuus. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Menetelminä käytettiin asiakaskyselyä, haastattelua sekä benchmarkingia. Asiakaskyselyllä tutkittiin mitä markkinointikanavia Uhana Designin potentiaaliset asiakkaat seuraavat. Muita muotialan yrittäjiä haastateltiin, jotta saatiin tietoa heidän markkinoinnistaan. Benchmarkingissa tutkittiin myös muotimerkkejä, joiden toiminnassa nostettiin esiin toimivia keinoja.
Opinnäytetyössä selvisi, että sosiaalinen media on yleinen keino kun ei haluta tehdä kallista markkinointia. Myös potentiaaliset asiakkaat seuraavat sosiaalisen median kanavia, mutta myös muita perinteisempiä kanavia. Eri muotiyritykset erottautuvat muista arvojen näkymisen, monipuolisen markkinoinnin ja yhteistyön kautta. Tuloksena oli toimenpide-ehdotuksia, joihin Uhana Designin kannattaa keskittyä. Opinnäytetyö hyödyttää tilaajaa, sekä muita alussa olevia muotialan yrityksiä markkinoinnin suunnittelemisessa ja toteuttamisessa.
Tietoperustassa paneudutaan markkinointiin muotialalla. Siinä on tärkeässä osassa eri markkinointikanavat, brändäys, visuaalisuus sekä tarinallisuus. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Menetelminä käytettiin asiakaskyselyä, haastattelua sekä benchmarkingia. Asiakaskyselyllä tutkittiin mitä markkinointikanavia Uhana Designin potentiaaliset asiakkaat seuraavat. Muita muotialan yrittäjiä haastateltiin, jotta saatiin tietoa heidän markkinoinnistaan. Benchmarkingissa tutkittiin myös muotimerkkejä, joiden toiminnassa nostettiin esiin toimivia keinoja.
Opinnäytetyössä selvisi, että sosiaalinen media on yleinen keino kun ei haluta tehdä kallista markkinointia. Myös potentiaaliset asiakkaat seuraavat sosiaalisen median kanavia, mutta myös muita perinteisempiä kanavia. Eri muotiyritykset erottautuvat muista arvojen näkymisen, monipuolisen markkinoinnin ja yhteistyön kautta. Tuloksena oli toimenpide-ehdotuksia, joihin Uhana Designin kannattaa keskittyä. Opinnäytetyö hyödyttää tilaajaa, sekä muita alussa olevia muotialan yrityksiä markkinoinnin suunnittelemisessa ja toteuttamisessa.