Lisää tilaa taiteen perusopetukselle? : Suuntaviivoja tilojen tehostamiselle Jyväskylässä
Järvinen, Riikka (2015)
Järvinen, Riikka
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053011449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053011449
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja on Jyväskylän kaupungin kulttuuripalvelut.
Työn tavoitteena on kartoittaa tämänhetkistä koulu- ja päiväkotitilojen käyttöä kouluajan ulkopuolisessa käytössä taiteen perusopetuksen oppilaitosten näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena on antaa kehitysehdotuksia ja suuntaviivoja Jyväskylän koulu- ja päiväkotien tilojen kouluajan ulkopuolisen käytön edistämiseen tulevaisuudessa.
Tarkastelen työssä tilojen käytön nykytilannetta, ongelmia, ja tulevaisuuden näkymiä kolmen näkökul- man kautta. Näkökulmia ovat Jyväskylän kaupungin näkökulma, tilojen tekninen näkökulma, sekä tilojen käyttäjänäkökulma, mikä tässä tapauksessa kattaa taiteen perusopetuksen oppilaitokset.
Tutkimusmenetelmänä toimii kvalitatiivinen tutkimus teemahaastatteluina, olemassa olevan aineiston analyysinä sekä kyselynä taiteen perusopetuksen oppilaitoksille.
Tilojen käytön kartoituksessa esille tuli useita ongelmakohtia ja haasteita tilojen käytössä. Jyväskylän kaupunki edistää parhaillaan tilojen käytön laajentamista taiteen perusopetukselle ja muille toimijoille, joten näihin ongelmiin on mahdollista tarttua. Opinnäytetyössä tuon esille myös huomioita yhteistyömahdollisuuksista sekä tilojen maksuttomuuden ja saavutettavuuden edistämisestä.
Työn tavoitteena on kartoittaa tämänhetkistä koulu- ja päiväkotitilojen käyttöä kouluajan ulkopuolisessa käytössä taiteen perusopetuksen oppilaitosten näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena on antaa kehitysehdotuksia ja suuntaviivoja Jyväskylän koulu- ja päiväkotien tilojen kouluajan ulkopuolisen käytön edistämiseen tulevaisuudessa.
Tarkastelen työssä tilojen käytön nykytilannetta, ongelmia, ja tulevaisuuden näkymiä kolmen näkökul- man kautta. Näkökulmia ovat Jyväskylän kaupungin näkökulma, tilojen tekninen näkökulma, sekä tilojen käyttäjänäkökulma, mikä tässä tapauksessa kattaa taiteen perusopetuksen oppilaitokset.
Tutkimusmenetelmänä toimii kvalitatiivinen tutkimus teemahaastatteluina, olemassa olevan aineiston analyysinä sekä kyselynä taiteen perusopetuksen oppilaitoksille.
Tilojen käytön kartoituksessa esille tuli useita ongelmakohtia ja haasteita tilojen käytössä. Jyväskylän kaupunki edistää parhaillaan tilojen käytön laajentamista taiteen perusopetukselle ja muille toimijoille, joten näihin ongelmiin on mahdollista tarttua. Opinnäytetyössä tuon esille myös huomioita yhteistyömahdollisuuksista sekä tilojen maksuttomuuden ja saavutettavuuden edistämisestä.