Tieyksiköinnin perusteet -opas
Kontinen, Kati; Salonen, Juhani (2014)
Kontinen, Kati
Salonen, Juhani
Editoija
Kati Kontinen, Juhani Salonen
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-459-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-588-459-6
Tiivistelmä
Suomessa on noin 350 000 kilometriä yksityis- ja metsäautoteitä. Yksityisteiden tienpito ei ole julkinen tehtävä, vaan tienpito kuuluu niille tien osakkaille, joilla on tien vaikutusalueella kiinteistöjä. Täten jokainen tieosakas on velvollinen osallistumaan tien kunnossapitoon tai rakentamiseen sen hyödyn mukaan, minkä hän siitä saa. Tätä tienpitovelvollisuuden jakamista kutsutaan tieyksiköinniksi. Tieyksiköinti jaetaan vielä kunnossapito- ja rakennusyksiköinniksi.
Tieyksiköinnissä tiehen kohdistuva rasite ilmaistaan tonnikilometreinä. Tämä saadaan laskettua, kun liikennelajin painoluku kerrotaan käytetyllä matkalla. Lopullinen tiemaksu saadaan tietoon, kun tieyksiköt kerrotaan yksikön hinnalla, jonka osakkaat ovat päättäneet. Tieyksiköinnissä on tärkeää muistaa, että se on arviointitehtävä.
Oppaassa käydään läpi tieyksiköinnin teoria sekä kuinka tieyksiköinti tehdään. Opas sisältää tieyksiköintiesimerkkejä. Lisäksi käydään läpi tiekunnan rakennetta ja hallintoa sekä kunnantielautakunnan toimintaa.
Tieyksiköinnissä tiehen kohdistuva rasite ilmaistaan tonnikilometreinä. Tämä saadaan laskettua, kun liikennelajin painoluku kerrotaan käytetyllä matkalla. Lopullinen tiemaksu saadaan tietoon, kun tieyksiköt kerrotaan yksikön hinnalla, jonka osakkaat ovat päättäneet. Tieyksiköinnissä on tärkeää muistaa, että se on arviointitehtävä.
Oppaassa käydään läpi tieyksiköinnin teoria sekä kuinka tieyksiköinti tehdään. Opas sisältää tieyksiköintiesimerkkejä. Lisäksi käydään läpi tiekunnan rakennetta ja hallintoa sekä kunnantielautakunnan toimintaa.