Strateginen johtaminen yritysostoissa
Strategic management in acquisitions
Petäjä, Erkki; Kettunen, Salla; Tall, Juha; Varamäki, Elina (2015)
Petäjä, Erkki
Kettunen, Salla
Tall, Juha
Varamäki, Elina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7109-34-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7109-34-2
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen on tavoitteena selvittää strategisen johtamisen roolia liiketoimintaostoissa ja liiketoiminnan uudistamisessa. Käytännön tavoitteena on esittää kehittämisehdotuksia sekä toimintamalleja omistajanvaihdosten ja kasvuyrittäjyyden ekosysteemien kehittämiseksi sekä kehittää työkalu strategiseen johtamiseen ja kasvuyrittäjyyteen liittyen.
Tutkimus toteutettiin monitapaustutkimuksena haastatellen kuutta yritysoston toteuttanutta yritysjohtajaa. Haastatteluissa selvitettiin oston motiiveja, vaiheita, onnistumista, päätösten tekoa ja ulkopuolisten asiantuntijoiden roolia.
Yritysosto nähdään usein suhteellisen nopeana neuvottelu- ja ostotapahtumana. Tutkimuksen tapausten perusteella voi tehdä johtopäätöksen, että hyvin onnistunut yritysostoprosessi alkaa yrittäjän tai yrityksen miettiessä ja määritellessä tavoitteitaan. Toisaalta tämän tutkimuksen tapaukset osoittavat, että yritysoston onnistumisen ratkaisee onnistuminen haltuunotossa ja sen jälkeisessä liiketoiminnan kehittämisessä. Neuvottelu- tai haltuunottovaiheessa tehdyt virheet sekä toimintaympäristön kehityksessä tai ostokohteesta esiin tulleet yllätykset olivat vaikeuttaneet kaupan jälkeistä liiketoiminnan kehittämistä. Näistä huolimatta tavoitteet voidaan saavuttaa, vaikka se vaati vahvaa yrittäjämäistä otetta ja paljon työtä.
Tutkimuksen tuloksena kehitettiin yritysoston strategisen johtamisen malli ja työkalu yritysoston strategiseen johtamiseen. Omistajanvaihdosten ja kasvuyrittäjyyden ekosysteemien kehittämiseen esitetään kaksi suositusta. Yritysoston käsitettä olisi tarve laajentaa kauppakeskeisyydestä osaksi liiketoiminnan strategista kehittämistä. Toiseksi pitäisi kehittää koulutuksia, valmennuksia ja palveluita, joilla yritysoston strategisen johtamisen osaaminen saataisiin yhä useamman yrittäjän ja yritysjohtajan perustaidoksi.
Tutkimus toteutettiin monitapaustutkimuksena haastatellen kuutta yritysoston toteuttanutta yritysjohtajaa. Haastatteluissa selvitettiin oston motiiveja, vaiheita, onnistumista, päätösten tekoa ja ulkopuolisten asiantuntijoiden roolia.
Yritysosto nähdään usein suhteellisen nopeana neuvottelu- ja ostotapahtumana. Tutkimuksen tapausten perusteella voi tehdä johtopäätöksen, että hyvin onnistunut yritysostoprosessi alkaa yrittäjän tai yrityksen miettiessä ja määritellessä tavoitteitaan. Toisaalta tämän tutkimuksen tapaukset osoittavat, että yritysoston onnistumisen ratkaisee onnistuminen haltuunotossa ja sen jälkeisessä liiketoiminnan kehittämisessä. Neuvottelu- tai haltuunottovaiheessa tehdyt virheet sekä toimintaympäristön kehityksessä tai ostokohteesta esiin tulleet yllätykset olivat vaikeuttaneet kaupan jälkeistä liiketoiminnan kehittämistä. Näistä huolimatta tavoitteet voidaan saavuttaa, vaikka se vaati vahvaa yrittäjämäistä otetta ja paljon työtä.
Tutkimuksen tuloksena kehitettiin yritysoston strategisen johtamisen malli ja työkalu yritysoston strategiseen johtamiseen. Omistajanvaihdosten ja kasvuyrittäjyyden ekosysteemien kehittämiseen esitetään kaksi suositusta. Yritysoston käsitettä olisi tarve laajentaa kauppakeskeisyydestä osaksi liiketoiminnan strategista kehittämistä. Toiseksi pitäisi kehittää koulutuksia, valmennuksia ja palveluita, joilla yritysoston strategisen johtamisen osaaminen saataisiin yhä useamman yrittäjän ja yritysjohtajan perustaidoksi.